Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 610 ggr
Zolah
0

magrast

varit på semester i england och nu när jag kom hem så har Dravit blivit nästan bara skinn och ben. Så jag sitter och ser till att han äter och dricker, men det mest förvånande är ju att han gör allt! han är inte utorkad, han äter bra när jag tittar ( ser till att han inte stor äter, kan ju vara farligt för sig ), har klämt och kännt på honom och han visar inga tecken på att det gör ont, han tycker jag bara är jobbig :P Han har dock en knöl vid bröstkorgen/magen men jag vet inte om det ska vara där eller inte, då jag tycker alla råttor känns ungefär så ( känns säkert mer på honom då han är så smal nu ). han är också bakbens svag.

misstänker att jag har fått en mobbare i buren, men jag är inte helt hundra. Ska hålla ett getöga och se vad som sker, jag vet att Dim Sum har betett sig lite illa mot honom och den yngsta Torsten. Men jag vet inte om det beror på honom, eller om han försöker få bättre rang då Dravit är sjuk och en besvärlig tonåring vill ta plats. Dim sum har även fått ett bett ser det ut som nära urinröret ( eller vad man kallar det på råttor?) som jag har en teori på att han har fått av Dravit då han har haft en ledar roll mer.

Hoppas hursom att jag inte förlorar ännu en råtta nu, känner mig lite panik artad då jag tycker jag har klantat mig över sådant jag tycker jag borde vetat. ( lång historia som jag inte orkar skriva just här, om intresset finns kan jag skriva i PM , vill ha råd hur jag ska göra med Dravit just nu, han blev dålig på så dålig tidpunkt tyvärr )

mikeiko
0

Hur gammal är han?

Zolah
0

han borde vara runt 2 år, har inte papprena här så jag kan inte kolla exakta data. har pratat med min mamma och vi funderar rent av om han kanske fått en liten hjärnblödning då han är lite dålig på att sikta efter maten han har fått ( kan ju vara att han är svag med? jag vet inte, )

mikeiko
0

Det kan ju vara ålderdomstecken också, tycker att det låter lite så, och passar ju med åldern han är i.

Zolah
0

han ska väl inte gå så mycket ner i vikt pga ålder?

mikeiko
0

Mina gamlingar har ofta snabbt tappat mycket i vikt under deras sista tid, antingen för att de äter dåligt, eller rör sig lite och då minskar i muskelmassa. Om han är bakbenssvag så tappar han troligen i vikt pga av att han inte kan röra sig som normalt.