Torrfoder- en reflektion..
Jämförde två olika typer av råttfoder som våra fabrikanter vill att våra råttor ska äta, den ena dyr o "fin" den andra billigare..
Testade råttorna o de var mycket noga i sitt urval, rörande överens om att det ena var mycket godare i både lukt o smak.
Kan ni gissa vilket? Tallrik vänster el höger?
Kan tillägga att det ena fodret luktade så gott att jag blev sugen själv!

har för mej att jag testat höger och att det luktade gott…så jag gissar på det :P
You can't spell Bitchy without Itchy

Nu blev jag nyfiken och vill lämna ett avtryck i denna tråd!
Jag gissar på vänster trots att den högra ser bra mycket godare ut!
jag gissar höger då det verkar som en rejäl blanding av massa godheter i olika färger&smak ^^
Jag har aldrig sett renodlat fåttfoder förut, inte i de djur affärerna här i stan iallafall ^^
Jag gör min egna på vanlig sockerfri müsli och massa annat, sen sådana stora stora "labbpellets" som dem får separat..(köpt från internet)
#4 Blandar oxå mitt eget, men blandar även i fabrikatsfoder, om det innehåller nyttigheter.. Påsen till vä vann jag på utställningen som var nu i Landskrona, påsen till hö hade vår djuraffär fått in, som jag då givetvis måste testa..

rat nature tkr jag är bra att blanda med…
men selective tror jag inte att jag skulle använda mej av :/
fick lite påsar av djuraffären i stan, för att prova…
och mina tyckte inte alls om selective, men frossade när det serverades Rat nature
#6 hittade test påsar en gång för några månader på djurmagasinet, det var runda ringar i frgen brun. stod att det skulle vara ett helttäckande foder :/
Det var omtycktska jag säga, av råttorna då ^^ plånboken blev inte allt för glad när jag kollade priset på den "stora" påsen med ½kg.
Finns inte kvar längre dock, oxh minns inte vilkjet märke dte var.
Jo jag brukar blanda i en såndär färgglad blandning man kan köpa utan pellets och annat de inte tål ibland..Mums :D

Bra fråga och säkert ett intressant svar. :D
Jag antar att de åt av den högra eftersom det både finns ihoppressade bitar, men även "råmaterial" (spannmål, nötter etc.). På denna tallrik finns möjligheten att äta exakt vad de vill. :)
Den vänstra ser rätt trist ut, men allt är sammanpressat så att råttan "får i sig" mer än enbart det de väljer. Dock har jag inte 100% koll på hur det tillverkats…
Frågan är ju vad som är bäst. Kan inte de olika nutritionsvärdena, men sätter man fram glass och popcorn på en sida och vete på den andra är jag säker på vad mina rådisar kommer välja ;). Det behöver inte nödvändigtvis vara det som är bäst för dem ;).
Ang. vad de väljer köpte jag en sockerfri müsli med nötter, russin och annat jättenyttigt till mig själv. Då det var så nyttigt fick de dåvarande rådisarna delar av det i maten. De vägrade röra den. Inte något intresse alls! 
Kan säga att jag inte längre köper den müslin. Däri fanns ju saker de annars tycker är gott… *obehagligt* Undrar vad i den som gjorde att de reagerade som de gjorde. Var det "gammalt"? Var det besprutade grundråvaror? Hade det legat i värme/kyla som gjort det kasst? Skumt det där…
Personligen tycker jag om att ha ett Torrfoder tillgängligt samt ge dem noga utvald människomat. Kan säga att torrfodret inte är något av de ovanstående..
Så hur blev det?? Vad valde de???? *nyfiken* :D

Jag har aldrig sett någon av dessa foder. Jag kanske är "nojjig" men jag gillar inte dem färgglada fodren till djur. Tänker att det är en massa skräp i som dom måste väga upp genom att låta ögat tro att det är gott och nyttigt. Ingen fakta på detta! Bara min åsikt och tanke!
Jag tycker dem tråkiga trekants bitarna verkar smartast. Allt i ett. Då måste råttan äta hela biten med allt den behöver utan att kunna sortera ut godbitarna och därmed missa näring. Äter dem trekanterna så får dom (om nu fabrikatet gör rätt) i sig allting. Men jag blir lite osäker då jag antar att det är dom tråkiga trekantsbitarna som är dyrast?
Denna fråga går ju att klura och vrida på många gånger. Varför olika råttor väljer olika sorter, väljer dem fodret om dom har brist på något och kan på så sätt sortera ut de dem behöver få i sig eller smaskar dom bara i sig som människor vid en godishylla som säkert hellre väljer den onyttiga sockrade "fettiga" godisen än en nyttig banan, om man får välja efter smak och inte "borde" "dåligt samvete" osv som kanske inte råttor har på samma sätt som oss människor. Detta var intressant. Nu fick jag igång min hjärna mitt i natten. haha. Nyfiken som sjutton!! 
Selective ratar mina råttor massivt, försökte bjuda gp råtta på det men hon kastade ut allt genom burgallret en efter en.
Samma märke fast iller foder, samma där. Mina illrar ratar det, även gpn där med. Och att min gp ratade mat var ytterst sällsynt.
Andra gillar mina så det tror jag på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
rat nature's serien finns även för jordekorrar. Jätte bra foder som innehåller det mesta man behöver ge och gillas starkt. Föredrar att plocka eget men testat flera av natures olika påsar för olika djur och alla har gått hem. Även för de petiga djuren.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kul att ni har reagerat o att ni funderar!
Jag ställde in båda sorter samtidigt i både hon o hanburen, alla kom fram o nosade intresserat- Vad kommer matte med för gott nu?? Alla ratade det till vänster, alltså Selective, nosade på det men fortsatte sen med att undersöka det andra fodret rat nature´s, nosade o valde ut njutningsfullt, alla tog olika bitar, kanske beroende på vad de var sugna på?
Jag vet iallafall vilket foder jag ska köpa hädanefter o blanda ut med.. men visst är det intressant.. ska de få foder där alla nyttigheter är ihopmojsat el ska de få ett val?? Tänker på att ute i naturen är inte maten ihopblandat utan där finns näringsämnen var för sig, fritt att välja.
En annan sak som skillde fodren åt var lukten, Selektive luktade lite unket o tråkigt, medans Rat Nature luktade gott o smakligt, som sagt, blev sugen själv!

beaphar extracare+ är oxo ett bra färdigfoder som jag testat, och som var väldigt populärt.
men rat nature är nog snäppet bättre ;)
Hur är det med Rat Complete eller vad det heter? ^^
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Hm..tycker det ser ut att vara mycket färgämnen och socker i så jag fortsätter nog att blanda eget :S kul att du hittat något råttorna gillar iaf.
Bra tråd kommer aldrig prova selective tack vare den. :)
Ge mer än du förväntar dig att få.

Jag har velat prova Oxbows råttfoder. Det verkar bra. Men dyyyrt!
Har inte provat så många färdigblandade foder men körde en från typ "Vital" eller vad det heter för att jag fick en gratispåse men de totalratade det!
Älskar mina stora små vänner..
Mina är helt tokiga i Versele Lagas Rat Complete, men det är rätt proteinrikt, så det blir till att blanda ut med annat förstås. Mina tjejer är rätt dåliga på att äta sitt Torrfoder, vet inte riktigt vad jag ska göra för att få dem intresserade av att inte bara plocka ut godbitarna ur det…
Haha mina gillade "Selective":o Konstigt att det verkar som majoritetens råttor inte gjort det…
Är skeptisk till allt som ser färglatt ut, likaså till människor:P Eller bröd som kan stå ute i 4 veckor utan att mögla tillexempel…
Precis, det känns inte särskilt hälsosamt…
#15 Mina gillade inte Rat Complete

Jag har köpt "rat nature" några gånger, och de tycker verkligen om det=)

Rat nature funkar hemma i brist på annat typ,Har stödköpt det nån gång ibland, men det är ju så dyrt! Selectiv har jag inte provat så jag vet inte om mina gillar det.
Qui dormit, non peccat
Hur många rat complete finns det?
Tror nämligen at det var det märket jag hittade en gång inne på djurmagasinet, dyrt men det var omtyckt av pojkarna mina…
En, finns på djurmagazinet bla. Rödbruna bitar.
#26 Hittade provpåsar, men inte sett dem sen dess…Hemblandningen får duga ^^
Jo, tror det är bättare att köra med hemmablandningar. Men var bor då nånstanns? Här i Sthlm finns iaf RAt Complete…

Kul test! 
Min erfarenhet av Rat Complete är att resten av innehållet skvättes ut för att komma åt det. 
Min råtta älskade Rat Complete första gången jag gav det till honom. Haha det var så sött.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)

Jag har provat Rat complete och provar just nu Rat Selective. Har inte kommit fram till så mycket än.
Dock tänkte jag bara slänga in en liten funderare i diskussionen. Det verkar som att ni/vi/whatever tar för givet att råttor väljer den BÄSTA maten om de själva får välja. Att det de väljer skulle motsvara det som är bäst för dem. Vilka djur gör det? Det har jag då aldrig varit med om med något annat djur. Lägg en fet och flöddig korv bredvid premiumtorrfodret och du ser nog vad hunden hellre vill ha. Eller för den delen, sätt en påse lösgodis bredvid havregrynsgröten och du ser vad människor hellre vill ha. :) En tanke bara.
Jag skulle vilja hitta ett helfoder som mina råttor äter. Jag gillar INTE att de kan välja fritt - för mina gör det verkligen. Tror du inte att müslin blir kvar orörd i bottnen på skålen och att allt gott mumsats bort.

#31 Bra skrivet! Preferenstester mäter mer motivation än nutritionsinnehåll. (toppen om man vill jobba med träning eller annat där man behöver ta till matförstärking)
Sedan är det självklart viktigt vad innehållet i helfodret är (eller fodret vad det än är för ngt).
Om man blandar rat complete och selective rat så äter mina råttor inte av complete förrän selective är slut.
Gammal tråd men mina råttor föredrar Selective Rat framför Rat Complete och Vitakraft's Vita Special Råtta. Brukar ge Selective, men har även köpt de andra nån gång när det varit kampanj.. Müsliblandningar brukar jag inte köpa då mina väljer ut favvobitarna… Tycker selective har bra storlek och form på bitarna med.
I början när jag hade mina råttor så köpte jag bara Rat Nature.
Det var uppskattat och dom åt. Nu för tiden blandar jag eget foder, men kanske skulle det vara en idé att använda detta i min nuvarande blandning, minns ju att det var uppskattat :)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Tycker dessutom att det är bra att Selective Rat är vegetabilisk, då jag ger en del tugg och kött/benrester från hundarna och katterna.
Skulle dock gärna testa Rat Nature någon gång…
#4 Min åsikt är att det är rent SKRÄP!!!
Orkar inte läsa längre än #4
Jag blandar eget foder sedan 20+ år tillbaka och mina råttor älskar det och mår bra på det.
Det var efter mina hade ätit skräpmat som på bilden i #0 och #4 som en dog och skickades in till SVA och brist på viktiga näringämnen konstaterades. Då var jag tvungen att rådfråga veterinärer som jobbat mycket med matfrågor och på den vägen blev det: blanda själv säd, fröer, nötter osv.

#37 +1
Vill man veta vad råttorna får i sig tycker jag man ska hålla sig till egna blandningar. Har man koll på vad råttor behöver, och man blandar eget foder… ja, då kan man också tillgodose deras näringsbehov. Att utfodra sina råttor med färdiga blandningar är lika med att lämna deras hälsa åt slumpen, det är vad jag anser. Sedan är det förstås upp till var och en vad de ger sina råttor!
# 31 tror du har rätt. Och jag funderade faktiskt på att börja blanda in Rat Nature i det Torrfoder jag blandar själv. Men mest för att jag oroar mig mycket över maten eftersom dom ätit så dåligt från början och inte alls väger som dom borde väga.
Men efter att läst ditt inlägg så inser jag att det är" ro fan i land" istället för att kasta honom ur båten :)
Tror jag fortsätter med mitt egetblandade där jag kan blanda i lite extra nötter och sol/pumpa/sesam frön för att just mina behöver det och sedan fasa ut när dom lagt på sig.
Förresten så är Rat Nature och andra köpta blandningar avsedda för att "tillgodose" gnagarens alla behov vad det gäller kolhydrater, vitaminer och protein. Idén är alltså att råttan inte ska få färskmat alls.
Men vi vet ju alla att FÄRSK mat kan fan inte jämnföras med torkad. Och i denna blandning av torkad mat kommer det med en massa skräp vi inte vill att våra fina råttor ska äta som t ex, diverse färgämnen, konserveringsmedel, socker och fel typ av fett.
Det är bättre att blanda sitt eget foder. Dinkel, vetegroddar, sesam, quiona, havre, vete, korn, nötter och frön osv
Sen ger man dom massor av fina färska grönsaker och kanske lite kolhydrater i form av pasta, ris och potatis. Släng gärna in lite fisk och skaldjur. Kyckling ibland och varför inte lite skinka.
Allt handlar om att anpassa maten efter dina råttor.
En dräktig mamma behöver mer energi och kolhydrater och bra fetter. En undervikitig råtta likaså.
Man måste förstå lite hur kost fungerar och vad är bäst för att faktiskt ge sin råtta eller råttor det dom behöver.
Mat är energi, vitaminer och fett. Vad behöver din råtta?
En gammal råtta behöver kanske mer fett än vad din medelsåldersråtta gör.
Meh, jag krånglar nog till det nu, vilket jag förövrig är expert på :)
Hur som helst ett Torrfoder kan aldrig täcka en råttas dagsbehov. Råttor mår bäst när dom har ett sunt Torrfoder dom alltid har tillgång till och får åtminstone två mål med färska grönsaker och protein till.
Det är ialf min åsikt :)
(vart himla långt, cudos till dig som orkade läsa hela inlägget)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#37 Får man fråga varför du tycker det är skräp? Antar att du syftar på båda fabrikaten ovan. Vilka näringsämnen var det som din råtta konstaterades ha en brist på? Kan ju vara bra att veta. Vad för mat hade denna råtta fått?

#40 Håller med om att det vore oerhört intressanta att höra med om resultaten från SVA. Alltid väldigt informativt med sådant.
#40 Det är tyvärr inte relevant idag, då det för 20+ år sedan inte fanns råttmat på marknaden alls. Vi gav dem olika blandningar med hundmat och annat. Jag minns inte exakt vad mina fick för Torrfoder faktiskt. Det är som att när jag började blanda Torrfoder själv, det är där matningen av mina råttor började på riktigt.
Med all respekt men det låter för mig väldigt knepigt att vifta bort dagens foder som skräp pga av en sorglig händelse för 20 år sedan. När det dessutom visar sig att det inte ens var dessa foder som orsakade dödsfallet.
Jag är övertygad om att det har hänt en hel del på fodermarknaden de sista åren och att färdiga foder kan vara riktigt bra.
#42 Hm, precis som #43 så förstår jag då inte heller kopplingen mellan din råttas näringsbrist och dessa råttfoder som diskuteras i tråden. Vill du förtydliga hur du tänker?
Ursprungsinlägget är i #37 och jag utvecklade nog åt fel håll eller slutade att skriva för tidigt.
Bakad, processad föda är inte bra i längden till råttor och råkost/naturlig föda är bäst för att hålla råttan frisk och långlivad.
Enkelt svar.

#43 Det finns ytterst få foder som faktiskt är anpassade för råttans näringsbehov och som inte innehåller massa skit. Jag känner till två stycken varav en bara finns att beställa från england.
Qui dormit, non peccat

#46 Det finns en del som köper/importerar "riktigt" labbfoder. Är det sådana du tänker på? Har du namnen på fodren? Alltid intressant att veta mer!
Jag förstår inte riktigt poängen med att köpa processat djuraffärsfoder till sina råttor när det är så billigt och enkelt att blanda själv.
Vi köper stora säckar med hel vete, havre, råg och korn från Saltåkvarn som vi sedan blandar ut med quinoa, sesamfrön, hirs, dinkel mm (lite olika varje blandning - ombyte förnöjer och allt det där). Fodret är ekologiskt och följer SLVs regler och rekommendationer.
Varför ska råttorna äta sämre än vad vi gör? (Våra råttor äter väl i och för sig bättre, vilket man kanske inte måste ställa som krav, men…)
Ovanpå det får de naturligtvis färskmat, även den oftare ekologisk än inte - samma som vi äter själva.
Mata råttor bra är ju så enkelt, till skillnad från t.ex katt och hund (om man nu ska jämföra), så jag förstår inte varför man då inte kan kosta på sig den minimala extra lilla stunden och blanda ihop något som faktiskt är nyttigt för dem?
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Jag har testat rat complete men det blev bara kastat på bur golvet och ner pinkat. Även om jag blandade ut det med musli. Så nu blandar jag eget foder.
Jag kan förstå att det finns en stor marknad för färdig djurmat oavsett art. Det finns rätt många människor som är totalt ointresserade av foder och som bara helt enkelt vill köpa allt färdigt.
Håller dock givetvis med Grodan om att maten vi äter är sundare ju renare och mindre behandlad den är.
Jag kommer förmodligen själv att gå över mer och mer på egenblandat foder vilket mina får en liten del av nu, men de äter den rätt dåligt. Har tagit av sådant jag har haft hemma och hade tänkt gära av med det innan jag köper mer.. Kommer nog inte helt att överge Selective då jag tycker mina tjejer är så fina i pälsen och fräscha på det.
Skulle dock gärna vilja ha lite mer kunskap/information om råttors näringsbehov innan jag ger mig på eget foder i större skala.
31#
Sneglade förbi hela tråden med alla kommentarerna. Bra att ta upp vad gäller arters förmåga att välja det som är gott före det som smakar lite sämre. Oftast är det ju också så att det som smakar bäst är det onyttigaste eller ah dem vrakar lätt i det som smakar bäst och skiter ta mig fan i vad som är nyttigast.
För att undkomma detta mixar jag all min mat så dem inte kan plocka ut det dem vill ha. Skit smidigt!! Äckligt av baraa tusan att tillaga men man slipper stökig bur med massa mat släpad bort från skålen med några små tuggor på innan dem lämmnat matbiten ^^
Skär upp och mixar lite av allt jag vet skulle duga för en råtta och mixar i en kött och fisk blandning som vanligtvis består av kyckling inälvor och någon fisk. här droppar jag i kallpressad olja av någon passande sort med omega 3,6&9 oftast finns inte tillräckligt av dessa trots dess innehåll.
En grönsaksblandning med grönt från alla håll i denna lägger jag också i några frukter utan kärnor och skal. Sedan delar jag blandningen på mitten där den ena får ärtor, frön eller något annat smakligt, matligt fräscht + någonkrydda såsom gurkmeja väldigt nyttigt smakar inget men ger en gulfin färg och är väldigt nyttig i blandningen och andra delen blir lite mer efterätt där det blir lite mer frukt och bär i mer "godis" blandningen. Brukar även blanda ner grönt eller rött te i med någon lämplig örtvariant som lämpar sig.
Sen torrfoderblandningen får vara ett evigt plock bland favoritfröna/gryna m.m….Fyller inte på först dem ätit upp allt.
Blev en variant av min foderblandning. Dem må se fruktansvärt äckliga ut men mina råttor älskar dem :D Och jag slipper massa matrester i buren och dem får i sig ALLT i jämna propotioner där inget urval bland de godaste till det äckligaste i den ordningen äger rum.
En grej som jag är intresserad av är. Hur ska ett bra foders näringsanalys se ut för en råtta i vuxenålder, ungdjur, äldre?
Har bara format mitt foder efter vad jag läst är nyttigt/bra och undvika sånt som är dåligt för dem med undantag för sånt som är farligt i stora mängder men nyttig/livsnödvändigt i rätt mängder, inte överdriva helt enkelt.
Skulle vara lättare att laga rått mat efter en näringsmall utifall att stå där och höfta med det kanske inte alltid leder till något bra.
Inte läst på om råttor på EVIGHETER men en liten hum har jag ju. Fri tillgång till torrfoderblandningen, grönsak och fruktblandningen varjedag, köttmixen 3ggr/veckan och frukt&blandat 1-2ggr/veckan.
Hur ser näringsbehoven ut så kan jag ju försöka räkna på näringsinnehållet noggrant och försöka få fram olika mixar färskfoder där jag följt mallen och ändrar på mallen utefter behoven. Är iofs super nöjd med fodret jag har nu då råttorna gillar det, har fin päls, muskulösa, klara i ögonen och har fullfart frammåt och knastrar tänderna större delen av dygnet den delen då jag är med.
Vill ni prata eller skicka en länk så är jag öppen för information vill baar veta hur näringsbehovet kan se ut. Min foderblandning är i grunden baserad på olika uppfödares resultat sen har jag väl format ut det lite själv från gång till gång så är nog inget fel men vill vara mer inblandad i vad jag ger dem :)
Jag tycker att rat complete är ett av de bästa fodren jag har provat. Först tyckte mina råttor att det var tråkigt att inte få välja, men när de vant sig älskade de det och efter ett tag såg jag även att pälsen blev glansigare och de fick ett lagom jämt hull, ögonen slutade rinna(de gjorde de innan) och de var allmänt friska. Självklart fick de även grönsaker och färskmat oxå, men de tyckte nog att "RC" var gott. Hoppas att ni som provat "RC" oxå märkte vissa förändringar från era råttor :9
Mitt svar från mina råttors åsikt! :D
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram