Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1005 ggr
Fjordell
3

(K) Råtthane

Eftersom (det riktiga) startskottet för min uppfödning går nu vid årsskiftet så tänkte jag att jag ska börja kika efter min framtida tillökning i hanflocken, eftersom jag just nu har 3 hanar, som alla är besläktade med varandra. Dessutom är en av dem under behandling för rossel just nu, så han kommer att förbli en sällskapsråtta.

Vad är jag ute efter? Färgmässigt spelar det ingen större roll, roan är dock inte av intresse. Gärna toppörad, men det är inte heller prio ett. Self, eller ambk skulle absolut inte skada, men som sagt, jag är öppen för alla förslag då jag inte går efter utseendet i första hand.

Det måste inte vara en registrerad råtta. Stamtavla? Ja, tack. Har den inte det, vill jag ha så utförlig information om släkten som möjligt. Det ska vara en råtta lämplig för avel.

Åldersmässigt är jag egentligen intresserad av allt, men 5v bebisar och råttor under året är att föredra. Är den tonåring/vuxen vill jag veta att den går att introducera till andra vuxna (snälla, stabila) hanar.

Jag finns i Piteå, så det är klart jag blir glad om min framtida pälskling skulle finnas i närheten (norrbotten/västerbotten). Men skulle han finnas längre söderut så ska nog transporten gå att ordna ändå. Glad

Även tips mottages tacksamt!

Fjordell
0

Puttar upp lite

Fridborg
0

Ptja, jag har en dumbokull planerad för typ februari, lång stam på båda föräldrarna men det är rubl, rubl bu, röd och svartögda mesar som kommer… om det kan va till intresse :) Bor i Sthlm men transport kan ju planeras med så lång tid framåt :)

Fjordell
0

Låter spännande!

Du, jag ska nog ta och fundera lite på saken… Jag PMar dig på en stund :)

Grodan
2

Kollat på den här annonsen två tre gånger nu, men blir inte riktigt klok på den. Du vill ha en avelshane, gärna toppörad, self eller amb. Ej roan. Han kan vara ung, eller tonåring, bara han funkar i flock…

Det säger inte mycket. Så jag måste fråga. Eftersom jag finner dig smart, bra och intressant. FlörtKyss

De flesta har någon blå variant som de tillåter i sin avel eller ej tillåter. Vilken blå tillåter du? Blue, Graphite, Russian Blue eller alla eller ingen?

Vad vill du göra - vad vill du tillföra råttstammen i Sverige? Ska du vara registrerad i SRS? Tänker du själv utbilda dig till domare el dyligt i SRS?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fjordell
5

Gulledu! Jag är bara glad över att du är nyfiken och frågar. Glad

Vid parning på min Skye hade jag tänkt försöka att hålla mig borta från russian blue, men nu till den kommande veckan kommer jag, förutsatt att det går som önskat, para hennes moster, Doris, med en russian blue agouti hane. Mao finns det ingen blå jag egentligen inte tillåter.

Doris väljer jag att para då hon, liksom Skye är fantastiskt fin, och jag har inte ens hört en nysning från henne under hennes 11 månader långa liv. Eftersom jag bara har koll på hennes stam drygt 4 år bakåt, ville jag vänta så länge som möjligt innan jag beslutar mig för om hon är lämplig eller ej. Detta för längsta möjliga utvärderingsperiod.

Även om jag bara (i nuläget) har planer på att avla på hälsa och temperament, så vill jag åtminstone försöka hålla planerna med Skye fortsatt fri från russian blue, med tanke på att jag kan komma att rikta in mig på vissa färger/teckningar längre fram, när jag har en lite mer stabil grund. Men i dagsläget finns det inga planer på det.

Det låter klyschigt att säga att jag vill ta fram, framförallt friska, och riktigt trevliga individer, men det är ju så det är. Jag har en mental bild av hur jag vill ha den "perfekta" råttan. Den ska givetvis ha bra immunförsvar och hålla sig frisk. Den ska vara lugn och avslappnad vid all hantering, men samtidigt vara nyfiken och vilja utforska sin omgivning. Den ska inte vara för sprallig, men inte heller ska den vara som en säck potatis, helt viljeslös… Den ska inte ställa till med problem i flocken, och klara av introduceringar utan blodvite, och det både med unga och vuxna råttor.

Jag parar alltså inte bara för att jag kan. Jag kommer enbart att genomföra parningar jag känner mig säker på kommer kunna tillföra något. Jag hoppas till exempel givetvis på att jag kommer att kunna använda underbara Skye i min avel, men trots att hon är så underbar på alla sätt och vis till sättet, då hon är väldigt lugn för att vara hona, och dessutom såpass ung… hittar jag ingen hane som passar henne perfekt så kommer det inte att bli av. Men jag har fortfarande gott om tid, så vi får se hur det blir med den biten.

Råttan är mina ögon, det perfekta sällskapsdjuret. Om man på det, kunde lägga till friskare individer med en lite längre livslängd, och med det bra temperamentet i behåll… Det vore helt jäkla underbart!

Givetvis är jag realistisk och inser att detta inte är något som är snabbt fixat, men jag vill vara med och tillföra råttstammen något väldigt bra.

Jag kommer att ansöka om medlemskap i SRS nu vid årsskiftet, och kommer att registrera samtliga kullar. Registrerad uppfödare hoppas jag också bli, men det är något jag ännu kommer att vänta med.

Fridborg
1

Om du vill hålla det rubl-fritt ska du nog inte ha en hane från min rubl-linje :P Men du är självklart ändå välkommen att tinga, även om du tar en mes finns det ju rubl i generna ;)

Jag personligen älskar rubl så jag kommer köra på det :)

Fjordell
0

#6 Som sagt, helt rublfritt blir det ju inte eftersom jag ändå parar min ba tös med en rubl ag hane nu till veckan, just pågrund av att de skulle passa varandra så otroligt bra :) Så det kommer att resultera i åtminstone två olika linjer.

Det är med Skye jag inte vill blanda in russian blue.

Fridborg
0

#7 Då hänger jag absolut med! :)

Just ja, att nämna är också att det kommer bli släta och velveteen i kullen :)

Om du vill kan vi PM:a så kan jag ge info om både mamman och pappan :)

Fjordell
0

#8 Spännande! Är himla nyfiken, PMar så fort jag sitter vid datorn igen Glad

Grodan
1

#5 Skrattande Trevligt svar. Och låååångt. Det är skoj med folk som gillar att skriva. Ska bli intressant att se vilken färg/vilka färger du kommer att inrikta dig på i framtiden. Och jag är glad över att du tänker bli medlem i SRS.

Fjordell
1

#10 Och jag blir glad när folk är genuint intresserade!

Ser också fram emot att se vilken/vilka färger det visar sig bli. Just nu har jag ju mest ba och bl, men är också himla nyfiken på de tickade varianterna, så jag hoppas att rubl ag hanen kan förse mig med någon goding. Glad

zickan
1

Kan tänkas bli en black kull här snart. Kan köra lite snabb info om det bakom. Pappan är GrchGp Emerald, S/Black db, bär russian blue/blue http://www.zickans.com/grch-sp-emerald. Hela Emis kull är bara underbar. Pussig, ännu busig. Riktigt bra temperament och flockkänsla. Han bor med 8 andra hanar varav 2 tonårs bråkstakar åkt in i den buren för att Emis och hans halvbror Frosty har sådan bra koll på flocken. Ligger lite risk för övervikt.

Hans pappa är en finne med extremt bra temperament och flock känsla(Gp Eine verra http://zsrip.blogspot.se/2012/04/sunkkas-verra.html). Bara blivit bra temperament från Verra och hans bror. Dykt upp lite dåligt immunförsvar beroende på vilka linjer de avlats in på. Han var inte stor men bra proportioner. Slimmad och vältränad. Väldigt kontaktsökande och mammig.
Verra och hans bror blev runt 2½år. Tappad vikt och extrem nedsatt muskulatur på bakbenen. Verras bror var lite snuvig sista månaderna.
Hans mamma kommer från Sorklands. Gp Elanora.Agouti essex dumbo http://rattor.ifokus.se/discussions/4e006309d4ebea5137001d61-e-batarna. Lite rund tjej med hjärta på rätt plats. Varit bara bra temperament på hela högen, går med på allt och mycket deg knådande råttor., bit bakom finns det lite dominans problem. Bör tänka på att det ligger risk över övervikt. Ena delen bakom har riktigt bra livsålder på 3år. En del har sämre livsålder 2år. Ligger dåligt immunförsvar och tumör bakom på några håll. Men detta har jobbats med mycket och blivit förbättrat.

Honan som kan vara parad är Gp Armagerddon's Calypso, Beri's(Bär sm, marten, rubl). Uppfödare med två uppfödarnamn beroende på vilken linje. Honan heter Calypso. S/Black där också. Importerad från registrerande uppfödare i tjeckien. Komunikations svårigheter då uppfödaren inte kan sv/eng. Kan ligga mer bakom henne som jag inte känner till. Bra vikter bakom, livsålder 2.2-3år ungefär. Bra temperament men varit några dominans fall bakom. Inge tumörer om vi förstod varandra rätt. Saknas info bakom hennes mammas sida då denne kommer från grossist.
Calypso är lång i kroppen, bra hull och rätt slimmad. Väldigt social som söker kontakt. Som emis är hon lätt hanterad och kan hanteras av alla. Sattes i en famn hon aldrig besökt på utställning och direkt mysknaster med massa ögonploppande.
Mycket snäll i flocken. Bor även hon med variation på ålder hos kamraterna. Och det pendlar djur i den flocken också. Honor som haft kull som återkommer, nya som flyttar in. En halvårig tjej som kom tillbaka hem. Nu senast flyttade det in 2stycken 2 åriga gamla tanter varav ena varit lite dominand i sin gamla flock. Men det fungerade klockrent utan introducering innan.

Jag ville personligen inte ha emerald innan pga att jag inte är ett jätte fan av s/black råttor, hade siktat in mig på ett annat syskon. Men det blev han som kom med hem och jag tok älskar honom.
Calypso valde jag med tanke på ev partner till en helt annan hane från början. Men dessa två matchar varandra för bra för att ignoreras. Både har ett sådan toppen temperament som kan gynnas en hel del att slås samman. och att calypso har en mer slimmad form, samt lite mer aktiv är bara bra att blanda ut emeralds linje med.  Jag har inge direkt plan på att avla bra black. Men kändes fel att inte försöka föra den riktigt bra svärtan vidare nu när chansen låg under min nos med två råttor som har sådan bra personligheter.
Är flera som vill ha efter denna kull. Men om det blir en normal kull storlek så kommer det finnas nån som söker hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fjordell
0

Jag PMar dig Zickan!

Grodan
2

Hur har det gått, Fjordell?

Jag har nu en liten parvel som jag tror kan passa dig… Flört

Fjordell
0