Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 646 ggr
RåttanElin
0

De åt salt!

Jag satt med mina två råttor vid matbordet.Jag satt vid min dator och tittade inte riktigt på vad mina töser gjorde. När jag tittade upp så såg jag kickan och strumpan mumsa i sig salt! Sånt därnt strö salt so står i en liten skål på bordet. Är detta farligt?

Jag vet inte HUR mycket det åt,men det var en del

Vad ska jag göra?

behöver jag göra något?

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

GeishaoChick
2

Är ingen expert, men om detta skulle hända oss människor när vi får för mycket salt ska vi utjämna det med vatten/vätska. Ge dem vatten eller vätska som dom tycker om. En gurka går också bra om dom tycker om det!

Avvakta!

RåttanElin
0

Har typ inget hemma bara vatten och de vill dom inte ha

jag försöker och försöker,de vägrar!

Mvh RåttanElin Skämtar

GeishaoChick
0

Söt den med lite honung eller socker (ytterst lite) bara så dom finner vattnet gott. Har du ingen mjölk/saft/juice du kan ge dom?

chelona
0

Eller en sådan där plastprutt man brukar använda till flytande medicin? Visserligen lär de inte bli så glada om du tvingar i dem vatten, så ha det som en sista utväg, och tänk då på att råttmagar är små och inte rymmer särskillt många mililiter.

💣

chelona
0

Å andra sidan lär de bli törstiga snart om de åt salt, så det är nog ingen fara.

💣

Anvariel
1

Alltså om de blir törstiga av för mycket salt så dricker de automatiskt. Annars är det nog ingen fara skulle jag tro. Kan inte tänka mig att de skulle ta skada av att äta salt sådär vid ett tillfälle. För stor mängd salt i kosten är säkert farligt på LÅNG sikt men att överdosa på salt en gång gör dem nog mest törstiga. :)

MetalMii
0

Saltförgiftning är inte alls bra, det kan man dö av, jag vet dock inte om råttor är lika känsliga som människor.

Men om de inte uppvisar onormal törst känns det inte som de fick i sig så mycket, då det kan vara ett symptom.

RåttanElin
1

har försökt ge dem vatten med gämmna mellanrum i eftermiddag. Varit noga med att ha några vattenfat i mitt rum när dom var ute och sprang men har inte sett de dricka.Råttorna kanske inte åt så mycket salt ändåObestämd

Mvh RåttanElin Skämtar

wawe
0

Oftast gör djur saker av en anledning. De har kanske brist på något, inte nödvändigtvis salt men något som de känner att de behöver få i sig. Det är ungefär samma känsla som vi människor får när vi har svettats och vill äta chips eller nötter men generellt så är djur mycket bättre på att känna av och utvärdera sånna brister. Är kanske inte till så mycket hjälp men det kan vara en anledning till varför de gjorde så.

RåttanElin
0

Du har nog rätt

På morgonen drack de oavbrutet i 10 minuter.Kanske kom på att de var törstiga nu!Tungan ute

Mvh RåttanElin Skämtar