Råttor iFokus

Råttor

Etikettergenetikavelvarianter
Läst 1353 ggr
Ruzicka
2

Genetik for dummies

Jag försöker lära mig om råttors färggenetik. Det går väl sådär. Jag läste den här artikelserien i fem delar av Maria Grönkvist från 1996, och lärde mig jättemycket! … men det är också där det tar stopp. Efter det verkar det inte finnas något som förklarar "resten". Jag är med på A-, B-, C- (och c(h)-), D-, P-, R-, M-, och Pe-loci, hyfsat i alla fall, men sedan får jag problem. Tittar man i "verkliga" världen så dyker det en miljon olika nya loci upp, samt gener som sitter på samma loci som de jag har räknat upp men som har andra namn än vad locus heter. Och det finns liksom ingen förklaring av något. :/

Antingen är jag helt ute och cyklar, eller så finns det något som heter "BEBE". Om jag har förstått det rätt så skulle det leda till svarta ögon hos siameser.. eller? Hur funkar det? Är det en locus, eller är det en gen på en av de locus jag tidigare har nämnt?

Hur funkar det om man har en siames med röda ögon, de har inte recessivt anlag för p, eller?

Sedan har vi en massa färgvariationer, som "dark" pearl eller "pale" burmese.. är det bara ett snyggt sätt att säga att att de är dåligt färgade, eller är det faktiskt någon gen som bidrar till detta? (Nu bidrar ju gener till dålig färgning också, men ni förstår vad jag menar.. eller?)

Hur fungerar genotypen för en Roan? Den här sidan berättar för mig att den är aa roro H/h… Vad i hela friden är roro? Vad är H/h, betyder det "dominant H ELLER recessivt h" (och varför nämner de det om båda sorter funkar?), eller är det en helt egen gen som faktiskt heter så? Var ligger de?

Jag funderar också över de blåa färgerna. Det är några man inte får para med varandra, gäller det alla blå färger eller är det bara en typ? Vad är det som händer om man parar dem? Vilka olika sorters blue finns det? Jag känner till British och Russian.. vad är genotypen för dessa? Vad är "skillnaden" i genotypen?

Som ni märker bara snurrar det i mitt huvud och jag förstår grundprincipen, så länge det handlar om "enkla" färger som håller sig till A, B, C, D, P, R, M och Pe så som jag känner till det. Men tyvärr så funkar det ju inte så i verkligheten. >.<

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

• Redigerat 2026-08-19 14:55 av zickan
IzaEleonora
0

*tass*

Ruzicka
0

Nu har jag läst på lite mer på den här hemsidan om blått. Då har vi en gen som heter "g" istället för "d" som jag lärde mig i samma artikelserie som jag länkade till i första inlägget.. är det samma gen som bara kallas olika? Och sedan har vi "rbrb" för Russian Blue.. ligger den på D- (alternativt G-) locus? Eller är det en egen?

Jag förstår att det är jättemycket att svara på, men svar hade verkligen uppskattats. Kanske bara på en av frågorna, om det blir jobbigt att skriva så mycket..? Glad

[Glimmersråttor]
3

Antingen är jag helt ute och cyklar, eller så finns det något som heter "BEBE". Om jag har förstått det rätt så skulle det leda till svarta ögon hos siameser.. eller? Hur funkar det? Är det en locus, eller är det en gen på en av de locus jag tidigare har nämnt?

Be/be = Black Eye (Himalayan/Siamese)
be/be = Red Eye (Himalayan/Siamese)

Be: är en dominant gen som tillsammans med c locus ger svartögd himalayan eller svartögd siamese.

Hur funkar det om man har en siames med röda ögon, de har inte recessivt anlag för p, eller?

En rödögd himalayan/siamese är inte p/p genetiskt utan be/be genetiskt.

Sedan har vi en massa färgvariationer, som "dark" pearl eller "pale" burmese.. är det bara ett snyggt sätt att säga att att de är dåligt färgade, eller är det faktiskt någon gen som bidrar till detta? (Nu bidrar ju gener till dålig färgning också, men ni förstår vad jag menar.. eller?)

När det gäller dark pearl handlar det troligen om polygener, dvs. mängden av färgen.

När det gäller en blek burmese handlar det troligen om att en blek Burmese är ljusare i färgen pga chc (himalayan) istället för chch (siamese).

Hur fungerar genotypen för en Roan? Den här sidan berättar för mig att den är aa roro H/h… Vad i hela friden är roro? Vad är H/h, betyder det "dominant H ELLER recessivt h" (och varför nämner de det om båda sorter funkar?), eller är det en helt egen gen som faktiskt heter så? Var ligger de?

Roan är en recessiv gen = ro, det krävs två ro för att det ska bli roan, dvs. roro.

roro = roan. Ger vita fläckar och har en blekande effekt på färgen.
Roro = roanbärare
RoRo = Ej roan . Ger inga vita fläckar eller har någon blekande effekt på färgen.

H locus:

HH: Otecknad/Self (homozygot) Ingen vit teckning/färg.
Hh: Berkshire (heterozygot) Vit teckning/färg på magen.
hh: Hooded  (homozygot) Vit teckning/färg på mage och på rygg.

Homozygot och Heterozygot

Homozygot är en individ som har två likadana alleler, av en gen. Hos en homozygot individ leder recessiva anlag till synliga egenskaper, eftersom det inte finns något dominant anlag som döljer det.

Motsatsen till homozygot är heterozygot.

Heterozygot är en individ som har två olika alleler, av en gen. De båda kromosomerna i kromosomparet innehåller olika varianter av genen. Den ena allelen kan vara dominant och undertrycka den andra allelen som kan vara recessiv.

Jag funderar också över de blåa färgerna. Det är några man inte får para med varandra, gäller det alla blå färger eller är det bara en typ? Vad är det som händer om man parar dem? Vilka olika sorters blue finns det? Jag känner till British och Russian.. vad är genotypen för dessa? Vad är "skillnaden" i genotypen?

Man bör nog vara försiktig med alla blå färger och para dem i första hand med svart eller agouti som är grundfärgerna i den svarta gruppen och agoutigruppen.

Problem som kan dyka upp med de olika blå färgerna är infertilitet, förlossningsproblem, blodproblem samt hudproblem.

I Sverige förekommer det 3 olika blue. Det finns fler blue varianter. Olika länder har olika benämningar för de blå färgerna. I Sverige har vi följande.

English/British Blue: aa gg
German Blue/Graphite: aa dd (ej tippad)
Russian Blue: aa rbrb (är tippad)

Ruzicka
0

Åh, tack så jättemycket för ditt svar! :D Det gjorde allt mycket klarare för mig.. men, jag undrar fortfarande på vilken locus generna ligger på.

Är g, d och rb på samma locus, eller är det tre olika?

Ligger be på en egen locus, eller ligger den också på c? Eller ligger den på p eller r?

Jag kan tänka mig att ro ligger på c locus, eftersom andra gener som bleker (till exempel Devilgenen) gör det.. eller ligger den på en egen..?

Eller har jag missuppfattat allt som har med gener och locus att göra..? XD

[Glimmersråttor]
2

Locus är en bestämd plats på kromosomen där generna kan sitta.

Det finns t.ex. två olika gener som sitter på a locus.

Det är A = agouti (tickad) och a = non-agouti (enfärgad).

Är g, d och rb på samma locus, eller är det tre olika?

Det är förmodligen 3 olika.

Nyanskillnader med samma gen sitter troligen på samma locus.

Ligger be på en egen locus, eller ligger den också på c? Eller ligger den på p eller r?

Bebe: Black Eye genen är troligen egen. Den kan vara dold och syns i samband med c locus om jag har förstått det hela rätt.

Jag kan tänka mig att ro ligger på c locus, eftersom andra gener som bleker (till exempel Devilgenen) gör det.. eller ligger den på en egen..?

Nej, roro sitter på h locus.

Det jag har läst tidigare om Devilgenen var att man trodde att chinchilla genen var inblandad i Devilgenen, och chinchilla genen sitter på c locus. Vad man sen kom fram till ang. devilgenen vet jag inte.

Ruzicka
0

#5 Tack så mycket! ^^

Men nu är jag inte riktigt med igen.. om roro ligger på H-locus, så kan ju inte det fungera med h-genen? Om ett djur är roan så kan den alltså inte bära något anlag för h, eftersom det redan är "upptaget" med ro-genen? Som det förklaras bär ju roans både på roro och Hh, och det fungerar väl inte om de ligger på samma locus, eller?

[Glimmersråttor]
2

H-locus har med teckningar att göra. T.ex. Self (HH), Hooded (hh), Berkshire (Hh), Husky/Striped (roan) m.fl. ligger på h locus.

Roangenen är speciell så tillvida att roan förekommer i samband med 2 olika teckningar, dvs. husky och striped roan.

Roan är en gen som bleker färger, men endast på teckningarna husky och striped, inte på några andra teckningar eller på otecknade råttor.

T.ex. en black husky roan: Är en svart färg (aa) med en blekande gen (roro) och den är tecknad (Hh).

En förklaring är att roan genen (Hro/hro) sitter på h locus på samma sätt som himalayan/siamese genen (chc/chch) sitter på c locus.

Ruzicka
0

Okej. Tack för förklaringen! ^^ Nu har jag nog förstått det mesta av detta, tror jag. XD

Teuthis
0

Det här är så himla spännande. Jag var jätteförvirrad innan jag läste artikelserien, nu så kan jag ju dra paraleller till katternas färggenetik som jag har rätt bra koll på grunderna i.

ceccie
2

Jag puttar upp denna. Då det är intressant med genetik. Vad har capped ambk variegated för genetik betäckning. Pannfläckar bläsar osv.