Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1821 ggr
ellizz92
0

avliva eller ej?

vad har ni som kriterier innan avlivining? jag känner mig så osäker.

hon har vad som kan vara en tumör bredvid nosen men jag har fått penicillian ja kunde testa, så hellst vill ja ju självklart göra de ifall de kan bli bättre o andra sidan vill ja inte utsätta henne för lidande om de inte ens kommer bli bra. men ja vet inte om hon lider

hon äter och dricker, sover ganska mkt (men de kan kanske vara åldern… vet ej) men när hon får lust går hon gärna ut en sväng och då är hon pigg. om hon är vaken o man lockar på henne kommer hon fram till gallret o vill ut sover hon märker hon det inte ens. hon somnar väldigt fort och sover länge, verkar inte rastlös. hon kliar sig mkt vilket står som ett tecken på smärta o andra sidan kanske hon tycker de e ovant med en knöl på nosen. hon rycker ibland men i stort sett bara när hon är hos mig o halvsover o ryckningar står som både tecken på smärta och när dom myser…

men om hon är så pass pigg ibland, även om hon sover mkt o är halvt medvetslös när hon sover kan jag hålla henne i liv för o se om medicinen hjälper eller tror ni hon lider väldigt?

ellizz92
0

har läst att många har råttor som sover väldigt djupt  så ja hoppas att de inte har nåt med att hon inte är så pigg o göra men ja vet inte…

Temalie
1

Att hon sover mycket kan ju betyda att mycket av hennes energi går åt till att läka knölen och i sådanna fall är det ju bra. Min råtta som är ca 2,5 år sover väldigt mycket, t.o.m. när hon ska vara ute men din verkar ju uppskatta att vara ute (inte bara för att sova under tröjan på en som min) och det är ju bra, hur gammal är hon? Jag rekomenderar att du frågar en veterinär om det finns något sätt att fastställa vad knölen är, det går på människor så då borde det gå på råttor fast det kan vara väldigt dyrt, så att du inte avlivar henne fast du inte hade behövt. Min råtta som hade en tumör vid nosen led nog inte av den i början, det var först när hon började få svårt att andas på grund av den som jag valde att avliva henne. Om din råtta inte verkar direkt störas eller påverkas av den och inte visar några tecken på att knölen gör ont så behöver du nog inte avliva henne men om det inte går att göra något åt den och hon störs av den är avlivning kanske den bästa lösningen…

ellizz92
0

hon får svårt o andas ibland i attacker som går över fort. veterinären sa att om inte medicinen funkade finns de inget o göra för att den sitter på ett ställe där de e svårt o operera. hon är 2 nu vägrar hon äta medicinen också o ja testade m locka med samma sak men utan medicin som hon gillar o nu äter hon inte de heller

ylva00
0

Råttor som har cancertumörer påverkas inte runt aptiten min råtta åt lika glatt som unnan hon fick en knöl, men tyvärr tog den all näring :(. Hon självdog efter ett tag, men är du säker på att det inte är en fettknöl? Det kan det oxå vara.

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

ellizz92
0

hur som Hellst så trycker de på hennes nos o ögon o de gör väl ont oavsett vilken knöl det är o har man ont vill man kanske inte äta. brukar veterinärer missa att de e fettknölar?

ylva00
0

Jag tror att det är möjligt, men hur mjuk/ hård är knölen? Känn med yttersta örsiktighet vilken form den har oxå.

ylva00
0

Är hon magrare än förut? Känn över ryggen hur tydligt revben och tyggrad sticker ut.

ellizz92
0

de e som en svullnad. han kände på den o sa att de va en tumör i Näsgången eller en inflamation så ja skulle testa penicillin men ja skulle inte ha för höga förhoppningar o de va bättre o avliva en dag för tidigt än en dag för sent men de e inte så lätt som han fick en e låta

ylva00
0

Ryggrad inte tyggrad….

ellizz92
0

ja de tycker ja lite grann tyckte igår att ja kände benen vid ryggslutet bättre

ylva00
0

Hoppas hon blir bättre;-)

ylva00
0

NDå kan det nog vara cancer :*( växer knölen?

ellizz92
0

betyder de att ja inte borde avliva henne?

ylva00
0

Om hon blir sämre och knölen besvärar henne så bör du nog ta bort henne men om den krymper och hon verkar må bra så kan du kanske ha kvar henne. Lycka till, jag kollar här jämt nu, hör av dig om du vill något eller skicka privatmeddelande.

ylva00
0

Om den bir större så betyder det att den tar näringen från råttan. Ge mkt näringsrik mat med mkt vätska i så som gurka. Mkt vatten i både skål och flaska!

ellizz92
0

ja tkr inte att den blir större men liksom hela ansiktet känns mer svullet. men ja får ju inte i henne medicinen hon vägrar äta o den här medicinen fanns inte i flytande form tydligen men man kunde blanda ut den i vatten o spruta in men hon vill inte att man tar i ansiktet…

ylva00
0

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Kanske hjälper.

ellizz92
0

de går inte från mobilen eller har iFokus nån app man kan göra de med? annars ska ja slå på datan o skicka den vägen men måste få över bilderna

ylva00
0

Mosa ihoo medicinen i nåt hon tkr om t.ex leverpastej och ge henne om det går.

ellizz92
0

så gör ja alltid o de går alltid funkat men nu har ja testat med leverpastej, smör, mjukost o chokladsås, inget funkar

ylva00
0

Gaaah! För gudsskull inte smör! Det blir bara värre med smör då det i för stora mängder kan orsaka dödsfall. Säker på att det inte finns nåt annat hon älskar oerhört mycket? Plöj igenom kylskåp och skafferi!

hus-musen
0

Om det är en tumör så hjälper inte penicillin och sitter den på ett dumt ställe och råttan inte kan andas så är det mycket snällare att låta den somna in.. Även om det inte är ett roligt beslutRynkar på näsan

Med penicillin så ser du att något händer inom 4-5 dagar och en förbättring inom en vecka om det skulle vara in inflammation eller liknande.

#4 En tumör kan vara smärtsam om den trycker på något eller blir väldigt stor så visst kan det drabba aptiten på råttan. Sitter problemet vid nosen så kan den gå ner i käkarna vilket gör det mycket smärtsamt att äta även om det skulle vara en inflammation eller varböld.

#20 Provat att krossa tabletten i majspure/barnmat/barngröt om hon äter sånt? Lätt att svälja för henne om hon har ont oxå.

Qui dormit, non peccat

Alenzi
2

Jag tycker att man skall känna efter själv, hur det känns för dig som djurägare. Folk på Internet kan tycka hur mycket de vill, men i slutändan är det alltid ditt beslut, eftersom du själv känner ditt djur allra allra bäst. Det är skitsvårt, men för mig brukar det aldrig vara någon tvekan när det väl är dags.

(Jag är en sån som inte tycker det är rätt att hålla på och lappa på djur i all oändlighet, det är en sak om det är något som kan medicineras bort, men för det mesta undviker jag t.ex. operationer på gnagare. Det känns bara fel helt enkelt, man kan ju inte direkt förklara läget för dem, och att de skall behöva utstå så mycket lidande för att jag skall kuna njuta av dem i kanske ett par månader till.. Nej. Men det är jag det.)

ellizz92
0

jag är nog lite som dig #23 men ja vill ju ändå testa om de här funkar men ja vet inte ena stunden vill ja avliva henne sen verkar hon pigg o då vill ja ge henne en chans till

hus-musen
0

Råttor visar sällan att de har ont då de är bytesdjur, så ha i åtanke att även om hon verkar lite pigg så kan det vara en försvarsmekanism. När man ser att en råtta verkligen lider så har det många gånger gått väldigt långt. Håller oxå med Alenzi.

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

hon åt medicinen igår med leverpastej

ylva00
0

:D

ellizz92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

alltså hon åt igår men inte ida… alltså borde de inte va smaken hon vägrar utan hon vill bara inte äte ida… hon åt en liten kakbit iaf men inge av de andra ja har testat o få ner medicinen o ja testade både med o utan medicin

ellizz92
0

hon vill fortfarande inte äte den, ja har lämnat meddelande till veterinären så får han säga hur ja ska göra. vet inte ens om de är nån ide o ge henne de… vet ingenting vill bara de bästa för henne, men hur ska ja veta va de  e…..

hus-musen
0

Du får avgöra när det är dags för henne att somna in, det kan ingen annan göra. Men prata med veterinären, och blir hon inte bra eller börjar äta igen så hade nog jag låtit henne somna in.

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

hon äter de de inte är medicin i nu, iaf en tugga

hus-musen
0

Hittar bara denna http://rattor.ifokus.se/discussions/50e4b887d3b4fd37c9005b7d-knol

Ingen vidare bild på den iaf, suddiga och för långt ifrån för att se något specifikt. Vad har du fått för antibiotika?
Har du fått ny tid hos veterinären?

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

men hon har redan fått 2 attacker när hon knappt får luft o kippar efter andan idag o veterinären har inte ringt upp än

hus-musen
0

#33 En täppt tårkanal orsakar inte så svåra andningsproblem och en inflammation hade förbättrats av antibiotikan. Svårigheter att andras kan vara lunginflammation oxå. Ring upp veterinären eller åk in akut med råttan.

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

har ja inte lagt upp i den här tråden också? ja la ju upp 2 st de kanske blev nå fel ska kolla. vetrimoxin. nej ja skulle ju testa med den här kuren på 10 dagar men vet ju inte om ja ens vill hålla henne i liv så länge o de verkade som att han egentligen tyckte att de va ganska onödigt o testa penicillin men därför vill ja få tag i honom

ellizz92
0

kolla bilden i inlägg 28

hus-musen
0

Vetrimoxin är bredspektra mot bakterier, så det tar en hel del. Det låter inte som att vänta 10 dagar är någon bra ide, du ska se en förbättring på 4-5 dagar ibland tidigare liksom. Hur länge har hon ätit medicinen  nu?
Om det är tårkanalen, sa veterinären något om avsvällande medel? Prednisolon?
Försöker komma på nått bra som skulle kunna hjälpa råttisen.

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

alltså de va bara ja som tänkte på de där med tårkanalem inget veterinären prata om. hon började igår… o Ida har ja inte fått i henne medicinen. men ja väntar på att han ska ringa o om han inte ringer före dom stänger ringer ja vill Faludjursjukhus. men de känns bättre om ja får prata med nån som undersökt henne än nån från Falun som aldrig har träffat henne.

ellizz92
0

han sa att de till största sannolikhet är en tumör och om de inte går o få i henne penicillinet så är det inte så mkt o göra. ska föesöka få i henne ikväll igen både i vatten o mat. går inte de tar jag nog bort henne i morgon kanske beroende på hur hon mår… men tänk om hon har lång tid kvar o leva? frågan är om hon har nån nytta av den tiden egentligen om hon måste lida sig igenom den här tiden först… dom tänker väl inte som människor som man kan förklara för.

hus-musen
1

Jo det svåra är ju att man inte kan smärtstilla dem särskilt bra Obestämd Alltså hon kanske kan leva 2 månader till men under plågor, då låter jag hellre henne somna in. Eller så lever hon 12 timmar till och dör av andningsproblem eller något annat, går ju inte att säga. Men det är aldrig ett roligt beslut, man får göra det som innebär att djuret inte behöver lidaRynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

mm, men hur länge klarar dom sig utan o äta? o ja vet inte om hon har bajsat nåt å andra sidan är väl inte de så konstigt om man knappt äter

hus-musen
0

De dör snabbare av vätskebrist än matbrist,  går det att få i henne honungsvatten kanske? Utan mat klarar de sig någon dag men de dör fort pga deras snabba förbränning.

Qui dormit, non peccat

ellizz92
0

vatten får hon i sig bra av tkr ja. fick även i henne lite medicin i honung

ylva00
0

Då går det ju framåt! Härligt :D. Då är honung den ultimata lösningen :9

UrchinFamiljen
0

#1 Min råtta Toby (R.I.P) sov jättedjup, man kunde ibland vicka på hans huvud upp och ner utan att han vakna ^^ <3 Medan hans bror Tooi (R.I.P) vaknade direkt jag kom in i rummet. <3 Så det är olika :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

ellizz92
0

ida har hon typ inte druckit alls, bara de ja har gett henne i spruta o lite i flaksan, hon har ätit en bit havrekex typ 3 tuggor… igår natt när ja skulle ge henne lite blötmat ja hade smetat in på mitt finger så högg hon, inte så att de gick hål men hon har aldrig gjort så hon brukar slicka så försiktigt… så mer o mer tecken från listan här på iFokus på smärttecken kommer fram. hon  har n ästan alltid ögat på svullna sidan stängt men de andra är öppet o på kvällarna har hon båda ögorna o ser hyffsat pigg ut.

men hur länge ska man hålla på o traggla liksom… tycker så synd om henne

[Ratass]
0

om du själv tycker synd om henne så lider hon förmodligen på allt du beskriver så avliva henne istället

ellizz92
0

de e bara de att ja e så rädd att de skulle ha gått o fixa men de e nog inte värt de… o även om knölen nu försvinner av antibiotikan så är hon iaf fortfarande gammal o rosslar

ylva00
0

Det blir nog bäst att låta henne somna in. Fast det är ditt val iaf.

ellizz92
0

https://www.youtube.com/watch?v=KfMKGJiRbRo det är sånna här attacker hon får några gånger om dan i ca 1-2 min åt gången

[Ratass]
0

hade ne råtta som andades så och den hade lunginflammation, så låt henne somna in

ellizz92
0

hon gör de omöjligt för mig, nu på kvällen har hon ätit nästan en hel matsked yoghurt (med medicin) plus att hon hade en sån attack men de va den kortaste hitills, bara nåra sekunder…

ellizz92
0

plus att hon varje kväll skuttar omkring en stund, dock tkr ja bakbenen ser ut o mest halka med med hon kan ändå springa…

Falurven
0

Jag hade nog låtit henne somna in medan hon faktiskt mår så pass bra som hon gör nu. Lovar att det inte känns bättre att vänta tills hon bara mår sämre och sämre. Men det är såklart ditt eget val hur du vill göra.

Mvh Nathalie

Fjordell
1

Jag håller med de senaste kommentarerna om att det är dags att låta henne somna in snarast. Innan det hinner bli ännu värre. Gör det för hennes skull, och låt inte ditt ego stå i vägen för det klokare valet. Jag vet att det är otroligt jobbigt, men det är dessvärre sådant här man får vara med om ibland som djurägare.

ellizz92
0

ne ja har tänkt in åka till jouren imorgon, hoppas bara inte att de e penicillinet som har börjat verka men de borde de inte har kunnat göra efter bara 3 dar… så avlivar ja henne i onödan…

Falurven
0

Tänker på både hennes ålder, övriga hälsa och tumören när jag säger vad jag själv hade valt. Du säger till exempel att hon rosslar.

Jag har själv ångrat att jag inte valt att avliva råttor som verkat må hyfsat och så slutar det med att man måste åka in akut och orsakar mycket lidande i slutet… Det är inte kul att avliva en råtta som verkligen mår dåligt bara för att man drar ut på det. 

Som sagt i tidigare kommentarer så döljer råttor ofta hur illa det är, tills det verkligen är riktigt illa!

Mvh Nathalie

ellizz92
0

nu åt hon en hel sked yoghurt igen så ja väntar till mitt på Dan innan ja åker

ellizz92
0

men kan de bero på nåt annat än att penicillinet har börjat funka som hon äter lite? hon äter inte själv utan bara från mitt finger eller från sked. hon e ganska pigg o är uppe o går o dricker men ida har hon fått 3 sånna anfall. finns de en chans att medicinen funkar o att de e bara är en abscess eller skulle den ha spruckit då o skulle andningen va lättare? kan dom vänja sig med smärta o bli mer som normalt efter ett tag?

ellizz92
0

men även om d enu skulle vara en infektion som skulle gå över om en vecka ungefär så kommer hon snart bli sjuk igen av rosslet men lider hon av att dö när hon kanske kan få  6 månader till? tänk om hon blir arg på mig för att ja mördar henne :(

ellizz92
0

jag hade bestämmt mig för avlivning i morgon… sen såg ja att hon verkade va ganska glad ändå så nu har ja ändrat mig igen, så ser de ut ungefär en gång i timmen, man blir ju tossig i huvudet av sånt här.

[Ratass]
0

Ursäkta mig men ser du ens vad du själv skriver? "kan dom vänja sig med smärta o bli mer som normalt efter ett tag?" Det ska de INTE behöva göra, de ska inte vänja sig vid någon smärta. Smärtlindring eller avlivning är det som krävs. Hon har svårt att andas och äter inte själv. Jag ser det som en självklar avlivning då det här bara verkar lidande för henne. Du tror själv att hon komemr få rosslet tillbaka så det är ingen ide då att fortsätta försöka hålla henne vid liv när hon är i set här stadiet. Hon blir inte arg om du avlivar henne, en död råtta kan inte känna något. Har hon svårt att andas och allt det där skulle hon nog mer vara lättad.

Alenzi
2

#62 Jag uppfattar det som att ts undrar om det kan vara anledningen till att råttan verkar piggare, inte som att det är något ts hoppas på..

ellizz92
0

ne ja undrade bara anledningen till att hon börjat äta lite mer, om de e för att hon vant sig med smärtano inte lier lika mkt o därför får i sig lite mat, ELLER om de kan va så att penicillinet har börjat funka. d e eju de som är så jobbigt, att de bara tar några dagar till för o se om de börjar verka eller inte, men ja vet inte om de e värt o en sse om de funkar för hennes skull. o den enda ja tänker på är henne, inte mig!!! men om hon lider mindra oav o dö i morgon fast hon ev kan bli frisk så är de självklart att hon ska få göra de. men man undrar ju när hon har börjat äta mer o vara lite lite mer aktiv varför de är så… veterinär sa faktiskt inte att de inte finns något hopp alls… bara att ja inte skulle hoppas för mkt eftersom det nog är en tumör…

zickan
0

Du borde fått ut metacam också om hon verkar ha så ont som det beskrivs. Kanske be veterinäre om det. Eller låta henne somna in om det inte går framåt med medicineringen. Man vet ju själv hur ont man kan ha med en inflammation fast man medicineras med smärtstillande.

Har du fått i henne medicin och det är en inflammation, så kan det va så enkelt att medicinen helt enkelt fungerar och hon har inte lika ont längre som hon hade innan. Därav har hon fått lite mer styrka att orka äta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ellizz92
0

även om de nu skulle vara en abscess som kan försvinna så är hon forfarande gammal, släpig i benen och ja gissar att dom flesta som håller sina råttor i liv mest gör de för sin egen skull, o ja tror varken att varken jag eller diclo orkar ta oss igenom först de här, sen hålla koll på en abscess som brustit o medicinera mot de, fortfarande ha kvar rosslet o bara vänta på lungorna ska klappa ihop… jag orkar iaf inte med de här nå mer, varken o se henne lida eller plåga henne igenom de här får o bara fortsätta traggla igenom de andra problemen sen. o om dom ändå inte lider av o dö kan hon få slippa nu, med livsglädjen kvar i ögonen. tror ja.

Osmos
0

Det är ju så att ingen lever för alltid, så beslutet om avlivning måste de allra flesta djurägare ta till slut, det är tyvärr väldigt få djur som dör fint och stilla i sömnen utan att lida. Jag har tyvärr sett så många djur som hade mått bättre av att få somna in för länge sedan, men väldigt få djur där någon har avlivat för tidigt (när det handlar om sjuka djur).

Man vänjer sig inte vid smärta, snarare är det tvärt om, ständig smärta gör att man blir känsligare. Att råttan inte äter själv och inte har gjort det på flera dagar är ett mycket allvarligt tecken!

Det är ju så att man som djurägare vänjer sig vid det man ser varje dag, men djuret vänjer sig inte vid sitt lidande. Om din råtta hade vaknat en morgon och varit så dålig som hon är nu tror jag inte att du hade velat avvakta mer. När man verkligen vill att djuret ska bli friskt är det lätt att tolka varje liten sak som ett stort framsteg, men det gäller att vara realistisk.

Och jag tycker inta att du ska fundera så mycket på om penicillinet kanske har börjat verka eller inte, och om hon kanske hade blivit frisk om du bara hade fortsatt att behandla. Ibland är det inte värt att behandla trots att djuret kanske hade blivit friskt, om det lider och mår dåligt under tiden. Du behöver inte ha dåligt samvete för att du kommer att ha avlivat "i onödan", det är mycket viktigare att inte låta djuret lida i onödan. Som du säger är din råtta gammal och har andra problem också, så även om hon skulle överleva det här har hon inte långt kvar, och det troligaste alternativet är att hon inte alls blir bättre utan bara får må dåligt under en längre tid.

Jag tycker att du ska ringa veterinären idag och förklara hur behandlingen fungerar, och att du är osäker på hur du ska göra, de är vana vid den här typen av situationer och kan hjälpa dig.

ellizz92
0

igår natt kliade hon som en tok på kolen betyder de att den kanske håller på o brista? har iaf ringt veterinären så dom ska ringa upp

ellizz92
0

har fått tid föravlivning ikväll, men de känns så synd för hon e så nyfiken fortfarande, men har pratat med en till veterinär nu o dom sa att de nog inte går o få henne frisk hur som hellst