Stukat ben?
Jag behöver lite rådfrågning.. Min ena råtta Kenny började pipa i förrgår, det verkade som att han hade ont i ena frambenet. Jag satte honom i en transportbur och dagen efter på morgonen satt han och titta ut så sött och jag öppna buren, han pussade på mig som vanligt, sen började han klättra lite på min hand och jag klappade honom, då helt plötsligt högg han mig så blodet spruta!! nu är jag ju livrädd.. :/ men just då var jag lugn och han fick bita färdigt…fingret svullna upp och blev dubbelt så tjockt.., fy så ont!.. Igår kväll gjorde han allt i sin makt för att försöka fly från transportburen och hålen i luckan är i största laget så när han nu var så envis med att försöka rymma släppte jag in honom till de andra tills jag får tag i en annan bur. Veterinären gör inget åt detta utan det brukar läka av sig själv. Han stödjer på alla sin ben men vid vissa rörelser verkar han få väldigt ont.. vad gör jag?
Var rörde du honom när han bet dig? Låter som att han har ont, och bet ifrån när du kom åt…
veterinären, var dit jag tog min Nuffs när hon stukade foten, men åtminstånde läker råttor fort.

har han jätteont så kan smärtstillande i två-tre dagar vara bra, och vila.
Låter som han har ont och det kan va orsaken till bettet.
Sånt brukar läka själv. Se till så han inte rör sig så mycket. Hålla i en mindre bur, inte låta klättra runt på nån dag så han belastar benet för mycket. Be veterinären om metacam. Smärtlindrande och lite inflammatoriskt
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.