Merle
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
verkligen! Är het kär i den 

Ja, men visst är det lite charmigt!
Jag och Zakaraa har ju Merlefläckar på några av bebisarna i våran kull. Men de sitter inte alls sådär snyggt! :P På en av honorna är det bara en mörk fläck på sidan.
Men lite tufft är det, eftersom våra är så mörka. Tänk om man hade ork, tid och lust att jobba med Merle, vore kul! Speciellt då på dessa mörka minkar, hade jag tyckt!
Älskar mina stora små vänner..

Här är en väldigt suddig bild där man ser fläcken:
om jag var uppfödare vore det lätt en variant som jag hade varit mycket intresserad av.
det finns ju sånna där "fula" silverminkar som är alldeles fläckiga, kan man inte använda sånna? Inte insatt i genetiken utan utgår från fenotypen
Samma här! Merle och patched <3

Fiffiluren, jag har försökt söka på Merle och Dark Pearl och reda ut vad det ÄR för något genetiskt.
Det jag har hittat är att Merle är kopplat till mink, precis som Pearl, och verkar dominant, den kallas MeMe.
http://www.dreameyce.com/eagleseye//rattery/ratinfo/merlerats.htm
Jag har faktiskt inte hittat några riktigt bra hypoteser kring vad Dark Pearl är för någonting genetiskt, men misstänker att det kan vara Merle-genen det handlar om, eller kanske merle och Pearl samtidigt?
Det där har jag heller inte lyckats reda ut, på vissa sidor står det att man tror att Merle är en modifier som är kopplat till Pearl. Medan andra sidor menar att det arbetar självständigt.
Färgen mink är i alla fall en väldigt spännande variant där det finns mycket att utforska! Just det här att det tycks finnas två specialvarianter som enbart är kopplat till mink tycker jag är himla spännande! Och diskussionen om mock mink spetsar till det ytterligare, man vet att mock mink och vanlig mink inte sitter på samma lokus, eftersom man gjort testparningar på mock mink och vanlig mink och bara fått svart i kullen. ÄNDÅ så kan pearl och merle agera på både mock mink och vanlig mink men inte på någon annan färg. Det tycker jag är intressant.
det är visst en hel vetenskap att bara klura ut hur mink-generna fungerar XD
#9 jag såg din tråd där du frågade om det och jag kom direkt att tänka på Medle :)
Men då jag är extremt ovis i ämnet (trots att jag haft en kull med det :P) så valde jag att inte skriva något. Men jag tror det kan vara det :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#10 åh vad roligt :) Hur vanliga är dem? :)
Här är en bild på samma tjej som Terato visar i #4 men som är lite bättre och visar merle fläcken (tror jag? har fortfarande lite svårt för det där med merle, haha)
#11 Jag har tyvärr ingen aning, det är Terato som är geniet när det komer till sånt, haha :P
Jag hade inte ens hört talas om Merle när hon tyckte sig se det i vår kull :)
#13 Åh vad roligt ^^ Kanske jag ska höra lite mer med Terato då :P
#14 Det tycker jag ;) Hon är inte så aktiv här på RiF i dagsläget men skicka ett PM ändå tycker jag :)

Hehe, du får inte säga att jag är geni, zakaraa, jag är en jäkla bullshiter som gillar att snacka och spekulera!
Men ja, din råtta har fläckar, rinrats, det kan jag konstatera åt dig om du inte redan uppfattat det. :P
Merle är en skum variant som inte är genetiskt kartlagd. Men den är kopplad till mink i alla fall, det vet man. Men uppdatera gärna med bilder på bebben under uppväxten! :)
#16 Du är ett geni i mina ögon 
Här är Rinrats tråd om den bebisen, var en vääldigt lång konversation om det hela men det finsn fler bilder där :)
http://rattor.ifokus.se/discussions/50dd8ce5d4ebea4462092d49-vad-ar-det-for-flackar