Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1455 ggr
chade
1

Hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om det här inlägget hamnar rätt nu, men jag chansar.

I går var jag inne på djuraffären för att köpa hö till mina marsvin. Som vanligt går jag in i djurrummet för att titta, där ser jag en ensam stackars råtta. Mager som tusan, pälsen är helt flottig och andas jätte tungt i ett hörn och såg halv död ut. Det högg till i hjärtat av att se den lilla stackaren på det viset. Så jag pratade med dom som jobbade där, hur dom kunde tillåta att ett stackars djur blir behandlad på det här viset. Jag bad om att få ta med mig råttan hem för att ge honom en chans, men nej. Det blev en arg diskussion med många dumma ord som ingen av oss borde ha sagt. Till slut hotade jag med att anmäla, och då gick det genast bra för dom att ge bort honom.

Jag tog honom hem, ringde till min mamma för att berätta vad jag gjort. Min mamma tyckte jag var hemskt korkad och gav mig en utskällning. Jag förstår inte hur hon ens kunde? Hon älskar djur, men endå vill hon inte hjälpa den här stackars kraken..

När jag pratat klart med mamma så badade jag honom försiktigt för att få bort all intorkat bajs och kiss på pälsen, fötterna och svansen. Han verkade inte ha något emot att bli blöt, han verkade rent ut sagt glad för att jag hjälpte honom tvätta honom. Han blev mycket finare i pälsen, men jävlar vad smal han var..

Men nu till hans hälsa;
Han är smal, vad ska jag mata honom med för att han ska gå upp i vikt? Han är ju inte van med färsk mat, bara dom där pelletsen som dom ger på djuraffären.

Och hans tunga andning, har ni någon aning om vad det kan vara? Jag ska ta honom till veterinären så fort som möjligt. Men jag vill endå vara lite förberedd på vad det kan vara (om ni nu kan svara så klart). Han rosslar en liten stund. Sen går det över ganska länge, men sen kommer det tillbaka efter en stund igen.

Så, om ni kanske kan svara på mina frågor skulle jag bli jätte glad. När sånt här händer mig blir jag alltid så nervös, och osäker på vad jag ska göra.
Och om jag förklarat på ett dåligt sätt, så får ni be mig försöka förklara bättre.

Tack på förhand..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

shaolin2
1

Jag e ingen expert på råttor, men var försiktig om du matar upp ett undernärt djur så det inte blir för mycket eller för kraftig mat, finns säkert folk här som kan ge dig ett kompetentare svar än vad jag kan gällande råttor, på andra pälsdjur brukar jag ge flytande föda om de blivit undernärda pga sjukdom eller liknande, kan vara svårt på mindre men pippeter brukar fúnka till de små.

mvh

shaolin

chade
0

Jo, det förstår jag med. Så jag har inte vågat mata honom med något mer än Torrfoder än så länge. Och en eller två mackaroner. Men det är knappt så att han vill äta dom.

Men tack!

fiffiluren
0

Prova ge honom välling eller gröt, bara lite i början. det tror jag ska vara tillräckligt milt för att hans mage ska klara det. Om ett tag kan du nog tillsätta lite, lite honung också.

men säger i övrigt som ovanstående, vänta in någon som har erfarenhet av sånt här innan du börjar experimentera. Man kan ju ringa en veterinär också och höra vad dom rekomenderar, det kostar inget :)

chade
0

Tack!

Ja det har du ju faktiskt rätt i, att jag inte tänkte på det! Det är de första jag ska göra i morgon bitti!

zickan
0

troligen har den ohyra och skulle behöva behandling för det. typ stronghold.
Sedan börja mata försiktigt. Troligen inte fått vanlig mat. Så magen vänjs sedan öka upp. Typ majs, ärtor, ris, pasta, tillagat kött/fisk. Att han inte vill ha kan bero på att han aldrig fått äta det innan. Men när de väl brukar smaka så brukar de gilla det.
andningen låter inte bra :-(.. troligen förkyld, lunginflamation eller kanske tom myscoplasma. För det kan den behöva en kur med nått. typ baytril.

Stoppa in lite filt/handduk som den kan boa med och hålla värmen. Sedan ge lite te med lite pressad vitlök i och  kanske lite honung. Köra det några dagar kan hjälpa. Jag brukar ta mina råttors vattenflaska så de måste dricka. De vägrar annars.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Kan ju även kolla runt om det är någon i närheten som kanske kan lite och kan komma förbi för att titta på honom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

chade
0

Ååh, tack zickan! Det där hjälpte otroligt mycket. Imorgon börjar operation ''få Zingo att må bra''.

XetTilda
1

Men gud, hur kan en djuraffär göra så? Usch. Hoppas hoppas verkligen han blir bättre.

Grodan
0

Tycker gott du kan anmäla affären ändå. De bröt mot många regler.

Jag rekommenderar avmaskning, superbra mat - läs Teratos artikel Så här matar Terato - ett varmt och mjukt krypin där råttan kan sova i lugn och ro.

Skulle vilja tipsa om att inte ge någon tillagad mat, utan råkost: råa grönsaker, rått kött, rå lax… Just för att råttan är i dålig kondition…

Har du tur räcker detta och du behöver inte medicinera mot rossel.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

chade
0

#9 tack för ditt svar!

jag var hos veterinären i dag och han sa att det var lunginflamation. Så han får sprutor med det rakt in i munnen, så ja..

[1UpShroomish]
0

Är nyfiken över hur det gick med lilla Zingo? :)

chade
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj min lilla Zingo, en av de finaste råttorna jag haft!

Ja som jag sa så fick han medicin, han blev lite bättre och piggare, han gick upp väldigt sakta i vikt, men jag kan inte påstå att han gick upp mycket. Men han blev piggare och en riktigt mysråtta. Men rosslet var kvar, men inte så att han led av det.

Tyvärr så fick han bara vara hos mig i 2 månader ungefär, hans myco blev sämre igen under en natt. Jag hittade honom hängandes en morgon från en sån IKEA kusin tror jag dom heter. En sån cylinder typ som man kan hänga upp. han hängde ut från en sån till hyllplanet. Han orkade inte ens ta ett litet litet skutt till hyllplanet. Jag lyfte ner honom till botten av buren och gosade in honom i filtar med mat och försökte ge honom mat. Medans jag ringde veterinären om en tid för avlivning. Jag har aldrig sett en råtta bli så sjuk så snabbt, eller må så dåligt. Han betedde sig som en död råtta redan. Jag var inte så duktig på råttor då, så jag hade antagligen kunnat göra något tidigare för honom så att det slapp bli så.

Det var en av dom hemskaste avlivningarna jag vart med om, jag var så himla ledsen. För han var en sån snäll och glad råtta, och gjorde aldrig ens en fluga illa om man kan använda det uttrycket. Jag tyckte det var så orättvist. Men han har det bra nu och slipper lida, jag saknar honom så att det gör ont i mig ibland, min lilla Zingo <3

[[Mellebelle]]
0

åå vad tråkigt.. det var väldigt fint utav dig som tog hand om honom och gjortde verkligen allt du kunde. Inlägget berörde mig väldigt mycket!

Men nu så mår lilla Zingo mycket bättre han springer uppe i rått himlen med alla andra små rådisar. <3

Ioma
0

Härligt att höra att du reagerade och faktiskt gjorde något åt det.

Många vågar inte ens tänka tanken.

En stor eloge till dig.

Hoppas kraken blir frisk.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

chade
1

#13 Tack så mycket, jag saknar honom mycket, men är glad över den tid vi fick tillsammans ändå Glad

#14 detta hände för tre år sen, om du läser mitt senaste inlägg så ser du att han blev tvungen att bli avlivad. Men tack ändå Glad

Ioma
0

Ahaa… Ja då kan du strunta i det sista jag skrev ;-) En eloge till dig ändå. <3 fler folk som du på vår moder jord=ja tack

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

RåttanElin
0

åååh så fint av dig att hjälpa lilla Zingo!

blev riktigt berörd av dna inlägg. Och han blev så fin också lilla Zingo<3

Anmälde du djuraffären?

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

Ruzin
2

De där rörde mig värkligen:( Jävla zoo afärer de har fan ingen i hjärnan ursäkta språket Men blir bara så förbannad Anmäl anmäl