Aktiverings tips..
Ibland tar fantasin slut, så är det bara. Vill ha många roliga idéer om aktivering för råttor. Allt från 2 minuters aktivering till längre avancerade former..ös på!

Ärt/grönsaksfiske kanske? Bara att lägga ärtor och kanske majs i en ungnsform (eller något annat) med vatten i så får råttorna fiska upp ärtorna för att få tag i dem.
Man kan fylla en plastlåda med jord och gömma russin där i, då får råttorna gräva lite för att få fatt i dem.
Göm godis i en kartong/toarulle som du viker ihop och kanske även tejpar. Då får råttan tänka lite för att få tag i godiset.
Man kan lägga in hela ägg (kokta) i buren till dem så får de lista ut hur de ska kunna äta det. Vet inte hur vanligt det är dock att de lyckas gnaga sig igenom, mina ger upp tills jag gör en spricka:P
Hela nötter är ju också en bra sysselsättning, typ hasselnötter ska det vara då.
Haha, jag har visst bara massa godistips:P
Jättebra ju, dom flesta aktiveringsmetoderna innehåller ju godis, även för andra djur..så det är ju bara bra :-)
(Toarullen och nötterna har jag testat :-))
Tack för tipsen Dramatik…hoppas att fler tips rullar in :-)

Häll ut lätt (kalorisnålt… det är ju inte roligt att bara kunna ge ETT frö, t.ex.) godis på/i ryamattan! :) Låt dem leta som tokingar. De är SÅÅÅÅ söta när de söker i mattan kan jag meddela.
Placera massor med papperspåsar i en stor hög så att de kan rumstrera runt där en stund. Kanske inte kul i längden, jag vet inte.
*tass*
you can't face the problem, if the problem is your face……
Min ena råtta älskar att jaga saker. Så jag brukar sätta typ antingen starkt luktande godis eller en halstablett i ena änden av en tråd och slänger ut den och sen så fiskar jag in halstabletten med råttan i hasorna och så får hon ett russin eller annat som belöning :P
En annan sak som jag har är en stor låda med små lådor med gångar och sen har jag massor med rivet papper i lådan och så gömmer jag lite russin och nötter ibland, det tycker dom är jätteroligt.
Och sen gräva upp mina fikus-blommor är också jätteroligt för dom men mindre roligt för mig xD
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Strumpor fyllda med saker är poppis
upphängda köttbullar ( fick tipset av allamej )
papp kartonger är en höjdare, du kan göra extra hål i dem och stoppa toarullar i den etc och sedan göma godis i den
samma sak med äggkartonger
och sedan kan du ju sy en tunnel, där somnar dom nog dock xD
Tog en låda och rev papper och mosade lite, som en papperskorg/soptunna, som bara är tillför dem. Byter lite papper då och då, slänger i lite gott, även deras vanliga mat, så för dem behöver det inte vara godis även om det gör det hela lite roligare :P
Så det är väl bara att slänga i lite vad som helst, papper, toarullar, pinnar.. ja..
En annan grej som en av mina tre töser gilalr är en toarulle med papper kvar på. hänger upp den i buren så sliter och drar hon tussar elelr med tur så drar hon in låååånga pappersbitar in i boet. jag brukar dock ta toarullarna från badrumemt dådet itne är så mycket papper kvar :P Blir så hemskt mycket annars.
ta nån tråd eller snöre och gör en skåra runt ett äpple, gurka eller något annat ätbart och häng upp i buren så att den hänger fritt från väggar, blir lite mer utmaning då ;P
jag brukar sätta in en gren i buren, och på alla skott sätter jag majskorn på, så får dom klättra runt i hela buren och leta :D
En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se
Jag provade att ge Dexter en hasselnöt för en stund sedan. Han satt och vred och vände på den, tittade i kors och undrade vad tusan det var för något.. Sen satte han igång att gnaga. Han har suttit i hängmattan i nästan en timme nu och bara knastrat och gnagt. Undrar hur det går.. Han är sysselsatt iaf… Dom andra tråknissarna ligger bara och är feta och sover.. Tssss.
Vet inte om någon har skrivit det men jag testade igår med en sån där boll man kan köpa från djuraffären och lägga något godis i, det tyckte mina råttor var skitkul - tills dom hade ätit sig mätta på solrosfrön… 
you can't face the problem, if the problem is your face……
*tass*
Tass
#10 Åh, jag har funderat på att köpa en sån boll men har varit lite osäker på om de skulle gilla det. Vad köpte du för någon? :)
Appropå att jaga saker köpte jag en pinne med fjädrar och bjällra (som egentligen är till för katter). Två av mina blev helt tokiga och sprang efter den och "dödade" den. Hehe.
Har en med fjäder och bjällra, rolig att jaga och rycka fjädrar från Sen en mus, den dödar vi >.> haha
// Stephanie och hårbollarna 
Tass :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
tasstass

Mina tjejer älskar Kattvippor ;)
Triggar jaktinstinkten på dem så de riktgt jagar och letar efter fjädrarna :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
http://rattor.ifokus.se/discussions/50a00d6bd4ebea0a3a001d7f-stimulans-i-buren
Där finns några tips också :)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!