Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 1722 ggr
ceccie
0

ställa ut

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som är intreserade av rått utställningar o är nybörjare.

Marre89
0

Är inte helt nybörjare, men inte jätte van heller. Är du intresserad och tänkt gå på nån eller?

ceccie
0

Puttar upp , min bortglömnda tråd.

Zakaraa
0

Jag har varit på 4-5utställningar så jag är väl varken nybörjare eller rutinerad ännu :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ceccie
0

#6# nä jag är ingen äkta nybörjare heller. Har ställt ut på den tid det var i alvik, tillberga och norberg. Så jag ska väl säga ring rostig.

Mimmi89
0

Hur får man veta vart och när det är rått-tillställningar, utställningar o tävlingar osv? Ja är helt nybörjare, aldrig vart på något sådant fast just att själv ställa ut är nog inget för mig.

Zakaraa
0

Det enklaste är att kolla SRS's hemsida (rattsallskapet.se)
eller kolla i HR om man är medlem i SRS. För att få ställa ut måste ju både du och råttan vara reggade i SRS (om det inte är dropin)

Mimmi89
0

Hur är det med agility då? och med reggad, innebär det att råttan måste ha stamtavla?

Grodan
0

Jag ställde ut en del för många år sedan.

Jag tyckte och tycker det är helknepigt att förbereda råttorna så att de är badade och rena. När jag badade dagen innan fällde de ibland ut hudfett och smuts på utställningsdagen. Badade jag 2-3 dagar innan hann de bli smutsiga igen. Så jag gillade att ställa ut för en domare som inte tittade på hur duktigt man badat råttorna (hon dömer inte längre i SRS sedan många år, tyvärr).

Utställningsdagar är också mycket långa dagar, börjar tidigt och slutar sent, och det bör man ha i beräkningen.

Som nybörjare kan det kännas ganska trist vid prisutdelningen då SRS är lite snåla med Hederspriser och man kan riskera att gå hem utan någonting. Inte ens ett tröstpris - jag vet, det är heltöntigt… men jag är nu van vid hur SVEMUS försöker att dela ut många många priser så att alla faktiskt kan få något. Larvigt, men jag gillar det. Många som inte får något kommer inte ställa igen.

Utställningar är roliga att besöka. Man behöver inte ställa ut. Man kan komma och fika, träffa folk och glo bara. Det har jag gjort i många år. Ett tag besökte jag nästan alla utställningar, sedan hade jag paus från sådant en period och nu är jag nyfiken på att ställa och döma. Ska jag ställa måste det dock bli varmt igen innan, då jag inte anser att det är bra att bada råttor på vintern (samt för att jag bor i villa och det är inte lägenhetsvarmt direkt).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zakaraa
0

#7 Att en råtta är reggad betyder bara att den har fått ett Papper på att de är registerade, de behöver Inte ha stam :)
På stamtavlan (heter så) så skriver du så mycket du vet om råttan och får ett nr tillbaka, detta nr behöver du för att ställa ut. Och åter igen så behöver råttan inte ha känd bakgrund för att få reggas :)

Tror du måste vara reggat för agilityn också, om det inte är dropin även här.

#8 Jag håller med om att det är lite dåligt med HP, skulle gärna vilja se fler. Jag har fått 2HP totalt på dessa 5 utställningar. En gång fick jag en minimal (supersöt) rosett och nu i lördags fick jag ett papper där det stod :) (Personligen gillar jag rosetterna mer då jag Älskar att kunna visa upp dem, haha)

Grodan
0

#9 Skrattande Härligt att någon håller med. Var lite orolig att jag skrev lite för hårt. Var inte min mening att anmärka. Jag vet ju att livet inte kan vara julafton jämt, men jag är lite bortskämd med SVEMUS utställningar

I a f så kan HPn faktiskt vara en påse mat, en påse strö, ett häfte mm. Sånt kan man be sponsorer om. Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ceccie
2

Det är kul o få med sig nåt. Även om det vore typ röda blåa band typ hund utställning. En sovenir,

Zakaraa
0

#11 Man får inte band på hundutställningar längre :) Det var ett tag sedan faktiskt :P

#10 Jag älskar utställningar där Alla får någonting litet med hem :P Ta vår lokala Hundutställning exempelvis. Där får alla deltagare en påse godis och något mer litet (då är det omkring 30-40 anmälda) och därefter får de massor med olika priser beroende på hur de placerar sig. Och dessa vinster är det mamma och jag som samlar ihop från sponsorer :P (www.gastrikebordern.weebly.com om någon är nyfiken på vilken uts jag pratar om, dock rä det för HUND)

När min älskade Bella (rip) fick sin lilla rosett blev jag superglad, det var min 2:a utställning och den första riktiga där jag fick saker med hem, tyvärr fick jag inte bara positivt med mig hem. Bella fick med sig någon typ av smitta och dog under medicineringen. Men det ska noteras att det var ett tag sedan och jag har inte fått med mig någonting sådant hem igen efter det så låt er inte avskräckas för Min olyckliga händelse

zickan
0

#10 Har hört det från väldigt många. Att srs är lite snåla på hederspriser och att rosetterna/pokalerna som finns är små och tråkiga. Men det är ju bara att komma med förslag om annat till styrelsen så kanske det styrs upp nån dag.

Några av de tjeckiska råttorna jag importerade tidigare i år. Fick med rosett och pokal från utställning. Deras rosetter är enorma, snygga och de får ut en hel del små pokaler. Samma som när finnarna dömnde nu på stora pet. De hade själva sytt en massa hängmattor och satt ihop små påsar med råttgott och sådana saker är verkligen kul att vinna. Hade hellre plockat en hängmatta eller en påse med lite godis än en rosett. Det vore lite kul om srs ville snappa upp om det. Men jag har inte skickat in om ett önskemål om det hela till styrelsen, vilket jag borde. Och andra borde skicka in förslag om, om de vill ha det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ceccie
0

Hittade den här tråden igen när jag rotade runt på rif. Jag måste erkänna att det var ett tag sen jag hade hund, o ställde ut. Men jag börjar bli sugen på o ställa ut på stora vår. :-)