Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1218 ggr
orats
0

Grönt te?

Hej! Nu måste jag ge té till en av mina tjejer. Jag har hört att man ska ge rött té, som inte innehåller koffein. Funkar grönt té? På innehållsförteckningen står det: grönt te, citron-och limearom, skalbitar av apelsin.

R8bus
0

Nej, bara rött. Har hört att grönt te kan innehålla mycket koffein.

Ratzo
0

Jag ger mina grönt och det står på förpackningen att det är naturligt fritt från koffein.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Nasse.Basse
0

Kamomill är ok va?

Med vänlig hälsning, Maria

Elinisa
2

#2 Antagligen "luras" tillverkaren avsiktligt, på så vis att när koffein finns i te kallas det tein. Då kan tillverkaren säga att teet inte innehåller koffein, (fast det innehåller tein, -som eg är samma ämne som koffein) 

Grönt te innehåller alltså koffein& den uppiggande effekten av grönt te kommer av teinet/ koffeinet.

Om det däremot skulle stå på förpackningen att teet är avkoffeinerat, så finns inte koffeinet/teinet kvar, men då är det ju inte "naturligt fritt från koffein/tein".

Vet inte om det är så vansinnigt farligt att de får i sej lite koffein, men nyttigt är det väl knappast för någon.. (Själv mår jag inte bra av koffein) Hade inte gett det till råttorna iaf.

#3 Kamomillte är ett örtte(om det innehåller 100% kamomill)& innehåller inget koffein/tein överhuvudtaget. Kamomill sägs vara lugnande& rogivande. Kamomill ska ha olika anti-irriterande och anti-inflammatoriska egenskaper, (-detta tack vare ämnet bisabolol.) Om det är gjort några vetenskapliga studier på det har jag inte kollat än, men det kan den som vill googla. :-)

Ratzo
0

Det står inte att det innehåller tein heller.

Elinisa
0

Står det att det inte innehåller tein, eller står det bara ingenting om att det innehåller tein?

Svart& grönt te kommer från samma växt, fast det svarta teet tillåts oxidera efter skörd& båda innehåller koffein/ tein. Vad jag känner till finns ingen sorts grönt te som inte innhåller detta ämne, såvida man inte låtit genomgå en process för att ta bort koffeinet/teinet (men då borde det somsagt inte kallas "naturligt koffein/teinfritt")

Vilket märke är det& vad heter teet?

Kan det vara ngn slags örtte, som inte innehåller grönt te överhuvudtaget, då?

Ratzo
0

Står ingenting om att det innehåller tein. Ok då var det nog därför som mina råttor inte kunde vara tysta igår när jag skulle sova…

Ratzo
0

Karibisk heter det, tror jag.

Elinisa
0

-Edit-

Aha, det måste vara Friggs karibisk, med grön rooibos!

Rooiboste kommer från en helt annan växt, än vanligt svart, grönt& vitt te& innehåller inget koffein/tein alls. Då stämmer infon på förpackningen. :-)

Ruzin
0

He, varför ska man ge dom te? Lite dum fråga:-)

Ratzo
0

Det är bra ifall de är förkylda :)

Elinisa
0

Teet innehåller antioxidanter, men vet inte hur mycket det egentligen gör på en förkylning.. Honung innehåller endel välgörande ämnen, så det kan man tillsätta lite i teet. (Fast sätt aldrig honung i varmt te, för då försvinner nyttigheterna)

Om råttan är lindrigt förkyld kanske det kan hjälpa kroppen på traven, att bekämpa förkylningen.. Om råttan inte blir bättre efter ett tag, (kanske 2& 1/2 vecka?? -Ngn som vet& kan ge bättre råd här?), eller om råttan blir sämre, -så behöver man uppsöka veterinär.