Beslutsångest
Ja medans jag skrev så kom råttan i fråga och klättrade på tangentbordet och råkade på något sätt radera hela texten :P
Den korta historian är att jag håller på att omplacera alla råttor och har sålt alla honorna redan men har fått hem en som blev sjuk pga att nya matte inte orkade se henne sjuk av olika orsaker.
Hon hade snedskalle en gång tidigare och jag var antagligen för snabb att skicka iväg henne och borde ha väntat flera veckor efter behandlning men hon blev ju helt bra och syntes ju typ inte att hon var sne.
Men det kom då tillbaka.
Nya matte vill inte ha tillbaka henne pga risken att falla långt i buren. Råttan har blivit bättre och har börjat hitta balansen lite men hon föll från hyllan i buren som är ganska lågt nere för att hon tappade balansen.
Så måste ta ett beslut och jag kan inte bestämma mig. Har funderat åt och fram flera dagar.
Och alternativen jag funderar på är
*Avvakta och eventuellt pröva en till antibiotikakur om veterinären tror det är någon idé eller om råttan anses färdigbehandlad. Hon mår bra, och det är egentligen bara skallen som inte blivit rak vilket inte verkar ovanligt bland de som får snedskalle. (hon har behandlats 2 veckor och varit utan medicin en vecka nu och det blir inte värre)
* Avliva
*Omplacera till någon som har en lämpligare bur.
*Behålla själv trots min allergi. Men då blir råttan ensam eftersom alla honor flyttat.
Har egentligen varit inställd på att hon ska få somna in. För det känns inte snällt att hon ska sitta själv, känns inte okej att hon ska flytta igen och byta hem när hon är såhär.
MEN jag har hållt en ensamråtta tidigare men det var pga dominans och det gick ändå okej. Men den här råttan har ju inte varit dominant direkt :/
Men det känns helt enkelt tråkigt att hon ska somna in pga att hennes balans inte är helt ok så hon inte kan flytta hem till nya matte igen.
Hade jag fortsatt med råttor t.ex så hade jag inte tänkt tanken att avliva alls.
Så behöver lite råd och tankar för hos mig snurrar det bara och jag kan inte ta ett beslut. Men för mig styrs det nog en aning av mina känslor för den här råttan också så tänkte att någon som inte har det bandet kanske kan se på situationen annorlunda.
Om hon visar tecken på att inte trivas själv med dig eller om din allergi säger ifrån, så ta bort henne innan det går så långt att någon av er börjar må dåligt av det. Men vänta tills dess, för möjligheten finns ju att det går bra. Vore tråkigt om det inte ens fick en chans.
Är vad jag skulle göra i alla fall. Lycka till.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Mm. Kanske det. Får väl hoppas att man ser det.
Hon kommer nog få vara mycket med sambon just för att jag får eksem på händerna av för mycket hantering. Men det kanske blir bättre när antalet råttor hemma krympt.
Fler tankar?
Lilla fröken visade rätt tydligt att hon inte trivdes att vara ensam. Vi kunde helt enkelt inte ge henne tillräckligt med tid och eftersom hon alltid trivts med råttor så kändes det bara elakt.
Nu ville tack och lov nya matte försöka och råttan blivit bättre och vant sig vid att vara sne. Har märkt förbättringar mer och mer så tror det kommer kunna gå bra.
Så det är skönt att hon får chansen till ett normalt råttliv hos sin gamla kompis och så får hon en ny kompis också. :)
#4 Härligt att höra! :-)