Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1422 ggr
[[Mellebelle]]
0

ÅÅNEJ hjälp

Ånej.. jag har 5 råttflickor och 2 små rått hanar. dom är ungeför 7-8 veckor..

Igår så hade jag alla råttor ute från burarna, tjejerna var på sängen och killarna på soffan. Tjejerna brukar aldrig hoppa ner från sängen samma sak med grabbarna. Så dom fick va där och springa runt och grejja på.

Sen så gick jag till köket för att börja laga mat, och när jag skulle kolla till dom så hade en utav rått honorna hoppat ner från sängen och klätra upp på soffan, och hon löpte dessutom. En utav lill grabbarna var ju då på henne, men ja sprang dit och tog bort han så fort som möjligt.

och nu har jag ingen aning om hon kan ha blivit befruktad.. hon är dessutom över 1år och aldrig haft kull förut, jag vet att honor som är övre 1år så stelnar bäckbenet och kan orsak livsfara för både mamman o bebisarna..

vad ska jag ta mig till.. finns väl inte så mycket att göra, men finns de möjlighet att både mamman  och bebisarna skulle klara sig ifall det nu skulle bli råttungar??

tacksam för svar!

Fridborg
5

1. Ha inte olika kön ute tillsammans mer. Parningsinstinkten är så stark och de är duktiga klättrare så det är en gigantisk risk att sånt här händer.

2. Du får bara hoppas på att hon inte blev befruktad och märker du att hon är dräktig så läs på och be en bön att hennes bäcken klarar av det i varje fall och var beredd att åka till sjukhus om bebisarna fastnar.

Fridborg
2

Ändrade även till Att vara råttägare då Råtthjälpen är en hjälporganisation.

Emmetem
1

Om jag vore dig så skulle jag åka in till veterinären och prata med dom. Om det blir ungar så finns det ju en väldigt stor risk att honan och ungarna inte klarar födseln ens.
Så åk in till en råttkunnig veterinär och prata med de där!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fridborg
6

#3 Det är bara slöseri med undersökningspengar, det finns ju inga abortpiller, däremot kan hon ringa en kunnig veterinär om man märker att hon är dräktig och förbereda dem att det kan komma in en hona med förlossningskomplikationer.

[[Mellebelle]]
0

nää.. det ska jag verkligen inte ha. Gick ju så bra förut, skulle aldrig ha gått ut från rummet ;/

okeej, jaaa hoppas att hon inte är det! jag ska hålla koll..

Jag ska vara beredd på att fara till veterinären om bebisarna fastnar.

tack!

[Glimmersråttor]
0

Det behöver inte bli några problem, men risken för komplikationer ökar ju äldre honan är.

[[Mellebelle]]
1

okej, får verkligen hoppas utav hela mitt hjärta att hon klarar sig fint om hon nu blev befruktad..

Charlott_
0

Min hona var dräktig när jag fick hem henne, och hon va runt 12 veckor tror jag. Hon klarade moderinstinkten jätte bra :) men som åvan säger. Ha aldrig båda könen ute samtidigt. Råttor är otroligt bra på att klättra och kan hoppa upp till 1 meter :P

[[Mellebelle]]
0

jahaokej det var ju bra, har ingen aning om hur gammal denna hona är. Förra ägaren tror stt hon är 1 och ett halft år. Finna inga papper osv på henne..

Nejnej, vet att dom e bra klättrare osv. tankte väl inte så långt.. ;/

Fridborg
0

Om honan haft kull tidigare är chansen större att hon klarar förlossning, men är hon 1,5 så blir det svårare. Vet dock en kompis som hade en hona på drygt ett år som var en tjuvparning, ungarna fastnade men honan lyckades med hjälp av medicin absorbera alla ungarna och mår idag toppen.

[[Mellebelle]]
0

okeej, så hon for till veterinären?

Hur länge tar det att se om honan är dräktig eller inte?

Om hon nu skulle vara det, så kanske jag ska ta kontakt med en veterinär och berätta hur det ligger till. och planera att jag kanske måste komma in då hon ska föda om det blir att ungarna fastnar.

Fridborg
0

Håll koll på vikten. OM hon ökar stadigt i vikt i över en vecka kan du va rätt säker. Det är det första tecknen. Skulle inte ringa förrän jag var säker dock.

Hon åkte in med henne till vetten för sent för att de skulle kunna göra något åt ungarna så hon fick antibiotika och bad en bön att det skulle hjälpa. Mer info vet jag inte.

[[Mellebelle]]
0

okej tack! ska göra det!

jaha okej, vad bra att dom klarade sig iallfall!

[[Mellebelle]]
0

tyvärr så har nog lilla Lady bebisar i magen, hon har gått upp rätt så mycket. Men jag fick höra utav en vän som själv har råttor och håll på med avel och sånt.

Hon sa att råttmammor klarar oftast för tidiga och försena betäkningar men det brukar ta ganska hårt. För att hjälpa höfterna så skulle man se till att hon är i bra formoch rör sig mycket. Och hon får ju daglig motion. och att hon skulle äta mycket näringsrikt mat.

får bara hålla tummarna och be en bön att hon klarar av det fint..

Fjordell
2

Lite OT kanske, men är inte det här med att bäckenet stelnar på råttor lite av en myt, eller är jag helt ute och cyklar?

Hur som helst bör du alltid undvika att ha ute honor och hanar samtidigt, parningsinstinkten är en naturlig drift som alltid finns där, och stark är den.

Om det nu blev något så borde det ändå gå bra för mamma och bebisar, men man ska alltid vara beredd att komplikationer kan tillkomma, oavsett råttans ålder. Läs på, var förberedd.

Håller tummarna för att det inte blev något!

[[Mellebelle]]
0

#15 jag har då ingen aning, men det finns tydligen många råttor som klarat av att föda både när dom varit för unga och för gamla.

Absolut, jag besyller ingen annan än mig själv.. skulle ha tänkt lite mer.

dyoxide
0

#15 Jo jag är också rätt säker på att det med bäckenet är en myt…

Hoppas det går bra med råttan och att det löser sig till det bästa!

[[Mellebelle]]
0

Det får man hoppas! Isf så kanske hon skulle klara av det.

tack hoppas jag med!

wawe
0

Ville bara svara lite på det där med att bäckenet stelnar, håller på och gör en etologisk studie på råttor så just nu läser mängder med vetenskapliga artiklar och har än så länge inte stött på någonting om att bäckenet skulle stelna så är ganska säker på att det är en myt, dock får äldre honor ofta en ganska ojämn hormon tillverkning och ojämn ja, äggstocks ovlation (Läser allt på engelska och är lite halvkass på att översätta alla de vetenskapliga temerna Tungan ute ), kort och gott är risken större på grund av inre mekanismer men att bäckenet skulle stelna tror jag inte på. Dock finns det risk för problem med ryggraden om honan är väldigt överviktig men det gäller ju i princip alla, inte bara råttor.

Så tillbaka till ämnet, jag tror inte att du behöver vara allt för orolig, så länge hon är i god kondition och får en balanserad kost går det säkert bra ändå och eftersom hon inte är jätte gammal så är ju risken helt klart mindre! Lycka till med allt. :D

[[Mellebelle]]
0

okej tack så mycket! Nu kunde man pusta ut lite grann!

jaa hon är då inte överviktig och får springa runt och mortionera dagligen! :)

tacktack! Jag kan ju skriva ett litet inlägg här igen om hur det gick!

[[Mellebelle]]
8

ville bara berätta att Lady inte var gravid! vilken lättnad!