Bråkar !
Mina råttor Ludwig och Sushi bråkar, eller snarare Ludwig bråkar med sushi. För ungefär en vecka sedan så hörde jag något i buren, så jag gick ner och kollade och mina råttor satt så fint och tittade på mig som om ingenting hänt. Helt plötsligt idag så hörde jag skrikljud så jag gick ner i källaren då springer Ludwig och jagar Sushi och Sushi piper och skriker. Så jag öppnade burluckan och Sushi flyger upp på mig och sätter sig på min nacke, jag hör tillochmed hans hjärta banka i 1000. Sushi vågar inte vara på marken där Ludwig regerar. Såfort jag bara släpper ner han på marken så ger han ifrån sig ett ljud, han håller sig på våningarna och klättermöblerna. Jag har märkt att Ludwig fluffar upp sig och har ganska dålig aptit. Men när de började bråka så har han gått upp i vikt för att Sushi inte vågar äta. Kan Ludwig vara sjuk med tanke på dålig aptit och att han fluffar upp sig ?
Glömde den viktigaste frågan: vad ska jag göra :( ?

Hur gamla är råttorna? Är det två hanar?
Kan vara så att de har kommit in in tonåren och ena råttan har blivit mer dominant.
Qui dormit, non peccat
Råttorna är cirka ett år. Är det gammalt ?

Nja, beror på faktiskt, livslängden på råttor är väl någonstans mellan 1½-3 år. Vet du hur gamla föräldrarna och morföräldrarna blev?
Råttan blir tonåring när den är runt 4-5 månader oftast, synnerligen hanar kan bli bråkiga då. Men det brukar gå över när de är runt 1 år. så det är troligtvis inte det.
Har Ludwig som puffar upp sig ont någonstans om du känner igenom honom? Luktar illa ur öronen, några sår på kroppen?
Kan vara att han är sjuk, eller har fått löss eller något, då kan man se en temperamentsförändring och de kan börja slåss mer.
Överdominanta aggresiva hanar kan oxå puffa upp sig och bråka med burkompisar. Har de bråkat något tidigare?
Qui dormit, non peccat