kött
satt och läste här på forumet om hur länge en råtta går dräktig.
någon hade kommenterat med att man ska ge dom bra mat under dräktigheten, så som gröt, fisk, kött osv..
nu till min fråga, råttor ska man väl definitivt inte ge kött? lr har jag bara hört fel?
att dom kan börja bitas och inte mår speciellt bra av kött?
hur är de? :)
Jo självklart får man ge råttor kött. De är allätare och det är bra för dem att äta kött :)
okej :) bra att veta hur de ligger till, många säger olika.
tack för svar!
Skulle inte säga att råttor mår dåligt av kött alls, Jag ger mina kött ganska ofta.
Råttor äter ju sånt som människor äter,Så kött kan dem äta.
Att dem bits och inte mår bra av kött är en lögn:-)
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
Det är en lögn, råttor måste snarare ha proteiner för att må bra :) De börjar absolut inte bitas :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Råttor är som redan nämnt allätare och ska äta enligt tallriksmodellen :)
Man bör tänka på att inte ge för mycket protein bara. Någon/några gång i veckan brukar vara normalt att man ger. Kött, kyckling, fisk, ägg (kokt eller rå gula) osv.
Att de bits at kött har jag aldrig hört :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
härligt att höra :) bra att veta vad man ska tro egentligen :)

Det är en seglivad myt att råttor ska bitas av kött, det är lika dumt som att hundar och människor skulle börja bitas om de åt kött
Undrar vart de kommer ifrån? Har hört det från flera andra oxå..
Råttor är omnivorer och ska ha tillgång till protein och kött i sin kost som alla ovan säger 
Qui dormit, non peccat
haha ja de har du rätt i!
så ska man ju faktiskt tänka, inte bitts vi :D
#8 Jodå, jag bits ;D 
#7 Det var en av mina vänner som tutade i mig det också när jag precis skaffat råtta, att de blev aggressiva och bitska. Men då var det rått kött det var på tal om, inte rått som i råtta, utan rå, haha 
#10 Rå nötfärs utblandat med äggula är mumma.
Det enda med rått kött är att man bör undvika vissa sorter, som ex kyckling och fläsk just pga bakterierna som kan finnas däri. Nötfärs ger jag till tjejerna ungefär en gång i månaden, det är en av favoriterna och ingen av dem är aggressiva eller bitska 
vissa råfisk med väl?
#12 menar du att man ska undvika eller kan ge? :P
att man ska undvika ge vissa fiskar råa ( kanske alla? jag vet inte ), mest färsk fisk?
#14 jag tror det, vi ska ju undvika att äta rå färsk fisk. Det ska ju ligga i frysen i tre(?) dagar innan man använder det till sushi har jag för mig, för att parasiter och så vidare ska dö!
då borde den rekomendationen gälla våra pälsrumpor också :)

Jo gris, kyckling och fisk bör man vara lite aktsam med, just för bakterier och parasiter. Det otrevliga med sånna är att även om råttorna kanske inte blir sjuka/visar symtom så kan det smitta till oss människor när vi pussar dem och städar burar mm. Så passar mig för att ge sånt rått 
Qui dormit, non peccat
#9 hahah ajaj bäst o passa sig !