Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 609 ggr
Story
0

Att sova.

Läste i en råttbok häromveckan att man under inga omständigheter får väcka en råtta som sover. Har följt detta och låter bli men jag undrar bara.. vet någon varför man inte bör störa en sovande råtta?

Daydreams
0

oj det har jag aldrig hört. Jag har ofta väckt mina råttor. De verkar inte ha lidit av det

TacoBelle
0

Vad var det för en råttbok? *nyfiken*

cosmonita
0

Jag tycker inte att det låter som en särskilt bra bok att hämta fakta ur…

Råttor, som andra djur (människor inräknade), behöver så klart sin sömn, men visst kan man ibland väckas utan att det skulle få några värre konsekvenser än störd sömn. Står det varför råttorna inte får väckas "under några omständigheter"?

Story
0

#2 och #3

Nej, jag tyckte att det lät konstigt men tyckte att det var bäst att inte ta några onödiga risker.

Direkt citat ur boken Tamråttor av Gisela Bulla- sida 21:
 "Man får inte störa råttan när den sover, inte ens för att leka med den eller för att mata den."
Dock har denna bok visat sig vara full av motsägelser och underliga instruktioner. Jag var, som jag nämnde, även jag nyfiken på varför man inte skulle göra detta då det inte står något mer i boken.

EmmaG
0

Ja, Bullas bok ska man j inte lita på allt för mkt..
Okej, man ska inte hålla på & väcka & störa dom i onödan. Men nångång spelar verkligen ingen roll såvitt jag vet

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Allamej
0

Ah! Den boken är mitt personliga hatobjekt…

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta… jag kan skratta åt hur okunnig kvinnan är på vissa saker och förfäras samtidigt eftersom det är en av de få böcker som getts ut av ett större förlag och nya råttägare kan börja ta informationen däri som sanning…

Story, lämna tillbaka den till biblioteket och sök information på nätet istället.

Jag råkar nog väcka mina råttor flera gånger per dag, dom tittar på mig och somnar om.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Story
0

Haha- tack för tipset Allamej och jag kan faktiskt inte göra annat än hålla med.

Kleverin
0

Om man på något sätt ska försöka hitta en förklaring till uppmaningen kanske det kan vara (observera att jag enbart spånar) att hon tänker att många yngre har råttor och vill väcka dem och leka med dem när de vill och visa sina kompisar och liknande..