Cinnamon
Hej!
Min dotter har kärat ner sig i färgen cinnamon.
Men jag vet inte riktigt vilken färg hon menar då det verkar finnas både agouti och minkfärgad?
Skulle gärna vilja se bilder om någon av er har antingen agouti eller minkbaserad cinnamonråttor hemma :)
En snabb förklaring på hur färgerna skiljer sig åt rent färgmässigt vore bra det med :)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Här kan du hitta bildtrådar på Cinnamon, Blue Cinnamon och Pearl Cinnamon :) Varianter
Själv har jag aldrig hört Agouti cinnamon eller mink cinnamon :P
Här har du några bilder på min Cinnamon hooded rex hona som inte längre är i livet: http://zakaraa.webs.com/apps/photos/album?albumid=10989728
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
meh.. vad har jag ställt till med nu då?
*går tillbaka för att läsa igen*
njä, verkade som jag läst rätt ialf ^_^
Vart läste du om agouti cinnamon och mink cinnamon?
Om det inte bara är så att du läste om Agouti och mink? (dvs utan cinnamon)
Tackar för länken Zakaara :)
Den besvarar inte riktigt min fråga, den ickeagouti-baserade ska vara mindre tickad tror jag.
Var mest intresserad av skillnaden
#5 min fråga i #4 återstår dock :P
#6 Oj förlåt :)
Faktum att jag fått det från ett mail från en uppfödare. Då hon frågade
citat: "Det är just den ag-baserade färgen du är ute efter? Annars finns ju den mindre tickade ickeagouti-baserade minken och den amerikanska mockmink (sistnämnda är ostandardiserad i Sverige, rubinögd mink)." slut citat
Så jag blev nyfiken. Är ingen uppfödare själv, jag blev bara nyfiken.
Säkert har jag missförstått texten med :(
#7 Jag har faktiskt aldrig hört talas om någonting som skulle heta "Agouti cinnamon" eller "mink cinnamon"
Däremot så finns det ju Agouti, Mink, Mock mink och Cinnamon så hon kanske rent av skrev de färger som påminner om Cinnamon?
I #0 skriver du att du inte vet vilken färg din dotter menar, kan du inte be din dotter peka ut en bild men den färgen då? För då vet du menar jag :)
Vad jag vet finns det de cinnamon varianterna jag skrev om i #1 (blue, pearl och vanlig så att säga)
Så som jag förstår hennes text så undrar hon om du syftar på Cinnamon eller Mink/mockmink. Dvs inte mink cinnamon eller agouti cinnamon :) (men texten förvirrade även mig en del så..)
Cinnamon är ju en tickar variant som är baserad på agouti (?) och jag tror det är det hon skriver lite om men det blir lite förvirrande kan jag hålla med om.
#7 ahaa.
Nej det är definitivt cinnamon jag menar.
Är färgerna lika? Mock och cinnamon alltså?
Jag vet hur färgen min dotter menar ser ut :) Men bilder sa aldrig något om agouti eller mink så det var det jag undrade över.
Men nu förstår jag lite bättre.
Jag känner mig rätt dum nu 
#9 Mock är inte en godkänd färg i Sverige men den är mörkare än vanliga färgen. Mink och Cinnamon är inte, enligt vad jag sett lika. Cinnamon är ju med orange-kanel medan mink är brunaktig.
I variant-tråden jag länkade i #1 kan du titta på många olika bilder på cinnamon och mink så kan du vilda dig en egen uppfattning :)
Om du har en bild så kan du ju ladda upp eller länka den här så kan vi RiF:are hjälpa :D
Du ska absolut inte känna dig dum! Det är inte lätt alla gånger och det här med färger är ju en djungel! :)
Ska be henne leta upp bilden när hon kommer hem imorrn :)
Tack Zakaraa!
#11 gör så! :)
Inga problem alls :)
Försökte hitta mina bebisbilder då jag hade en kull med både cinnamon och mink men inga bra bilder som visade färgskillnadena på min hemsida.
#12 har en minkpojk hemma så jag vet hur dom ser ut. Men jag missförstod ju vad hon skrev och trodde det fanns en cinnamonvariant av mink :)
Men nu när jag läst lite till.. Är det så att för att få fram cinnamon så behövs både agouti och mink?
#13 jag är inte alls duktig på genetik så kan tyvärr inte svara på den frågan, men det låter ganska rätt att det behövs agouti & mink bakom om jag tänker på genkoden.
(Mink: aa-mm | Agouti: AA | Cinnamon AA-mm)
Men låter någon annan som kan genetiken svara på det.
ahh, då verkar det ju absolut det behövs både mink och agouti.
Cinnamon är en mink agouti. Så ja råttan måste bära både mink o agouti.