Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1897 ggr
[1UpShroomish]
1

Lumi blöder!

Eller gjorde igår iaf, jag har trott att hon var dräktig efter en tjuvparning och då skulle hon om det blivit något fött den 25:de, men det vart inget och s igår upptäckte jag att hon hade torkat blod ifrån underlivet. Hon är fortfarande pigg och springer runt och det har inte kommit nå mer blod en inatt och det är inte jätte mkt. Dock så är hon lite långsammare än innan och inte helt lika pigg så tror hon kan ha lite ont :(

Men det jag vill veta är ifall någon kan ge tips på bra en vetrinär i Västerås.

[1UpShroomish]
0

Verkligen? Ingen som vill svara alls?

Stephanie
0

Blod i underlivet kan vara livmoderinflammation och då behövs vet.besök omgående. Rynkar på näsan Vet inte om de kan blöda även om de fött en unge?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

mikeiko
0

Testa att PMa zickan, hon borde ha koll på veterinärer i Västerås!

KastKatt
0

Hur går det?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[1UpShroomish]
0

Lumi är ungeför precis som innan, pigg och glad och har inte blödit någonting mer sen igår. Så ja vet inte riktigt vad det berodde på men ska nog börja med att ringa till en kunnig vetrinär och fråga, frågan är vem?

wintermynta
0

#5 Nu ligger inte Ultuna i västerås men dit kan man prova att ringa.
Hon kan ju ha fått sent missfall och ofta löser det av sig själv. Det viktiga är att hon inte har foster kvar i magen. Om man känner efter försiktigt så märker man om magen är mjuk som vanligt eller om den är mjuk med små knölar/bönor. Är det foster kvar behövs antibiotika annars så är det lugnt. Skulle vänta nån dag i alla fall med att sätta tillbaka henne till honflocken och ha lite uppsikt.

[1UpShroomish]
0

Jag har nyss känt på hennes mage och den är bara mjuk, inga knölar eller bönor :)

[1UpShroomish]
0

Läget har försämrats, hon blöder fortfarande och verkar vägra äta och dricka vatten.Trodde först det berodde på att hon var deprimerad så satte henne hos hennes kompisar men nu blir det jue svårt att hålla koll på om hon äter och så. Det enda jag verkligen har fått i henne är lite mjölk med vitaminer i.

Annars är hon fortfarande ganska pigg.

Hatar verkligen att sånt här händer just nu när inga veterinärer har öppet :/

Känner mig så jävla hjälplös,

detta blir verkligen ingen rolig födelsedag :(

Xristina
0

Åh nej vad hemskt :( Hoppas verkligen att läget blir bättre, eller iaf inte sämre tills du kan ta med henne till en veterinär.

Håller tummarna för er!

Lancia
0

Skickar PM.

[1UpShroomish]
0

Denna natten har varit en riktigt skräck natt för mig.

Har vid ett flertal gånger trott att Lumi skulle dö, hon såg verkligen redo ut. Pussade mig mig hej då en massa.

Hon sov och drömde med tunga andetag och ett svagt hjärta, ryckte till lite med morrhåren och sen slutade hon andas… trodde jag.

Sen vaknar hon till och tvättar sig som om ingenting hade hänt, nu springer hon runt i sängen. Fortfarade svårt att få i någonting i hennes lilla mage dock, hon verkar inte kunna äta så allt måste vara flytande. Ibland efter jag har försökt tvinga i henne (vilket är en hopplös uppgift) så drar hon hakan emot lakarnet.

Nu hoppas vi bara på att hon kan hålla ut i några timmar till så att vi kan åka till veterinären.

Vad jag tror kan ha hänt är att ett dött foster fanns kvar för det verkade som om hon fick värkar, hon blöder dock fortfarande.

Det enda sättet som verkar funka för att få henne att dricka vatten är ifall jag har vatten i min kupade hand.

Detta blir en ganska så rörig text men just nu vet jag inte vart jag ska göra av mig själv. Är detta bara ett falskt alarm och att hon ändå kommer dö eller kommer Lumi överleva det här? Jag var verkligen helt redo och sagt hej då, medans hon låg halvdöd i min hand.

Ruzin
0

Nej usch va hemskt;( Hoppas värkligen hon blir bättre snart.

Stephanie
1

Hur gick det hos veterinären?

[1UpShroomish]
0

Det gick bra, glad att vi ens kom så pass långt med tanke på att hon låg i min hand och var död i några sekunder inatt :s

Hon har fått en veckas Baytril och lite näringsrik mat. Var tyungna att åka från Västerås till Köping eftersom veterinärerna här omkring verkar vara invalida. Bl.a en receptionist som inte ville att vi skulle komma dit för att hon var "döds allergisk" emot råttor.

Som tur var iaf så sa vetten att det inte hade spridit sig till buken osv.

Nu gäller det bara att lyckas trycka i henne medicinen, Lumi är envisare än mig och det är att säga något.

[1UpShroomish]
0

Hjälp! vad är det som händer?
Hon har jätte ont nu och skriker högt!

[1UpShroomish]
4

Det visade sig att det fanns en död unge i Lumi som skulle ut och det var det som gjorde så ont, väl ute så blev hon lugn, trött och pussig.

Vi hoppas att det bara var en unge.

Nu gäller det bara att få i henne medicinen.

Xristina
0

Skönt att den är ute nu då. Hoppas det inte finns fler där inne.

[Emelie321]
0

Men usch :( Hoppas det är över nu, stackars lilla Lumi!

ceccie
0

Stackarn:-(

ylva00
0

Stackars lilla Lumi, och stackars dig! Hoppas hon kryar på sig riktigt bra nu, håller tummarna. Gripande att läsa #11… Lycka till!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

zickan
2

ja veterinären i västerås är verkligen sjukt kass. inte bara med råttor. Ringde själv djurdoktorn i veckan för en simpel kennel hostan vacc till ena hunden som samma veterinär sa inte behövde en detta år när andra hunden fick. fick bara ett rått garv och nej i telefonen när jag kolla om de hade tid innan jul. sjukt otrevlig!

Joanna som jag brukar gå till skrev ut medicin till min ena för 10 dagar. blev han inte bra skulle jag fortsätta till medicinen var slut sedan återkomma för kontroll och ev mer medicin. men när man ringer så säger dennes tel svarare att hon är bort rest tills den 7januari.ringer de andra två som vägrar förlänga receptet trots att han går på medicineringen nu och man har kvitto att uppvisa. nej de vill göra ny undersökning för 500 spänn och har inge tid denna vecka. ville jag ha tid fick jag komma in på strömsholm under jourtid och betala extra.
Så sjukt usel service här i stan  :-/.
Fick själv tag på en veterinär på gotland som jag hört ska kunna gå att prata med och denne förstod min frustration. Posta recept jag bör ha nu i veckan för att slippa avbrott på medicineringen.

Sedan nämnas medan jag spyr galla på västerås veterinärer. Inte en enda i västerås finns kvar som opererar på råttor.

Iaf härligt till ts som fick tag på medicin. nu bör holn bli bra fort :-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[1UpShroomish]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo jag hade jue varit vaken hela natten och bara väntat på att klockan skulle slå 8 så att jag kunde börja ringa runt. Strömsholm nästan vägrade jag, har hört så många skräck historier om det stället.

Men vetten på djurkliniken i Köping verkade ändå rätt vettig ( ;) )

Han klämde på henne förskiktigt på henne och sa att det inte verkade vara speciellt illa och lätt att behandla, det han inte visste var ju det att hon kanske hade en eller flera döda ungar i magen. Jag hade det lite på känn att det var någonting sånt eftersom hon då under natten hade sträckt på sig konstigt, typ spänt bakdelen. Efter Köping så trodde vi je verkligen att nu kommer det lösa sig och hon kommer inte lida nå mer, men det var visst fel. Har aldrig hört en råtta skrika så högt, bröt ihop varje gång hon pep men fanns jue inget jag kunde göra. Det märktes att hon verkligen ville vara ifred så då fick hon vara det ett tag tills vi såg att hon tvättade en lite större blodig klump, då visste jag vad det var. Som tur är såverkar det som om det bara var en unge, om det fanns fler så har hon absorberat dom.

Jag är jävligt tacksam över att jag var hos pojkvännen när detta hände då han har bil och körkort vilket underlättar en hel del och sen om jag hade varit i Karlstad hade det typ funnits 2 djurkliniker att välja på och ingen utav dom är speciellt bra på gnagare alls så då hade det nog varit ganska så kört om det hade blivit akut.

Bilden togs när vi trodde det var dags för henne att dö, hon låg i min hand ett bra tag och föll in och ut ur medvetandet och när hon väl var vaken så pussade hon mig.

Inte länge efter att bilden togs så slutade hennes hjärta slå i ett par sekunder, sen vaknade hon och började springa runt som om ingenting hänt.

Är förbannat glad att jag får ha kvar min Lumi ett tag till <3

Ruzin
0

Å herre gud…. Får tårar i ögonen:(

zickan
0

Inte kul alls :-/. Men så härligt att hon orkade kämpa! Stark tjej.

wintermynta
1

Vilken tur att ni fick tag på en bra veterinär. 
Glöm inte och ge henne blodmat som lever, blodpudding eller lite blutsaft. Det är något dom verkligen behöver när dom blöder så länge.
Hoppas lilltjejen kryar på sig.

[1UpShroomish]
0

Just nu får hon mkt leverpastej och gröna bönor, hon har inte en jätte stor aptit nu :/

[1UpShroomish]
0

jag börjar undra lite över en sak, ifall jag har fått rätt dosering medicin.

hon vägde väl ca 320g tror jag han sa och jag fick 8 sprutor med knappt 1 mg i varje, kan det verkligen räcka för att få henne frisk?

[1UpShroomish]
0

Någon som vet?

Lyckades heller inte få i henne medicinen idag så det lär behövas mkt mer än det jag fick :/

ylva00
0

Jag vet inte om det där, men snacka om kämpe till råtta! ;-)

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

wintermynta
0

blanda ut medicin i lite färskost och kladda på tassarna. Kan fungera om hon är kinkig.

[1UpShroomish]
0

Jag undrar om det möjligen inte går att blanda med leverpastej  för det tycker hon mkt om.

Måste ringa vetten imorgon och be om recept istället för detta håller jue inte, måste ha mer så att hon verkligen får gå en hel kur.

Hon är fortfarande väldigt hängig och trött men det är väl inte så konstigt kanske :/

KastKatt
0

Blanda ut med lite leverpastej eller jordnötsmör eller något som hon inte bara kan motstå. Blanda i väldigt lite mat om hon äter dåligt.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[1UpShroomish]
0

Jag får henne knappt att äta någonting alls.

Tastade nyss med att ge henne special maten jag fick utav vetten och blandade det med massa leverpastej, tog det i en spruta och tvingade i henne, fick i henne 5 ml iaf. Men vätska är helt omöjligt så ngon medicin får hon inte i sig, det hon gör då är att låta det stanna i hennes mun ch så fort hon får chansen så drar hon sig emot tyg och då rinner det ut så vet ärligt talat inte hur jag ska göra.

Kashii
0

spruta in pyttelite i munnen på henne o massera försiktigt vid halsen, funkar de inte så testa att blanda ut med glass o doppa fingret lite grann bara eller om hon har ngn favorityoghurt eller så.

Gaiezza
0

Tass, vill gärna veta hur det går för flickan.

Bacon, svaret är bacon. 

[1UpShroomish]
0

Att massera fungerade jue inte heller, enivsare än henne kan ingen vara

.. inte ens jag!

Stephanie
0

När det gäller medicin så är det envishet och ingen pardon som gäller. Den måste ner helt enkelt.

Försök få ett bra tag som gör att hon inte kan sprattla så mycket och se till att få in sprutan i munnen. Du måste givetvis vara försiktig så att du inte gör illa henne, men spruta inte ut det för långt ut i munnen och var snabb. Håll fortfarande i henne så att hon inte kan spotta ut det nånstans, och ge henne något riktigt gott att "skölja ner" med så att du ser att hon inte har nåt kvar i munnen innan du släpper ner henne.

När det gäller medicin måste man tyvärr vara lite elak ibland Rynkar på näsan Det är sällan de tycker att det är gott, men det är för deras eget bästa.

Fjordell
0

Min Oliver var jätteklurig att medicinera med flytande Baytril. Jag provade att tvinga i honom det, men det funkade bara en gång, sedan kom en stor mängd utanför munnen, och jag visste inte till hundra procent hur stor dos han fått i sig… Det bästa sättet var då att blanda ut dosen med en liiiten skvätt Remouladsås, och då hade jag verkligen provat allt jag kunde komma på. Den döljer äckelsmaken HELT (ja, jag har provsmakat). Han åt inte remouladen från skål eller sked, utan slickade bara i sig det från mina fingrar… Värt att prova!

Vägrar hon ändå så är det bara att dutta på nosen, lite i taget, så får hon i sig det.

Lollo86
0

Min hona var också riktigt envis med sprutan men jag brukade lägga henne på rygg när jag sprutat in allt. Då måste hon tillslut svälja det. Man måste tyvärr vara lite hård när det gäller medicin =(

Kashii
0

Min Fia gillar inte alls medicin, säger man ordet till o med så vägrar hon (lite för smart ibland kan tyckas) men som det är nu så har hon åkt på öroninflammation och får örondroppar och metacam(som hon helst av allt inte äter) testar först att lägga medicinen i smält Tofuline-glass äter hon inte de så tar jag en pipett och håller i henne o sprutar in bara ngn mm från tänderna och håller i henne så hon inte kan torka/spotta ut på mig eller på ngn kudde. Dock så hade jag ett par tjejer för ett tag sen som totalvägrade, gick inte alls att få i dem på ngt sätt alls. Men det var en antibiotika som började på V…Baytril har funkat sen dess. Du får helt enkelt testa allt. mosa banan, smälta glass etc. Håller du i henne och hon piper, så bry dig inte om så jättemkt att hon piper, viktigaste är ju att hon inte gör sig illa. Men stadig hand krävs. Det du kan göra är att ta två pipetter, en med medicin och en med ngt supergott som hon älskar. Spruta in lite medicin, sen det goda.

mikeiko
0

Jag tar alltid dosen och blandar ut med några droppar blåbärssoppa, då går det när lätt som attan :D

Kashii
0

Det ska ja testa imorn vid nästa dos XD fast Fia har aldrig ätit blåbärssoppa xD ska bli intressant xp

mikeiko
0

#42 Ofta är det just sprutan de inte gillar, så spruta ut dosen i en sked eller nåt, blanda med blåbärssoppa, och låt råttan äta direkt från skeden!

Fjordell
0

Inte alla råttor som är så förtjusta att ens slicka från skeden. Jag rekommenderar att dutta lite i taget så får råttar slicka i sig det från fingret istället, mina blir alldeles lyriska då Glad

mikeiko
0

Jag brukar använda ett litet plastlock xD

[1UpShroomish]
0

Vi har testat med blåbärssoppa men det gick inge vidare, är det för flytande så låter hon det bara rinna ut.

Nu blandar vi remouladsås med vatten och tar bort de klumparn som finns i och blandar medicinen. Det funkar men tar en liten stund. Ringde vetten och sa att jag skulle behöva mer medicin och att jag ville ha det på recept men det gick de så klart inte med på för då kan dom förlora på det så fick bara 5 ml i en tub. Hade jue varit bra att ha sånt hemma annars, snåla jävlar -.-''

Nu har vi bara ett litet broblem kvar och det är att få henne att gå upp i vikt, hon har jue aldrig varit speciellt matglad precis :/

Calypso & Nike
0

Sätter en tass här. Vill oxå veta hur det går för Lumi. Hoppas att du får i henne medicinen :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

mieeow
0

När hon hämtat sig från detta så går hon förhoppningsvis upp i vikt igen. 

Jag har förut haft hemska problem med att få i vissa råttor medicin, vet vilket helvete det är :( Men sist jag skulle ge baytril, flytande, till mina två pojkar, så verkade de t.om tycka det var gott! Blandade ut det med majsvälling, och de blev superglada varje gång, snabbt kom de in i rutin att de skulle få välling morgon och kväll haha :)

zickan
0

Men vafan. Blir så förbannad på veterinären. Djurdoktorn eller strömsholm vid hälla?

Säg till om dosen du fått ut börjar ta slut.

[1UpShroomish]
1

Jag har på strömsholm kliniken i Köping, dom var de enda som verkade ta emot råttor. Jag ringde till massa olika kliniker i närheten av västerås men de i Köping verkade bäst.

Jag testade att ringa till ett annat ställe (minns inte vilket) och receptionisten där sa att vid livmoderinflammation skulle hon behöva opereras och det visste jag inte var sant, för så illa var det verkligen inte. Ett annat ställe sa receptionisten att hon inte ville ha in råttor pga sin jävla allergi, vad fan är det för sätt? Iaf dom skulle ta in råttor så var hon tvungen att fly byggnaden typ. Varför jobba på en veterinärklinik om hon är allergisk?

Jag fick inte recept att hämta ut på apoteket utan dom skickade mig vidare till Strömsholm i Västerås där jag som sagt bara fick 5 ml. Dom verkar tro att om jag får en hel flaska (som jag borde fått) så hade jag aldrig mer behövt söka hjälp där och därav förlorar dom pengar.

Löjligt!

Kashii
2

livmoderinflammation brukar man behandla först o främst med antibiotika. Vi brukar få hem den dosen vi behöver plus lite till ifall de blir spill hos våran vet. Där tar de glatt emot råttor och pratar till o med med mina tjejer O_o

Jag testade att blanda metacamet med ekologisk turkisk yoghurt, och DET gick ner (98%) :)