Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 444 ggr
Jooliaaa
0

FÖRBEREDNINGAR?

hej :) jag har under en snar framtid tänkt att köpa min första tamråtta, men jag vet inte hur jag ska förbereda allting så att den ska trivas så bra som möjligt. Jag har tidigare haft hamstrar och har kvar buren från dom, b 50x35 h 30 (cm) jag vet inte om det är för litet med tanke på hur stor en råtta blir men jag vill ha henne lös så mycket som möjligt. Jag letar också tips på vilken mat, underlag, godis som är bäst lämpad. en annan sak är att jag hört att man kan leka med sina råttor, så jag vill veta ett par saker man i så fall kan göra :)) tack för era svar

regskylt
3

Råttor ska man enligt lag ha minst två och två då de är flockdjur. Sen så skulle jag nog säga att större bur är ett måste.
Finns många bra artiklar här på rif, så du kan läsa på en hel del innan du skaffar dig familjemedlemmar.

Xristina
2

Jag har inte så mycket att bifoga i förberedelsedelen, då jag precis har skaffat mina första. Bättre hjälp med det får du nog av mer erfarna här :)

Men tänkte fråga, har du bara tänkt skaffa en råtta?

Zakaraa
3

Roligt att du vill skaffa råttor!
Under den nålade fliken "Vanliga råttfrågor" hittar du allt du behöver veta.

Men precis som båda före mig påpekat/undrat så ska du inte ha En råtta utan minst två av samma kön. Då råttor är flockdjur och inte trivs ensamma. Det är även olagligt att ha en råtta ensam om det absolut inte är nödvändigt (ex. råttan dödar de andra) 

ang. din bur så är den inte laglig.
Det här är en sida du kan använda när du räknar ut hur många råttor som får plats i en bur: Burräknaren

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Emelie321]
2

En större bur är nog ett måste, samt att du skaffar minst två, som de andra redan påpekat :) Råttor älskar också att klättra och därför är en högre bur väldigt uppskattat.

En ensam råtta ska du endast ha om den absolut inte klarar av att vara med andra råttor på grund av överdriven aggresivitet. (Så länge den funkar bra med människor så går det utmärkt att ha dessa ensamma!)

Om du absolut vill ha bara en råtta, så kan du söka efter en sådan råtta. Här på iFokus eller på blocket, man vet aldrig. De dyker tyvärr upp titt som tätt, och alltför ofta avlivas de för att de är aggressiva mot flocken, men kanske inte mot människor :\

Annat att tänka på är att inte ha spån, hö eller halm i buren. Det är inte bra för deras luftvägar, och hö och halm kan dessutom ge dem löss och annan ohyra om du har otur.

Som burunderlag är Borris dörrmattorna från Ikea väldigt populära. 4kr styck, lätta att rengöra och ingen dyr kosntad att byta ut med jämna mellanrum om det behövs. Dessutom suger de upp mycket av lukten från kiss t.ex.

En toalåda med Toa-lätt pappersmass pellets är väldigt bra i toalådan.

Råttor är väldigt nyfikna och oftast lättlärda, så på vissa sätt kan du leka med dem precis som med en hund. Lära dem tricks, som snurra runt, hämta pennan, komma vid inkallning osv.

Lycka till med din/dina första råttor!

[Emelie321]
1

* Med överdriven aggressivitet menar jag att de rent ut sagt försöker ha ihjäl andra råttor utan anledning. Men som sagt, dessa kan i vissa fall funka alldeles utmärkt som ensamråttor, men då kräver de dubbelt med uppmärksamhet från sin husse/matte, eftersom de inte har några andra vänner. Annars riskerar de att må dåligt och "falla i deppression."

Men förutom dessa rätt så sällsynta fall så ska råttor alltid vara minst två för att hålla sig glada, pigga och friska :)

Jooliaaa
0

#1 #2 #3 #4 #5

tack för all hjälp! :) nu har jag kommit ett steg närmre att skaffa mina gooingar<3

Virkan
2

Vad kul att du vill skaffa råttor! Du kommer snart att upptäcka att dom är det underbaraste djuret på hela jorden! Jag skulle föreslå att du köper råttbebisar från en bra och pålitlig uppfödare, än på blocket, då dom från uppfödare oftast är handtama och vana med människor! :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.