Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1661 ggr
kolpa
0

Hur OFTA?

Hej jag undrar bara hur ofta ni städar era burar?:)

Det beror ju kanske också på b.l a om era är rumsrena och vad ni har i botten som mattor, tidningar osv…

Jag undrar också vad ni har i botten?

Jag har haft Tidningspapper från början, men nu har ja spån på hela botten för att få de rumsrena, så sedan byter jag tillbaka till tidningspapper och har spån bara i lådan…

Jag städar varierat när jag hade tidning städade jag olika, ibland varje dag och ibland varannan och var tredje, ungefär samma nu när jag har spån lite mer sällan kanske så inte varje dag… =)

loiiizz
0

Mina killar är rumsrena, och går endast på toan och kan hända att att en av dem bajsar lite i ett hörn, men det tar jag alltid bort. Jag har mattor som underlag överallt utan vid toan då jag har toa-lätt strö i :) byter ströet en gång i veckan och dammsuger ut buren var tredje dag :) filtar och sådant tvättar jag en gång i veckan :)

Zakaraa
0

Byter toalådorna varannan dag, och bursbotten, om inget bajs hamnat utanför, ungefär varannan vecka. Jag använder Ever Clean kattsand i lådorna och alspån i resterande bur..

Men det kommer bli mycket oftare nu när jag har en icke-toatränad bebis som ska in i stora buren

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kolpa
0

#1 Jaha vad har du för strö? Är det spån eller? :)

kolpa
0

#2 Aaa det blir ofta här med eftersom jag ockå har en bebis, som inte är rumsren :)

loiiizz
0

Märket toa-lätt, katter har ju oftast det men veterinären sa att det är bra att ha i toan för rådisarna också, vet dock inte vad det är för ämnen haha!

Zakaraa
0

Toa-Lätt är papperspellets med bra uppsugningsförmåga men i flesta fall är det så hårt packat vilket kan skada tassarna, därför rekommenderas man att, om man nu tvunget ska använda det, endast ha det i toalådorna så det är minimal utsättning.

Det kan även lätt damma, har aldrig stött på en förpackning som inte dammat något fruktansvärt, jag kan personligen inte använda det då jag får svårt att andas, om om det är så pass intensivt för mig kan jag bara tänka mig hur det är för råttorna.

loiiizz
0

Jag har ytterst lite, och dom är endast vid pelletsen när dom utgör sina behov :) och hittills har det fungerat prima.

kolpa
0

Men tror nii de kommer bli rena av att jag kör hela med spån och sedan bara toaletten med spån=

Zakaraa
0

När du säger Spån, vad är det du syftar på då?

Aldrig provat den typen av rumsträning så kan inte säga något om det, har bara kört den vanliga träningen. Men det skulla säkert kunna fungera om du håller på ett tag.

iluvkottar
0

#1 Exact som du gör har jag planerat att göra;) Sk ha två killar oxå;)

kolpa
0

#9 hoppas det fungerar:)

kolpa
0

#10 Det var en som tipsade mig att göra så, så jag hoppas det funkar, prova du=)

Zakaraa
0

#11 det är ofta du undviker att svara på mina frågor när jag ställer dem? Upprepar, När du säger Spån, vad syftar du på då?

kolpa
0

#13 Förlåt jag använder mobilen ibland och då blir det bara konstigt, jag vet faktisk inte vad det heter, spån för råttor bara :)

Zakaraa
1

#14 okej, så länge det inte är kutterspån bara :)

Stephanie
1

Om det är kutterspån du pratar om, typ sånt spån man brukar ha till hästar och kaniner, så bör du byta strö. Det är nästan alltid gjort utav barrträ, vilket innehåller terpentin. Det är giftigt och påverkar luftvägarna negativt, och eftersom råttor redan har så lätt för att få luftvägsproblem och är så känsliga, så bör man inte använda sånt spån till råttor Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kolpa
0

Nej det är inte sådant det är som mörkgult smalt vet inte vad de heter men det är inte sånt man ar till kaniner för sånt har jag också som min kanin använder:)

Stephanie
0

Mörktgult smalt? Det känner jag inte igen. Antar att du inte menar halm? Tungan ute

Stephanie
0

Eller är det hampa förresten?

kolpa
0

#18 nej nej inte halv det är smalt och kort:)

kolpa
0

asp spån kanskke det hette

Stephanie
0

Jahaaaa, jag såg framför mig nåt avlångt smalt Tungan ute Aspspån är jättebra!

kolpa
0

#22 Hahha jaha:) kom på det nu att det hette aspspån:) vad är det som är giftigt med hästspån om någon vet?:)

Zakaraa
0

#21 hur mycket betalar du för aspspånet?
Har letat ihjäl mig efter ställen som säljer till bra pris men hittar absolut inget ställe! Asp kostar multum :(

kolpa
0

#24 Ingen aning om vad det kostar faktiskt.(

Stephanie
0

#23 Det är terpentin i barrträd, det är ett cancerframkallande ämne som kan ge problem med luftvägarna. Det kan också damma mycket och reta luftvägarna och ögonen på det sättet.

Det är många som ovetandes använder spån till sina djur, men just råttor har så lätt för att få tumörer och problem med luftvägarna ändå, så jag tycker att det är dumt att öka risken ytterligare. Glad

kolpa
0
kolpa
0

Det dåliga är att på den sidan är det as dyrt

Stephanie
0

Ja, det är det, och de kan inte komma hem till mig heller, för jag har varken portkod eller porttelefon Skrikandes Trots att det är mitt i Linköping…

Var bor du någonstans? Det finns en tjej här som säljer aspspån mycket billigare, 100 liter för 195kr tror jag. Hon bor i Linköping men tror att hon ev. åker runt lite också och kan ta med sig då.

Stephanie
0

kolpa
0

Tack_)

kolpa
0

för tipset

Zakaraa
2

#29, #30 hon säljer ALspån, inte asp :)
Det är ett UF företag om jag läste rätt på FB men det är lite synd för det står inte vart de finns eller någonting endast att de kan lämna av längs E4 (som går genom Europa.. :P)

Vart fick du reda på att hon fanns i Linköping? Skrev i tråden du länkade till utan svar för jag vet inte hur länge sedan :(

Kashii
0

en gång i veckan städar jag buren, har tidningspapper i botten sen tyg över. Toa-lätt i toa-lådorna då alla mina tjejer blivit rumsrena snabbt :)

Stephanie
0

Hon har skrivit trådar på fler sajter här Glad Och det har du rätt i, det var visst alspån! Inte asp Skäms

kolpa
0

#34 okej hur gjorde du för tt få dina rumsrena då?:)

Zakaraa
1

#35 men va trist att hon inte svarade på min fråga då om hon skrivit på andra sajter :O 
Försökte även få kontakt med dem på FB utan svar.. då de skrivit på FB att de endast säljer halv och helbalar, vilket inte står i tråden utan där ser det ut som att de säljer styckvis, så jag kände mig väldigt osäker på vad de sålde egentligen :P Men det kan ju inte du svara på så.. :)

Stephanie
0

Det är lätt att missa att nån skrivit, prova skriv igen och putta upp vet jag Glad

Var har du läst att de bara säljer halv och helbalar? De skriver ju priset på 25/50/100 liters säckar?

Stephanie
0

Eller jaha, nu såg jag. "Fraktmöjligheter finns till Göteborg & Stockholm, gäller halvpallar & pallar." står det. Jag antar att det är för att det skulle bli för omständigt och dyrt att skicka/åka med en säck i taget. Om man ska åka en längre sträcka vill man ju gärna sälja en del under samma vända.

Zakaraa
1

#38 Jag är ju dock den enda som skrivit i deras tråd här så det känns lite udda att de skulle missat det enda inlägget? :P

De länkade på något råttgrupp på FB, den enda sidan jag hittat med dem på FB, där stor det samma sak som i tråden du länkade till + den lilla detaljen att de endast sålde halv och helbalar.

Just av den anledningen så slutade jag försöka hitta information om dem eftersom jag omöjligt som privatkund kan köpa halv/helbal.

Stephanie
0

Jag är i alla fall expert på att läsa ett svar och tänka "ah, det svarar jag på snart, ska bara…" alternativt börjar skriva på ett svar, kommer av mig och glömmer sen bort det helt Tungan ute

Försök gå ihop med fler så kan ni ju dela på en pall Glad Det är ju hemskt mycket billigare än i affären!

Zakaraa
1

#41 finns inga vad jag vet i min närhet som använder alspån. De jag känner runt mig använder annat material :P

Får 80liter för 235kr så det är inte så fasligt dyrt, behöver inte byta ut det heller så jag fortsätter nog köpa där istället för att behöva återuppta mitt letande efter information om dem :P

Stephanie
0

Hör du om fler runt om som vill ha så kan du ju ha det i åtanke om inte annat Glad

zickan
0

Kör på ikeas boris mattor i de tre stora burarna. De byts var tredje dag oftast. Men kan tömma toa lådorna och de mattor som ligger på grabbarnas hyllplan lite oftare.

Extra o bebis burar städas olika beroende på antalet osv. men var tredje till var femte dag. Sjukbur dagligen. Där kör jag på stl strö eller lättströ.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Emelie321]
0

Det varierar lite. Jag har som regel att varannan dag tömma toalådorna. Mattorna borstar jag av, slänger eller tvättar var 3-4 dag, beroende på vilket skick dem är i, och då skurar jag samtidigt rent burbotten, galler och diskar matskålarna och annan inredning av plast.

All tyginredning som rör, hängmattor och sånt stoppar jag i tvättmaskinen när dem börjar lukta.

kolpa
0

#44 Okej försökte kolla efter boris mattor på ikea men hittade inte sånna.

kolpa
0

#45 Vad har du för strö, sand, i toalådan då?:)

Kashii
0

#36, det är olika, senaste tjejerna vart tydligen så glada över att få toa så de gick dit istället ^^ Kan dock ha ngt o göra med att förra ägarn hade spån (såg ut att vara zoomans) i botten. Men annars så kollar jag vilket hörn de använder och ställer toan där, de korvar som hamnar utanför lägger jag i lådan, kissar dem ute "slänger" jag in dem på toan o låter dem inte gå därifrån direkt. Med slänger så menar jag ju såklart sätter ner dem försiktigt men bestämt xp

kolpa
0

#48 problemet för mig är att där de bajsar mest gå det inte att ställa den det är en sak som sitter fast där :)

MetalMii
0

När buren var hälften så stor städade jag Torsdag och Söndag, nu har det blivit en gång i veckan, sen jag gjorde om den, och byggde på en del till på höjden. Men jag känner att det ändå behövs två ggr i veckan då de kissar främst där de sover. Skiter gör de dock på de två lådorna som står på varsitt plan.

Har beställt en större mer lättstädad bur som bör komma inom en månad, då bör det räcka med en gång i veckan ( med det menar jag att buren ska hållas luktfri ), om jag byter hängmattor och sådant fler ggr i veckan.

Jag har tidningar på botten och toalätt i lådorna. Hängmattor i fleece. Köper lite olika bäddmaterial. Använder även "dokumentförstörarstrimlor" som bäddmaterial.

Jag tar alltid tillvara på kartonger som blir lämpliga hus i buren. Har även en Rody hamster igloo, sputnik, och ett circushus. två ferplaströr, två utdragbara formateringsbara rör från trixie, samt tre ferplast hörnhyllor. Brukar dock variera rätt bra och har inte allt samtidigt i buren.

kolpa
0

#50 okej vad sällan mot mig som städar nästan varje dag hehe, jag kommer också köra tidningar framöver :)

Kashii
0

#49  hur är måtten där? och hur ser det ut? :)

kolpa
0

#52 där ska man egentligen lägga in mat skulle jag tro den är avlång och små små väggar, lige mindre än en "vanlig" toalåda typ:)

malin.maria
0

Jag har tidningar på burbotten, toa-lätt i toalådorna och fleecefiltar som mysmaterial i bon, korgar etc. Ibland lägger jag även in strimlat tidningspapper för dem att boa med :) Byter filtarna varje/varannan dag (tvättas en gång i veckan), byter i toalådorna och byter tidningar var tredje dag och torkar hyllplan och bon varje dag. Tycker ändå det går smidigt när man delar upp det så, varje städning går på max 5 minuter :)

Vänliga Hälsningar

Malin

kolpa
0

#54 Oj vad smidigt =)

Bytte du filtar varje dag men tvättade bara en gång i veckan?

malin.maria
0

Ja, jag köpte några Irma-filtar på Ikea och klippte dem i lagom stora kvadrater, sen har jag alla nervikta i en låda och kan bara slänga ner de smutsiga i en plastpåse med klämma (slipper man lukten) och in med rena. Sen kör jag en maskin med bara råttsaker när jag tvättat min egen tvätt, går jättebra :)

Vänliga Hälsningar

Malin

kolpa
0

#56 Okej :)

elut
0

Mina tjejer är rumsrena, och jag har kattsand i deras toalett och underlaget i buren är alspån :)
Jag mockar toaletten vajre eller varannandag :)

kolpa
0

#58 okej hur fick du dina tjejer rumsrena då?:)

Denna kommentar har tagits bort.
elut
0
kolpa
0

#61 tack:)