Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 390 ggr
Sjs95
0

rått bantning??

Nu är det så att min bebis timon har riktigt fet. när han ligger så bara väller fettet ut på sidorna. han får samma man som alla sina kompisar som är betydligt mycket mindre än honom. på senaste tiden har han blivit väääldigt lat, men gillar fortfarande att busa. dock föredrar han att sova. kan man få honom att banta? och i sånna fall hur??

loiiizz
0

Flytta på maten till ett annat ställe då han måste röra Sig lite mer för att kunna ta maten, samma sak med sovplatser :) har själv en liten pojke på bantning :)

KastKatt
0

Undvik fetter och försök ta bort kolhdraterna i maten?

Mycket frukt, grön och proteiner. Pasta och bröd innehåller en del onyggiheter.

Vad får han för mat? Vad får han för Torrfoder?

Et tips är att ha tjocka rep längst med burväggarna så han kan klättra.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sjs95
0

han brukar få: ris/pasta/potatis och gurka/majs och något slags protein. jag vet inte riktigt vad dom får och inte får äta så jag håller mig till det jag är säker på.. till Torrfoder får dom en färdigblandning som heter: rat natur från versele-laga och det blandar jag med osötad musli..

KastKatt
0

Okej, börja med att minska ris/pasta/potatisen. Gurka innehåller inte mycket och majs innehåller en del socker.

Exempel på vad de kan äta: alla typer av sallad (isbergsallad innehåller inte mycket men det finns andra typer av sallad) ruccula, broccoli och blomkål (inte i för stora mängder), paprika, tomat, morot, banan, äpple, päron, melon osv. De kan äta det mesta men man ska inte ge för mycket citrus eftersom råttor kan skapa sitt egna cvitamin. Lök ska man undvika också.

Så börja med att ge dem mindre av kolhydraterna och mycket mer frukt och grönt. De ska även ha kött/fisk i mellanåt.

60% av maten ska vara frukt och grönt, 30% kolhydrater och 10% protien.

Här finns lite länkar du kan läsa:

http://rattor.ifokus.se/articles/4fdd4315d3b4fd104300769b-vad-ska-rattor-ata

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

diddiman
0

ris pasta och potatis bör du ge väldigt sparsamt/ inte alls till en tjockis. "vanlig" majs är mycket socker i så det bör du också ge sparsamt.

rat nature från versele laga (sökte på google) såg ut att ha frön och sånt i sig? frön och nötter är väldigt fett. Sen så vet du ju inte heller vad dom färgade bitarna i fodret innehåller..

Jag råder dig till att blanda eget Torrfoder med Axa grynblandning som bas. (det finns en bra artikel här på rif om mat) Om dom får det behöver dom inte massa pasta och potatis….

Det mesta av vad du ger honom bör vara grönsaker! Gurka innegåller nästan inga nyttigheter alls, men det kan ju vara bra att ge lite till en tjockis :) Annars sallad, tomat, broccoli, blomkol, lite morötter (innehåller mycket socker), lite majs, lite ärtor OSV, OSV……. bara fantasin som sätter stop. Frukt kan vara bra en del om det inte innehåller för mycket socker som ex äpple..

så ska dom ju ha kött ibland eller lite varje dag. kyckling är nyttigt..

Han hade nog mått bra av om du la om kosten lite! :) Om du har några spinkisar kan du ju peta till lite frön, nötter, pasta till bara dom.

*edit #4 hann före! Håller med om det mesta!