Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1215 ggr
kolpa
0

Tidning, Spån?

Hej undrar vad man har i botten på buren? Kan man ha vad man vill eller?

Tidning?

Spån?

Vore tacksam för svar eftersom jag snart ska skaffa råttor :)

Zakaraa
0

I "Vanliga råttfrågor" kan du hitta allt nödvändigt :)

Här är bland annat en av länkarna: Burspån

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kolpa
0

Tack så mycket=)

Boppan06
0

Spån går bort. Själv skulle man inte kunna sova, vistas och andas in det. Trä innehåller desutom mycket gifter.

kolpa
0

#3 Aaa jag använder tidning :)

Boppan06
0

Trycksvärta är långt ifrån hälsosamt också tyvärr. Jag brukar passa på och köpa tyg och handdukar när det är billigt. Samt spara gamla lakan som är vältvättade och därmed utan gifter. Tvätta i oparfymerat tvättmedel godkänt av astma- och allergiförbundet, helst tvättnötter som bara kastas på komposten när de är förbrukade. Tvättnötter kan man t ex köpa på nätet på crearome.se. Där kan du också köpa ekoråvaror och göra ditt eget tvål och schampo. Perfekt till råttor och och alla tvåbenta. Du kan därigenom själv tillverka de produkter som finns hos ekofrisörer och andra. Självklart inget sköljmedel till tvätten. Utmärkt att sova i på hyllor och annat. När det gäller hyllor har jag köpt på mig hörnformade toaletter och hängt lite varstans, sen tyg i. Finns ju också med tak, så det blir en mysig koja. Lyfter på tyget varje dag och torkar med våt trasa.

kolpa
0

#5 Så du tycker inte att jag ska ta tidningar utan handukar och lakan istället?Glad

Boppan06
0

Jo, med tanke på att allt de (och vi) får på huden och andas in hamnar i blodomloppet, så är det mest giftfritt. Dessutom säljs det ju mycket ekocertifierad textil som inte alls kostar så mycket. Säljs också på t ex Jysk.

Juliastrom
2

Man bör inte ha handdukar eller lakan som underlag då det kan tråda upp sej och de kan fastna med benen osv. jag använder billiga dörrmattor från IKEA som hetter Borris som kostar typ 4 kr styck och klipper o formar som hyllorna är :) De går att tvätta o slänga o billiga att köpa :)

kolpa
0

#8 Okej :)

Boppan06
0

Ok, det låter ju bra. Trådar har jag själv aldrig fått i buren, men små tussar blir det en del. Kanske kan man klippa tyget i mindre bitar om man har busiga råttor, så trådarna inte kan bli så långa? Har inte provat då det funkat bra som det är. Tycker personligen att man kommit en bit om man använder sånt som går att tvätta i alla fall. Att hoppa spån och tidningar.

Zakaraa
5

Trycksvärtan är inte giftig längre, det har det inte varit på jag vet inte hur många år :)

Handdukar är inte särskilt bra, de kan fastna med tår och klor i maskorna och i värsta fall slita av sig dem.

Personligen använder jag Alspån på botten, Ever Clean kattsand i toalätterna, fleece som hängmattor och toapapper som boning.

kolpa
0

#11 Jag har ju inte skaffat mina råttor ännu men jag är barnvakt åt min kompis små råttor och i toalätten har hon chinchilla sand superbra och lent=)

Zakaraa
0

#12 Provade själv sådan sand i början men bytte snabbt då det inte har någon som helst uppsugningsförmåga och stinker fort som sjutton.
Så är det bättre att införskaffa en bra kattsant som är skapad för att förminska lukten.

Chinchilla-/gerbil- osv osv sand är ju till för att Bada i inte att ha i toaletten så det är ju inte skapat för toalådan och fungerar inte som riktig toasand ska göra

kolpa
0

Kattsand? är du säker det har jag hemma med klumpar:)

Zakaraa
1

#14 Jag använder EverClean kattsand som klumpar. Så länge man inte har råttor som äter sanden spelar det ingen roll att det klumpar eller inte. Superbra för det döljer doften och är någelunda billigt i längden när man städar.
Jag har ju valt ett dyrt kattsand (dock köper jag endast vid special pricer) men det är det bästa sand jag provat till råttorna. Har ett lager på ca 40kg EverClean som jag köpt in för omkring 250kr :P

Malin653
0

Alspån eller borris mattor tycker jag är bra :)

kolpa
0

#16 okej:)

MetalMii
0

Jag är väldigt förtjust i tidningar då det är enkelt och lättstädat med dem + att de är gratis och bara att kasta när jag städar.

Har dock tänkt att testa med fleece när jag får hem buren jag beställt. Den är mer lättstadad än den jag har nu.

kolpa
0

#18 Fleece, tyg och helteckande mattor undrar jag en sak över när de kissar så luktar det ju jätte mycket om man har filt som suger åt det ju?

Eller är era råttor så rumsrena så de alltid går på toa?=)

Zakaraa
0

#19 man tvättat det ;)
Använder man tyg och mattor som bottenmaterial får man byta ut ett antal gånger i veckan. Personligen avskydde jag att ha borismattor i buren (billiga dörrmattor från IKEA av märket BORIS) använder endast tyg som hängmattor och liknande.

Har man tur har man ju även råttor som kissar i toalådan, men det kan vara svårt att träna. Bajs är enkelt men kiss är svårt att träna tycker jag.

kolpa
0

#20 okej, jag kommer köra på tidningar=)

Zakaraa
0

#21 tänk på att spara upp ett lager för tidningar har också en tendens att samla lukt :) Men byter man ut ofta så är det inga problem ^^

kolpa
0

#22 Jo jag vet men jag byter varje dag:)

Malin653
1

Det luktar ingenting av mattorna jag använder, mina tjejer gör oftast sina behov i sin toa och även ibland på hyllplanen.
Tycker mattorna har varit toppen och även kattsand :)

kolpa
0

#24 ja men mina är bara 7 cevkor och använder inte toan tyvärr:(

Malin653
0

Aha nä då är det ju lite jobbigare.. Mina lärde sig själva, dem gick på katternas toalett första gången därav jag valde kattsand.

kolpa
0

#26 jaha okej:)