Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1312 ggr
Sjs95
0

Problem med råtta

Nu är det så att jag har ett gnska stort problem med min lilla bebis Pepsi, han funkar inte med sina kompisar överhubudtaget. Han attakerar dem andra, gör stora sår och två av dom andra råttorna blir helt paralyserade i närheten av honom. I övrigt är han jätte snäll, han har aldrig bitit en människa eller liknande, dock så är han ganska lättskrämd. Nu har jag blivit tvugen att flytta på honom till en annan bur men en råtta som han är snäll mot, dock så har det börjat bli lite sår på honom nu också…

Jag undrar nu vad jag ska göra åt detta, kan man skänka bort honom till någon som är mer ''råttvan'' (detta är min andra råtta så jag är inte speciellt råttvan). eller ska man vara  så drastisk att avliva honom?

Hjälp mig !

Grodan
4

Kastrera. Ju snabbare du är med att kastrera desto större chans att han kan funka i flock sen. Ibland funkar det dock inte att ha kastrerade hanar i hanflockar, utan de måste bo med honor, men jag har aldrig förstått varför man säger så. Vet ju flera hanar som kastrerats som unga (vid ca 3 mån ålder) och sedan levt i hanflock…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sjs95
0

hjälp mig!

Grodan
3

Hanar är lite känsliga och det lyckas inte alltid att få dem att må bra om/när de byter hem, därför anser jag att du har två val: kastrering eller avlivning.

[Emelie321]
4

Inte måste man alls avliva ifall han funkar med människor, det skulle jag aldrig i mitt liv göra. Jag har haft en råtta som omöjligt gick ihop med dem andra, och han fick bo ensam. Pröva kastrering, och funkar inte det och han fortsätter som han gör …  Ge honom då en chans att leva ensam. Och ensam blir han ju inte - han har ju dig :) det finns råttor som tyvär aldrig funkar i flock, men kan leva ett fullgott liv istället med människor. Det är mitt råd!

[Emelie321]
0

Hur går det för honom?

Sjs95
0

han bor med sin bror fortfarande men vi känner verkligen att vi inte kan ha kvar dom.. vill dock inte avliva.. önskade att någon kunde ta hand om dom

loiiizz
0

Vart bor du?

Sjs95
0

sollentuna norr om stockholm

loiiizz
0

Det var lite långt!

Sjs95
0

vart bor du??

Lamina
0

Om han biter andra råttor så det blir sår så ska han absolut inte bo med andra råttor. Tänk dig själv att tvingas bo med någon som slåss och bits hårt hela tiden, och du har inte ens en chans att komma undan. Det kan ge den andra råttan men för livet. Har själv varit med om en råtta som inte gick att ha med andra råttor efter att ha blivit helt söndermobbad av en dominant/aggresiv hane.

Sätt honom genast i en egen bur, och kolla om han trivs som ensamråtta. Kastrering kan vara ett alternativ, men frågan är om hans beteende beror på dominans.

Om han är snäll mot människor kan han mycket väl funka som ensamråtta, såvida han inte blir väldigt deppig av det. Men en ensamråtta kräver mycket mer tid och engagemang, då han ju inte har någon annan än dig. Så det förutsätter ju att man har den tiden. Om inte kanske det finns någon däruta som har det och som kan tänka sig att ta honom. I värsta fall så kanske ni borde fundera på avlivning, det är bättre att han får somna in än att han tvingas sitta alldeles ensam i en bur hela livet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

loiiizz
0

#10 Söderbärke i Dalarna :(

Grodan
2

Det har gått två månader och jag anser att du borde gjort något åt saken för länge sedan.

Han bor med sin bror, biter han sin bror? Om det är så, anser jag att det är djurplågeri. Sära dem genast. Ta ditt ansvar och försök inte "lura på" någon annan en råtta som är "knäpp".

Hårda ord, jag vet, jag är stenhård när det kommer till sånt här. Jag vet inte hur många plågade råttor som finns där ute, som tvingas att leva ihop med en elak "knäpp" råtta för att deras ägare inte förstår bättre eller rent av är lat. Så jag vill tala om att det inte är ok. Det är inte ok att låta snälla flocksmarta råttor bo med icke-flocksmarta råttor.

Vad du gör med den "elaka" råttan (eller vad helst du vill kalla den, jag kan dra alla icke-flocksmarta över en kam och säga att de är "knäppa" precis som jag kan med alla råttor som biter människor) är inte relevant just nu, fast jag anser nog inte att den ska flytta runt och byta hem. Du beskriver att den är osäker (lättskrämd), en sådan råtta klarar sällan flytt. Låt honom sitta själv. Han kan ju faktiskt vara sjuk.

Jag hade nyligen själv en råtthane som inte kunde bo med andra hanar.Jag funderade en kort stund på att lämna tillbaka honom till uppfödaren, men insåg att han var på tok för känslig för det och dessutom så kom han och jag mycket bra överens. Så han fick bo själv och umgås med mig. Han dog utan förvarning och utan synlig orsak vid ca 6 månaders ålder. Så eventuellt var han även fysiskt sjuk. Han obducerades inte, då det inte fanns något intresse från uppfödarens sida.