Konstig ohyra?
Små, rödsvarta (tror jag) och det ser ut lite som en genomskinlig hinna överst på ryggen (Kanske vingar? :S)
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Jag har under ett tag sett att pojkarna kliat sig mer än vanligt, och har regelbundet genomsökt deras päls utan att hitta något. Och inte det minsta lusägg, dem är ju dessutom lätta att upptäcka.
Men nu hittade jag dessa konstiga kryp i hårbotten, inte många, såg kanske 3-5 st totalt. Men fortfarande inte minsta ägg på hårstråna.
Vad sjutton kan det vara? Jag vill helst vara så förberedd som möjligt innan något veterinärbesök, eftersom första gången de hade löss när de kom hem hit så kunde veterinärtjejen knappt hålla i råttorna …
Jag tror att dem har haft dessa under ett par veckor minst på grund av kliandet, men de visade sig vara riktigt svåra att upptäcka. Men nu har Jack kliat/dragit bort en del päls på ryggen så han ser tunnhårigare ut, och det var då jag kunde se dem :(
"Första gången de hade löss när de kom hem hit så kunde veterinärtjejen knappt hålla i råttorna"
Haha, det där är så tragiskt…
Har tyvärr inga tips på ohyran…

Mvh Stephanie 

#1 Haha jag vet :D Det slutade med att det enda hon gjorde var att hon raskt lyssnade på lungorna på en av dem, och bad mig sätta dom på vågen. Hon vågade knappt peta på dem när hon skulle se lössen :P
Men som det är nu när jag själv inte har en aning om vad dem har för ohyra så ser jag inte fram emot att möjligtvis få en okunnig, råtträdd veterinär igen. Vore skönt att själv kunna säga vad dem har 
Blir ett besök nu nån dag i kommande vecka i alla fall, hoppas att någon här vet vad dem drabbats av :)
En annan fråga ploppade upp: Visst behöver jag väl bara ta med en av pojkarna? Sist var alla tre med, men jag vill helst bara ta med Joakim eftersom han är orädd för nya miljöer. Max blir livrädd, och Jack stressad av resor :\ Måste tyvärr åka med buss.
Bör jag be om behandling till tjejerna också på samma gång? Har ingen aning om dem har något, men det kan ju hända att något har hoppat på dem från soffan eller golvet eller så där pojkarna har varit :\
om alla har samma problem borde du inte behöva ta med alla, säg bara att du vill ha medicin till alla.
när det gäller medicin till flickorna, man ska ju inte ge medicin i onödan, men har man otur så går det runt utan att man blir av med det. så var det här hemma då jag har möss också, försvann inte förrän jag medicinerat alla samtidigt. Så det får du nog fundera på själv, svårt när du inte kan rådfråga veterinären :/

Be om stronghold, små svarta prickar/röda prickar är löss. Inte alltid man ser äggen.
Medicinera alla råttorna, en droppe i nacken bara. Annars riskerar du att flytta runt lössen mellan burarna även om du inte ser dem. Det tar ganska många dagar för äggen att kläckas (9 dagar om jag inte minns galet)
Qui dormit, non peccat