Råttmat?
Jag har fått en ny idé till eget Torrfoder. Tänkte jag skriver det jag vill ha i här och om ni ser nått som inte verkar bra så kan ni ju säga till?
vete-havre-råg- och kornkross, osockrad müsli, reggie rat (foder från zoosajten.se), torkade frukter och solrösfrön.
Är det nått ni tycker saknas som jag bör lägga till? Eller nått som verkqr helt fel och borde tas bort? jag vet att de inte ska ha för mycket frön och torkade frukter i sitt basfoder men jag tyckte att det verkar roligt att piffa upp fodret med det? Tänkte även köpa lite lösviktstorrfoder från en djuraffär och ha i.. Om jag hittar det jag tänker på (kommer inte ihåg vad det heter)
tycker det låter bra, men man ska passa sig lite för foder från djuraffärer :)

Vet inte vad reggierat innehåller men det är sällan sådana blandningar är bra. Jag tycker din egen basblandning räcker fint. Jag hade lagt till vegetariskt hundfoder.
du kan också lägga till puffat ris, osötade cornflakes, knäckebröd etc
Och inte för mycket av den torkade frukten. Innehåller mycket socker (fruktsocker).
okej men torkade bananer är väl rätt bra eller?

Torkade bananer (som man inte torkat själv) är superfett! Dom är näligen doppade i kokosolja..
#2 Varför veg. hundtorrfoder & inte vanligt?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
aha fan då jag som just beställt det och torlade äpplen från zoosajten :S men kan ju ge dom litegrann nångång så där.. eller?

#5 för att köttprodukterna i animalisiskt hundfoder (även de dyraste sorterna) håller låg kvalite och är ej lämpat för råttor.
#6 bättre att köpa torkad frukt i mataffären, den är mycket färskare och bättre.
aha okej. hmm ! får väl slänga allt då :S

#8 det vore väl onödigt, du kan ju blanda upp det med muslin
Nejdå, visst kan du använda det men blanda det med annat nyttigt så att det inte blir för mycket av det goda. Inga problem.
Mina råttor gillar inte torkad frukt något speciellt. De är mycket för basic ingredienser som säd, nötter och frön.

#7 Att många håller låg kvalite vet jag, men vad är det som är olämpligt? Varför skulle vegetariskt va bättre?
// Emma, aka Althea

#7 börjar bli tjatigt jag skrev ju nyss VAD som är dåligt med det. Men du kan ju läsa på en förpackning och sedan ringa till en fabrikör och be dem specificera.
Men snäll som jag är så får du en länk här
http://www.doggy.se/frameset.asp
Sen om man gillar SRS så kan man läsa deras rekommendation på ett egenblandat foder.
Orkar inte leta efter det men här är ett citat från deras sida
" Råttan behöver också något hårt att gnaga på så att tänderna inte blir för långa; de växer nämligen hela tiden. Vegetabiliskt Torrfoder för hund är ett exempel på bra tuggmotion. "
Om du verkligen ville veta för dina råttors skull och är beredd att acceptera svaret du fick så varsågod (eller leta vidare själv). Om det bara handlar om att ifrågasätta mig så är det lite tjatigt.
#9 #10 okej tack :D då ska jag inte slänga det haha

#12 Varför så offensiv? Jag ställde en fråga & var nyfiken? Jag läste lite slarvigt & missade att köttet höll låg kvalite..
Jag läste på innehållet för en doggyförpackning där, men undrar fortfarande på vilket sätt det håller låg kvalite.. Jaja
// Emma, aka Althea

#2 ja men jag lät en som föder upp råttor kolla lite på det och hon kunde inte se nått som verkade fel i det fodret. Och jag har bara tänkt att ha väldigt lite i. för att piffa till det. tycker att blandningar med bara müsli o flingor i är rätt så tråkig. och min lilla Tuva gillar inte heller sånt foder. hon vill ha stor variation när hon äter. Hon är kräsen men hon är verkligen värd det, mina nya bebisar äter ju dock allt som bjuds på :P
jo jag brukar inte heller ge bara musli jag brukar blanda i lite olika frön och rispuffar och så fast frön e jag ju såklart sparsam med så det inte blir för mycket av det feta…
"Råttan behöver också något hårt att gnaga på så att tänderna inte blir för långa; de växer nämligen hela tiden"
visst är det bra för råttorna att tugga på saker, det ger dem något att göra. men det behövs egentligen inte av den anledningen som de säger. råttorna slipar ju sina tänder själva genom att gnida dem mot varandra.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

#17 Mina råttors tänder är det inga problem med. Jag citerade srs för att visa att dom skrev vegetabilisk hundmat.

hrm.. haha. tror diskussionen slutade att handla om foderblandningen jag tänkte på för ett par inlägg sen. Men men. feel free to use as you wish.