kan inte tugga
Det verkar som att min ena råtta inte kan tugga sin mat. Hon tuggar, eller försöker tugga och efter en stund ger hon upp och spottar ut maten. Och dessutom är hon slö och hennes päls är alldeles matt. Jag har fått i henne småbitar potatis, musli och hon har druckit. Vad kan det här bero på?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Hur gammal är hon?
Hon är ett och ett halvt snart.
Någon som vet? :/
Hon kan ha fått någon form av infektion, då blir man lätt trött och slö. Det kan dock vara bra att kunna utesluta vissa saker. Mår hon väldigt dåligt är en tur till veterinären bäst!
MUN/HALS
- Verkar hon vara öm vid munnen när du rör den?
- Känns hon svullen i halspartiet? Är hon öm runt halsen?
- Kan du se om hennes tänder ser normala ut?
NOS/LUFTVÄGAR
- Har hon porfyrin (röd vätska, ej blod) runt ögon och nos?
- Hur andas hon? Andas hon snabbare eller långsammare än vanligt?
- Låter hon när hon andas?
Hon verkar inte öm vid munnen eller halsen och tänderna är normala. Hon har lite poryforin runt näsan, men de får väl det när de är förkylda? Och så andas hon normalt också. Det kanske inte ens är något fel på henne, kanske bara inbillar mig. Men hon äter ju väldigt dåligt och hennes päls är konstig.
#5 Det är viktigt att lyssna på magkänslan om något känns tokigt! Särskilt när djur får det jobbigt att äta, det är ett tydligt tecken på att något är fel.
Ja, en förkylning är ju en slags infektion man också kan bli trött och seg av. Det går ju mycket sånt nu när det är vinter! Det skulle ju kunna vara en förkylning som satt sig i halsen som gör det jobbigt att äta och svälja. Det är så himla svårt att säga med djur!
Hur är hon annars förutom maten? Sover hon mycket eller verkar hon pigg i övrigt? Känns hon tunn?
Hon satt och åt Torrfoder innan när jag kollade till henne, nu springer hon omkring på soffan. Verkar må lite bättre i allafall. Hon känns inte tunn, hon är nästan lite tjock. Hon har sovit mycket igår och idag, men jag tog bort deras hus så hon är vaken lite mer nu.
#7 Behöver hon inte sova då? :) Eller glömmer hon äta då kanske?
Hon sover nu, tror jag. Men varför är hennes päls så konstig och sträv? Kan det bli så när de ligger på tidningspapper?
Är den kanske otvättad? Är råttan sjuk kanske hon inte orkar tvätta sig. Hur känns handen efter du klappat henne? Oljig eller lite klibbig?
Det känns inte oljigt efter att man klappat henne. Pälsen känns ungefär som när man sprejat hårspray i håret och det stelnar, så känns hennes päls.
Låter lite som om det kan vara kiss? Om hon r sjuk har hon säkert inte orkat tvätta sig.

Tvätta råttan med en blöt servett eller en barnservett, så blir hon renare och lite mysigare. Hon mår bättre oxå om hon är ren.
Ställ fram lite mumsig välling med äggula, rapsolja och annat gott, kolla om hon kanske vill ha lite rå nötfärs, leverpastej eller annt. Sån mat brukar kunna få råttor att äta lite mera.
Qui dormit, non peccat
Har märkt nu att när hon äter så använder hon inte händerna, kan hon kanske ha ont i dem?
#13 Kan man ge vanlig välling eller ska det vara en speciell sort?

#14 Kan var ålderstecken, många gamla råttor tappar händerna och bakbenen precis som människor.
Qui dormit, non peccat
#14 När min råtta hade tumörer slutade hon också använda händerna. Hon liksom åt från golvet. Förstår vad du menar!
Kan de tappa händerna? :o Hon är bara ett och ett halvt, det är väl inte gammalt? :/.
Kunde hon äta hårda saker eller bara mjuka?

#17 Aa alltså inte tappa händerna, utan tappa funktionen i händerna ^^ Uttryckte mig lite knasigt, sorry 
1½ Kan vara gammalt för en råtta, de lever någonstans mellan 1-3 år beroende på avel och gener, medellivslängden oftast mellan 1½-2½ år. 
Qui dormit, non peccat
Okej :/. Hon ska få massor av god mat och jag ska ge henne mycket uppmärksamhet nu de sista dagarna.