Förkyld?
Jag har en dumboörad tamråtta som nu har varit sjuk ett tag. Det låter som om hon är väldigt täppt i nosen- för det kommer ett pipande och rossligt ljud varje gång hon andas. Ibland är det värre och då brukar hon nysa och då blir det lite bättre - så det måste ju vara något i luftvägarna.
Någon som vet vad det här kan vara och vad man kan göra åt det?
Jag har testat med att byta ut mat och materialet hon ligger på men det har inte gjort någon skillnad. Tack på förhand
hur gammal är hon? låter hon som en kaffebryggare? ´hon kan ha rossel. verkar hon hängig? e hon röd runt nosen eller har hon rinniga ögon?

Gå till veterinären så snabbt som möjligt!
men det behöver inte alltid vara aktuellt med veterinär besök, men jag tycker också att du ska gå till vetten och se vad dom säger… bättre att ta det säkra före det osäkra!

Låter som en "gammal hederlig" mycoplasmainfektion. Ett besök hos veterinären kan ge dig mediciner som gör din råtta lite piggare.
Belsebub är lite mer än ett år så det är ju inte åldern om ställer till det. Det låter ungefär som att hon har astma.
Hon har inte problem med att det rinner ur näsan, men ur ögat har det runnit lite men det har bara varit någon enstaka gång. Tack för era råd. Jag ska ringa och prata med veterinären:)
samma sak har hänt mina små killar inge skoj de

min råtta blöder näsblod ,men de konstiga är att ja har varit hoss vätrinären och fått medicins,han blev bättre ett tag men sen började de han blöda igen.är de nån som vet va jag ska göra??
7# du får vel ringa till veterinären igen kostar ju inte att ringa iaf:)
fråga dom vad dom tycker du ska göra.

# 7 Din råtta blöder inte näsblod, det är snor!
Har din råtta fått en mycoplasmainfektion är det nästan lögn att bota. Det går att trycka undan den med medicin, men den kommer tyvärr nästan alltid tillbaka. Om det är mycoplasma bör du få både Baytril och Vibramycin av din veterinär (som funkar bäst enligt Grodan). Jag har själv provat kombinationen med hyggligt resultat - dock utan att bota råttan längre än ett par månader.

Jag var inne idag hos vetrinären med min lilla Pepsi som nyser och har lite röst.Jag fick enbart vibramycin….
9# men hon hade ju varit hos veterinären en gång redan därför antog jag att veterinären borde vel veta att råttors snor är rött därför tänkte jag att det kanske var riktigt blod men jag vet inte kanske var en veterinär som inte har så stor koll på råttor

#9 men han slutade få medicin för en månad sen.

När jag berättade om det röda som kom när min lilla Pepsi nyser så sa vetrinären att det är blodkärl som brister….
Men jag vet ju bättre än så..Men man tröttnar på att lära vetrinärer det som man tycker att de bör veta….