Böld eller inte?
Just nu känner jag mig lite hopplös då det verkar som att mina råttor håller på att bli sjuka. :(
Två av dem har fått en knöl. Pim har en löst sittande tumör vid bakbenet. Jättetrist men jag är ganska säker på att det är en tumör.
Igår märkte jag att Gull också hade en knöl men den var helt annorlunda mot de jag har sett (som har varit som Pims).
Den känns ungefär som en gul ärta och sitter inte alls lika löst som en "vanlig" tumör. Jag har inte vågat klämma för mycket för det känns som att hon har ont om man rör på den. Jag tänkte kolla upp det lite bättre nu när jag kom hem och ska ringa veterinären i övermorgon men jag är ändå orolig.
Den ser ut som den här bilden i inlägg #4 och sitter på samma ställe.
Hur lång tid tar det för en böld att utvecklas så att den blir blåsvart? Har råttan mycket ont av en sådan böld och kan jag göra något tills jag får tag på en veterinär?
Tror ni att det kan vara en böld eller kan en tumör kännas som en böld, fettknöl eller annat? :S
*Orolig*
Åh, nu ser jag du skrivit den sitter på samma ställe som på bilden i tråden du länkade till..
Då behöver du nog inte alls oroa dej mer. Det är tydligen vanligt att hanar bildar abcesser där.
Läs inlägg #12 i denna tråden, där Lycia förklarar dendär typen av abcesser så bra. http://rattor.ifokus.se/discussions/5037dd5b88f4723f770024cc-bolder
Du behöver nog mest kolla så abcessen mognar& öppnas som den ska& håll sen se efter så att den läker ok+ hålla rent vid behov. Om den blir stor& öm& inte spricker på flera dagar kan jag tänka mej att man bör åka till veterinär för att tömma den. (Har haft en hemsk böld på en av mina råttor. Den växte& växte, utan att spricka -&han hade ont, så den fick öppnas& tömmas hos veterinär, -fast det var inte på samma ställe på kroppen som på din råtta.)
Trist med den misstänkta tumören på din andra råtta, men du kan ju kolla den med veterinär, mest för att få ett begrepp om hur mycket du behöver oroa dej för den.. Tänkte den kanske är relativt harmlös, el rentav bara en fettknöl, om du har tur. Hoppas hursomhelst din råtta slipper besväras av den& att du ändå får ha honom kvar vid god hälsa ett bra tag till.
Hoppas också det går bramed denhär knölen uner magen, -som då kanske med största sannolikhet är en abcess, -att den töms& läker utan problem.
Nämen vad dumt av mej..! Det står ju HON. Jag läste HAN& trodde det var en hane. :-( Då handlar det ju inte om den typen av abcess som det står om i länken. Då sitter nog knölen så till att det skulle kunna vara en juvertumör, men det jag tänker är att du säger hon verkar tycka det gör ont när du känner på den, -& enl vad jag har för mej jag läst så är inte juvertumörer ömma..? Kan någon som läser dethär& vet tala om ifall det stämmer..? Om det är så, så finns iaf fortf chansen det är en abcess. Jag är okunnig vad gäller dethär& ber om ursäkt för förra inlägget& om jag pratar i nattmössan i dethär. Hoppas iaf fortf att det inte är ngt allvarligt& att du får svar på dina frågor.
#2 Hehe. Inte lätt alltid. 
Knölen sitter väldigt nära könet på henne, inte mitt på spenen men det kanske kan sitta så långt ut och ändå vara en juvertumör? Jag har inte varit med om just juvertumör innan, så jag vet inte riktigt hur de ser ut.
Jag har svårt att se huden under pälsen för Gull har väldigt fjunig och tät päls på magen. Jag har försökt att se vilken färg den har men det är i stort sett omöjligt.
Ja, jag ska försöka få tag på en veterinär i Linköping som heter Er Veterinär. Jag har inte varit där innan men från hans hemsida fick jag ett bra intryck. Då tar jag med mig både Pim och Gull på undersökning och eventuellt de andra två råttorna jag har. Det kanske är lika bra när man ändå är igång.