Helt förkrossad
Om ni kanske minns så köpte jag två honor av en tjej från landskrona som fått en tjuvparningskull. Hon hade haft mamman och pappan ihop utan att veta att det var en hona och en hane, som hon köpt till sin son. Men om det är så som jag misstänker just nu, så ljög hon mig rakt upp i ansiktet. Jag såg en blocket-annons igen, från landskrona, och jag tror att det är samma människa. Hon verkar ha börjat avla fram råttor i mängder och säljer dem för helt galna priser. 50 kr för håriga /250 för nakna
Jag var där och såg att hon använde spån till råttorna och matade dem med okokt ris (för den vanliga maten hon brukar ge var slut, men undrar om de fick någon annan mat). Jag berättade för henne hur hon skulle sköta dem, och verkade ta till sig det jag sa, och skulle ändra på allt. Dessutom hade hon för små burar till dem, och det sa jag också. Hon verkade väldigt mån om råttorna och ville att de skulle ha det bästa.
Men om det är som jag tror så avlar hon fram råttor så billigt som möjligt och säljer dem för att tjäna pengar. Jag misstänker att det är inavel med hos de stackarna. Eller så har hon använt samma mamma och pappa varje gång, och då har mamman fått minst 3 kullar som jag vet om för tillfället.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. minns inte hennes namn, eller vart hon bodde i landskrona
men här är blocketannonsen i alla fall :(
http://www.blocket.se/landskrona/Tamrattor__Dumbo__43603574.htm?ca=2&w=3
Små stjärnor lyser också i mörkret.
av vad jag kan se från ena bilden så verkar det vara i alla fall minst 8-9 råttor i den buren med lila botten… jag har så fruktansvärt dåligt samvete nu över att jag köpte råttor av henne.
Håller hon råttorna i den buren? Det ser ju ut att vara någon slags hamsterbur.
När jag var där så hade hon ungefär sådär stora burar, fast dom är väl kanske 40-50 cm höga.. men det är ändå aldeles för litet för så många råttor! När jag var där så var det bara mamman i en bur med 5 honbebiar. samma med hanburen, fast i den var bara ungar, för pappan satt i en egen bur. Vilket jag sa till henne med att det var fel, att hon ska ha honom med de andra pojkarna.

Maila henne och kolla lite. Får du svar kan du ju kolla om det är samma mailadress som den du köpte dina råttor ifrån.
tyvärr så raderade jag allt för bara någon vecka sen, mobilnumret, alla skickade och mottagna meddelanden och mail. Det är så typiskt mig, ska dubbelkolla om jag har nåt kvar.
hade ett mail kvar från henne! åh, nu ska jag kolla..
#6 hoppas du har fel och det är en annan så du mår bättre.
Jag var hos henne igår.
Fick med mig en nakenfis hem.
Jag reagerade oxå på att hon hade små burar o att råttor av olika kön var ihop.
Både vuxna och bebisar.
Visste inte att hon haft flera annonser innan, vet bara att det var 2 olika kullar nu.
Hon sa att hon hade dåligt samvete över att dom bodde så trångt.
Att hon va tvungen att göra av med dom snabbt för hennes mamma skulle komma på besök o har råttfobi.
Kanske gjorde jag fel som tog honom, men…jag blev förälskad och kunde inte gå utan honom.
När jag va där o ställde frågor om föräldrarna så sa hon att en tjej varit där och berättat för henne att hennes nakna pappa var en dubbelrex, och att mamman var dumbo.
Var det kanske du Chade?
// I like beeing a mess, that´s who I am.
#8 Ja det kan ha vart jag, men jag var inte säker, så jag sa bara vad jag trodde, i alla fall det om pappan. Jag är inte världens bästa på det här med genetik/färger osv, men lite i alla fall.. Så det första jag kom på var dubbelrex. Men jag sa att det inte var säkert, för jag vet ju inte hans bakgrund. Men jag minns inte att jag sa att mamman var dumbo, för jag minns inte att jag såg någon dumbo råtta alls.
Men jösses hade hon alla ihop nu? 
Hade hon en kelig svart katt? För i så fall är det samma person :(
Sätter en tass här, vill se hur det går
Jag har hennes mailadress, där står hennes för och efternamn, och även året hon är född, och jag vet vilken stad hon bor i. Men jag vet inte adressen. Räcker det för en anmälan, tycker ni att det är värt en anmälan?
Sen vill jag fråga dig GinaCosmo, hur såg det ut hos henne nu? hur små var burarna, hur många hade hon i varje, hur var det med mat, osv?
Det där ser ut som en GD bur, lämplig för EN hamster i min värld….
Det här är ju fruktansvärt.. då antar jag att en anmälan skulle vara på sin plats? Men jag vet ju tyvärr inte hennesadress, om jag fattat det rätt så är det de man måste ha..
Sök hennes namn på eniro eller hitta.se :).
I can't drown my demons, they know how to swim.
#14 åh, att jag inte tänkte på det! tack så mycket!
om man vill göra en anonym anmälan måste man ringa såg jag, så jag får vänta tills på måndag
Varsågod 
I can't drown my demons, they know how to swim.
Vad det ska anmälas hit och dit.
Ge personen en chans att fixa nya burar nu när det påpekats och personen uppenbarligen vet om att h*n har för små burar, ibland är det inte alltid lätt att fixa allt på en gång.Du skriver ju själv att hon verkade mån om dem.
#17 men får inte den anmälde samma vilkår ?
Är det inte så att de får valet om att förbättra standarden eller bli av med alla djur?
#18 Om det är samma sak kan man väl låta en person få en chans utan att denne ska få någon sorts prick i ett register på sig? Ring personen bara och säg att du vill att hon bättrar sina burar inom en viss tid och gör h*n det inte så ska du anmäla. Det är schysstare än att bara anmäla direkt, du vet ju ingenting om människan.
#17 Jag köpte Maj och Juni av henne för 4 månader sen.. Då sa hon till mig att det var en tjuvparningskull, och att hon måste göra sig av med alla bebisar, för hon skulle inte klara alla själv och för att de var oplanerade. Hon sitter fortfarande med samma burar, och fler råttor än innan, som verkar vara planerade denna gång om det inte var så gången jag var där med! I mina ögon så blir det ju bara värre, hon har ju inte gjort något för att förbättra det för råttorna. Men visst, jag kan gott vänta.
#20 Att hon tar kullar e ju inget du kan anmäla och de lagliga burmåtten är 30 x 60 x 60, men det du kan anmärka på att det är för många i en bur, så som sagt, ring personen och säg att du och fler som sett hur det är hos henne att hon måste köpa större bur och ge henne säg en vecka eller två och se hur det går. Hör hon inte ens av sig tycxker jag du/ni kan anmäla ändå.
De måtten du säger så får det högst bo 3 råttor, men jag kan räkna upp till i alla fall 8 råttor. Det är olagligt. Ja jag kan ringa, eller strunta i det helt. För just nu så känner jag mig elak efter det du säger, och det känns som att jag gör fel, jag har aldrig gjort något sånt här innan. Så om någon annan känner sig manad till att fortsätta så kan man PMa mig för mailadress till henne osv….
Jag tycker verkligen en anmälan är på sin plats, människan gör fel och vet även om det utan att ändra på något. Det är olagligt och därav bör man anmäla. Plus att om hon får djurförbud så får hon även svårare att fortsätta med sin skamfulla avel.
Du gör ju självklart som du vill, men jag tycker det anmäls för mycket hit och dit.
Och med det säger jag inte att hur hon håller djuren är okej. Vissa vet bara inte hur man hanterar djur så man kan vara snäll och informera och förbättrar de sig inte kan man anmäla. Att bara anmäla sisådär är inget jag uppmuntrar, men anmäl om du känner att det är rätt.
Tro mig att anmäla hjälper ofta inte ett skvatt.. Dom åker dit å kollar sen blir de ofta inge mer med det. Sen är jag inte ett stort fan av anmälningar, snacka med henne istället, säg till henne på skarpen att hon får skärpa sig.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Och jag tycker att det ska anmälas varje gång man misstänker att djur far illa. Till och med att det är ens skyldighet eftersom djuren inte har någon egen röst i frågan! Självklart kan man försöka upplysa personen om att denna gör fel, men det är knappast ditt ansvar att se till att personen är tillräckligt insatt för att ta hand om sina husdjur.
Dessutom, alla som tycker att TS ska prata med personen ifråga, hur har ni tänkt att hon ska kunna kolla upp att något förbättrats? Ska hon bara lita på att det skaffats större burar/dragits ner på råttantalet? Bevisligen har personen varit oärlig tidigare så lita på hennes ord är väl lite väl naivt. Så ska man kräva bilbevis eller att få komma och kontrollera personligen? På vilket skulle det skilja sig från att bli kontrollerad av en djurskyddsinspektör?
Och vilket register är det man skulle få en prick i? Är uppriktigt nyfiken eftersom jag själv haft djurskyddsinspektörer på besök.
Håller faktiskt med #26 här. Hon har uppenbarligen varit informerad om problemet och vetat om det en tid men inget gjort åt det. Skulle alla tänka så att man kontaktar dem och hoppas på det bästa skulle nog tyvärr alldeles för många djur lida i onödan.
Detta tycker jag är ett ärende som faktiskt borde anmälas.
En anmälan ger ett hårdare slag på fingrarna än att någon bara påpekar det hela.
Sen tycker jag att om den personen som blir anmäld verkligen inte har något att dölja och går igenom "inspektionen" med blankt papper så är det ju en stor merit tycker jag. De borde ändå vara stolta om det blir så så jag sser anmälan som en positiv grej även om det skulle vara jag som blir anmäld.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
#26 Självklart borde du ju i såna fall finnas i en akt i såna fall. Jag hade då inte velat hamna i en sådan för att någon på ett forum fått för sig att jag inte sköter mina djur.
Ropar man varg för många gånger… ja ni vet resten.
Sedan är det så att en bebisbur inte alltid är lika stor som de burar man har vuxna råttor i. Min bebisbur jag hade när jag hade min senaste kull är en hamsterbur samt en mindre fågelbur. Så länge de fick komma ut och leka ofta är det inte lika farligt som att man skulle ha 8 st fullvuxna i en hamsterbur.
Sedan om hon har vuxna på det sättet är det ju självklart fel, men lagen är mer generös med trånga utrymmen än vad vad vi frälsta råttmänniskor är.
#28 men oansett vad folk säger på forumet är det upp till den / de som har haft kontakt med säljaren, ingen andra.
Om två pers delar att det är något som inte står rätt till så kan det ju ligga något bakom.
-edit Men det är ju också klart man ska se på det från alla vinklar, det är ju det de som tar inspektionen måste göra, annars blir det orättvist.
#30 Vill åter igen påpeka att lagen är mer generös än vad frälsta råttmänniskor är. Finns många man tycker skulle kunna behöva en dask på ni-vet-vad när det gäller djurhållning, men ofta vid hembesök visar det sig att allt hålls lagligt.
Sedan får man dessvärre tycka vad man vill sedan.
Men jag har faktiskt sagt att det är upp till dig att anmäla, jag ger bara en annan insynsvinkel man kan ha i åtanke.
#28: Alltså, man får ingen sorts prick i något register. Däremot så regristeras såklart anmälningar och även att inga brister kunde hittas (om så är fallet). Om det finns brister kommer såklart även dessa att noteras. Vill man inte att ens bristande djurhållning ska finnas i ett register är väl det lättaste man kan göra att sköta om sina husdjur?
I övrigt förstår jag inte det hemska med att vara i ett register, jag förstår inte ens det hemska med att få ett besök. Åtminstone förstår jag inte hur det skulle vara värre än det faktum att vissa missköter sina djur. Det är väl det man ska skämmas för, oavsett om någon uppmärksammar det eller inte
Och nej, jag förstår faktiskt inte vad ropar man varg för många gånger har med saken att göra. Vilka negativa konsekvenser kommer det få att man anmäler vad man anser är missförhållanden även om djurskyddsinsepktören inte hittar något att anmärka på? Kommer djurskyddsmyndigheten sluta att göra hembesök menar du? De flesta personer som finns i registret har faktiskt inga anmärkningar alls så det borde väl i så fall ha hänt vid det här laget.
#32 en negativ effekt av att rapportera in för många gånger är ju det att till slut tar de lättare på det man säger och kanske inte tycker det är lika viktigt som annat.
Då kan ju riktigt hemska grejer gå under radarn.
-edit En positiv effekt kan dock vara att en inspektör kommer dit och tittar, ser att det inte är olagligt men påpekar att det inte är bra för råttorna att sitta som de gör och säljaren tar åt sig och skärper sig i framtiden.
Tycker man att det borde anmälas så tycker jag att man ska göra det oavsett vad någon annan säger.
Har man sett enligt sig själv missförhållanden i djurhållning så uppfattar man ju att man sett misskötsel.
thats it elelr hur.
Sen finns det vissa människor som anmäler folk bara på ren pin kiv och det är ju DEM man ska hoppa på och skälla på, inte de som tycker att de faktiskt märkt av misskötsel av djur.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jag är snarare av åsikten att det anmäls för lite men att folk pratar om det för mycket.
Att det liksom blir mycket ord och liten verkstad.
Så ja, jag tycker att TS ska anmäla om hon har tyckt att råttorna misskötts. Hon har även pratat med kvinnan, och det verkar inte ha ändrat sig.
TS, jag tycker det låter helt rätt att anmäla, du gör det i så fall av helt rätt anledning.
Det är väl ingen mening att vi privatpersoner skall springa runt och leka poliser heller, hur sjutton skall TS följa upp på en främmande människas djurhållning? Myndigheterna finns till av en anledning, för vår skull - och i det här fallet, för djurens skull - använd dem!
Anmäl!
Det hade jag gjort.
Visst, man ska inte anmäla i onödan, men här tycker jag att det finns många skäl till det.
Tycker det är soklart att du ska anmäla. Som någon tidigare skrev, det anmäls för lite
Ja, den här människan HAR ju fått sin chans! Kan ju knappast falla på TS:s samvete att hålla på att tala henne till rätta. Hade absolut anmält!