Jagar dem?
Har tre hanar: Akira och Sokrates som närmar sig 4 månader och Nisse som är ett år.
Det var lite klurig introducering då Sokrates verkar vara lite dominant men det tog en vecka så vad det inga problem och de sov två och två eller alla tre och tvättade varandra.
Men de senaste dagarna verkar det som om Nisse varit lite sur eller vad man ska säga. Han har mest hållt sig lite för sig själv. men nu har han börjat jaga bort det unga. Ofta hinner jag inte se vad som händer från början men två gånger så följde jag det och då hände detta:
Akira stötta på Nisse, Nisse verkade vilja lukta på Akira som backade undan, men kunde inte riktigt komma undan då det var i ett hörn. Sen blev de lite bråkigt.
Andra gången så höll Sokrates och Akira på att småtjafsa lite (brotta ne och småpip) då kommer Nisse till samma ställe och då flydde de andra iväg.
har flera gånger kommit fram strax efter ett bråk och då flyr (speciellt) Akira iväg och gömmer sig. Det exemlpen jag skrivit har hänt idag men innan idag satt de alla tre i en korg tillsammans utan minsta tjafs.
Är jag hönsig? Är rädd att Nisse inte ska trivas helt då han ska vara väldigt försiktigt och känslig. Akira och Nisse har jag haft i över en månad och Sokrates har jag haft i några veckor.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Glömde skriva det! Har ute dem minst en timma varje dag då de får springa runt rummet (ofta uppdelat under en dag), men Nisse kommer helst inte ut. OM han kommer ut går han mest runt en liten stund och sen lägger sig i transportburen..
Greetings.
Legacy Mwari.
ingen som har lite förslag?
Greetings.
Legacy Mwari.
kan vara att pojkarna är jobbiga helt enkelt, dom börjar ju vilja ta plats och finna sin rang i flocken, under den tiden kan det bli en del bråk. Men inget som ska vara utöver det vanliga.
Det du kan göra är att avbryta dem om det verkar gå över styr, oftast brukar det vara 'korta' episoder med lite pip.jag brukar 'PSHHH' a högt då jag tycker dom ska sluta.
Det är som du säger ofta korta peroder med pip, speciellt mellan de små. de brottas lite med lite små pip. Brukar sära dem när jag märker att en av dem börjar tycka det är jobbigt och de hållt på för länge.
Tack för svar!
Greetings.
Legacy Mwari.
Men gör det inte för ofta bara :) det är en sak som dom måste 'få' ut sig. Så dom vet var dom befinner sig i rang i gruppen :)
#5 gör det bara när det blir för intensivt, men det är bara någon enstaka gång.
Nu har han inte jagat dem, (bara följt efter när han vill lukta på dem). Igr sov alla tre ihop och det är väl ett bra tecken? Dock verkar det som Akira blivit rädd för Nisse övernatten. inte hört eller sett några bråk men s fort nisse kommer fram så piper han högt. Och han springer skräckslaget där ifrån fast nisse mest verka vilja lukta på honom. Kan man göra något åt detta?
Greetings.
Legacy Mwari.
Kom ihåg en sak, som många ägare oavsett djur alltid genomgår.
Det är att man börjar spegla en själv i djuret, med andra ord jämföra dom förmycket med människor. Ibland är dom inte rädda, utan du är rädd att dom ska vara det etc. Och det i längden kan ge en väldigt ostabila djur -
Om dom sover med varandra så borde det vara bra, om dom ger ifrån sig sk ' dödskri ' ska du vara orolig. Eller om sår dyker upp, som det har hänt med min gammelskrutt pga en annan råtta som vill jaga iväg honom.
Problemet är för mig, är att om jag ska kunna se vad som sker i din bur behöver jag nästan vara där på plats. Det kan hända att Nisse är för hårdhänt och Akira är lite mesig när det kommer till att undersökas, och ju mer Akira undviker Nisse ju mer frustrerad kan Nisse bli ( därav ta i ännu mera ). En annan sak som man inte får glömma är att djur känner av ens sinnes stämning väl, så om du är rädd och osäker lär dom också känna det, och kanske tolka det som om han ska vara rädd mot Nisse. ( jag gör teorier här ).
Jag försöker hålla mina känslor i styr och inte låtsas om det och försöker inte att ta upp honom precis när han blivit skrämd. So hundar, att man inte ska säga "men stackars liten" när hen blir skrämd för att visa att det är farligt om du förstår.
Jag tror Akira är väldigt pipig. Han kan pipa när jag undersöker honom, och inte för att han har ont, utan för att han vill gå där ifrån.
De sov tillsammans nu igen, och innan de sov tillsammans så pep han högt när han var ute för Nisse ville lukta på honom, sen sprang nisse efter honom för han ville (som jag tror) lukta klart.
Det är mycket lugnare i buren. De små brottas en del men har lite svårt att skilja mellan småtjafs och lek… har tagit det som verkar vara lite mer "hårdhänt och snabbt" med pip som lite tjafs.
Greetings.
Legacy Mwari.
Du behöver inte vara orolig, din Nisse gör sitt jobb som den vuxne hane han är. De andra "skitungarna" ska foga sig efter honom ef han är vuxen och äldst. Nisse ser till att de andra sköter sig o att inget går överstyr. Självklart flyttar de på sig när den äldste hanen kommer fram, han skulle bli irriterad om de blockade honom. 
Jag tycker inte heller att det låter som att du ska oroa dig men det är bra att du är uppmärksam!
Jag hade med en lite jobbig introducering och dessutom är jag nojjig när det kommer till djur. =/ Men jag försöker också att tänka så som Zolah skrev i inlägg 7, vilket var väldigt bra skrivet.
Jag tror att det kommer lugna ner sig varefter Akira och Sokrates blir större. Eventuellt kanske du får ett till mindre "tjaffs" om någon av de små vill ta över som flockledare (vilket hände för mig). Men nu är det som sagt Nisse som bestämmer och då får han säga till. :)
Självklart skriver jag detta förutsatt att ingen av råttorna kommer till skada.
#9 Puh, har aldrig haft 3 stycken innan och de två jag hade hade alltid varit tillsammans så det är mcket nytt. Idag har de sovit ihop ganska mycket och han har slutat pipa helt. Dock skrämde Nisse iväg honom från maten genom att ta mat från honom. (hört att det är en sån grej som visar att han är högra i rang)
#10 Jag har inte sett något bråk som verkar allvarligt och har inte sett några bitsår eller så. alltså ingen som kommer till skada.
Det var en jobbig introducering men det känns som om det är på väg att lägga sig. Nisse var inte helt frisk när vi introducerade och tror det var därför det var en del tjafs, att Nisse visade Sokrates att man kan inte bete sig hur som helst. Idag igen så särade han på de små när de bråkade och det har jag hört är en bra egenskap?
Greetings.
Legacy Mwari.
#11 Ja, en vuxen hane som Nisse behövs till 2 killar i 4 mån åldern.. han kommer se till att de sköter sig. När de blir äldre (småkillarna) kommer du se att Nisse kommer sitta brevid dem när de bråkar, han låter de då lösa sina problem själva, men ser till att det går rättvist till (som en domare ungefär) men skulle det urarta trycker han till den som är starkast. Väldigt intressant att studera, sånt ser man ju aldrig när man bara har två.
Själv har jag lärt mig massor av mina råttflockar genom åren, de har ett mkt intressant system sinsimellan. Har man som jag en stor hanflock brukar det vara 2 vuxna hanar som delar på ledarskapet, ibland är de bröder ibland är de bara två jämställda hanar som är lika starka.
#12 de är födda den 12/9 så tror de är 4 mån? Är sämst på att räkna datum blir bara förvirrad (eh)
Oh, jag har aldrig hört om det. Det är väldigt intressant att två hanar kan dela på ansvaret så ingen av dem blir för uttröttad.
jo det verkar som dagarna med bråk är borta (pepparpeppar), de ar varit enormt lugnt och mycket sovande de senaste dagarna. Kan de vara för att de växer? När de väl är ute är de sjövilda men de har sovit lugnare och längre de senaste 2 dagarna.
Greetings.
Legacy Mwari.