Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 797 ggr
ceccie
0

megacolon

Hur vanligt är mega colon?.(jag hoppas att jag har stavat det rätt:-)).

zickan
0

Stavat rätt tror jag, men det är ett ord.

Verkar inte va jätte vanligt. Inte många som avlar på just sådant som verkar förknippas med mc. Som typ svartögd vit, odd eye och annat highwhite. Dvs mycket vit tecknade djur. Men verkar va rätt friska linjer som finns i sv. Har personligen inte hört många fall av det.
Varit två i år som jag kan komma ihåg att jag hört om. Import från en grossist i holland där det dök upp på en kull efter dessa. Men vet inte om kullen var i finland eller sammarbetspartnern i sv.
Andra var osäkert på om det var mc eller en bakterie.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ceccie
0

Tack för ditt svar. :-)

UrchinFamiljen
0

Ursäkta, men vad är megacolon? Oskyldig

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

zickan
0

#3 en tarmsjukdom som ses så fort råttungar börjar äta fast föda, flesta fall leder till vidrig död. Nedärvs från bärande föräldrar.

Här är mer info, men kika inte på bilder osv om du är känslig http://ratguide.com/mt/mt-search.cgi?search=megacolon&IncludeBlogs=1%2C2%2C3%2C4%2C5

UrchinFamiljen
0

#4 Usch vad hemsk sjukdom! :( Och vilka läskiga bilder :/

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

LindaBlue
0

Har för mig att det var en tjej på r8 forum som råkade ut för det för ett par år sedan?

zickan
0

#6 Ja det är iaf en uppfödare som haft som jag känner till och denne hänger mycket på r8forum. Men även en kompis till mig ha haft. Dyker upp lite då och då. Som tur var verkar det ändå inte jätte vanligt :-)

Lancia
6

Samtliga som avlar bör vara medvetna om vad megacolon är. Det är en jävligt bra anledning till att läsa på innan man börjar ta sina kullar.

Även vår vanligaste variant, roan, bär highwhite. Det är denna färg dom flesta "skojparare" har hemma och dom har ingen som helst aning om att det är förenat med ren livsfara.