Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1999 ggr
Lamina
0

Grått öga?

Jag tog ut syrrans ena pojke, Lilleman, idag, och märkte att det har blivit något knas med hans högra öga. Först tänkte jag gråstarr, men tycker inte det ser ut som det. Jag vet ju iofs inte hur gråstarr ser ut, men i hans fall så ser det mer ut som själva pupillen/linsen (vet faktiskt inte vad det heter) bara har försvunnit. Det är svårt att beskriva, men där pupillen/linsen ska vara ser det bara ut som ett tomrum med något gråvitt bakom.

Det tycks ha kommit plötsligt. Fast det kan ju lika gärna ha varit där ett tag då jag inte pysslar så mycket med hennes råttor och hon inte alls har någon koll (dom ska flytta till någon som ha mer tid med dom). Men han verkar inte ha ont eller ens ha något problem med det, utan lullar på som vanligt. Men jag kan inte hjälpa att undra: Vad kan det vara..?

Bilder kan jag inte bjuda på då jag tyvärr inte kommer ha tillgång till pojkarna på hela veckan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Itchy
0

har haft 2st råttor som fått samma sak som du beskriver, och då har de varit nästintill blinda efter det, veterinären tyckte att det såg ut som "horhinnekollaps"  och båda mina det hände på var äldre

You can't spell Bitchy without Itchy

Lamina
0

Lilleman är bara halvåret. Eller tja, han börjar väl närma sig ett nu, men iaf.

Ska söka lite på hornhinnekollaps. Men dina råttor, mådde dom bra trots sina ögon? Att råttan blivit blind på ena ögat gör ju inte så mycket. Men man kan ju inte göra mycket med ett råttöga och jag vill ju inte att han ska ha ont. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Itchy
0

de verkade inte vara speciellt påverkade av det alls, och levde helt normala liv trots sina "handikapp"  jag såg bara till att inte inreda för mkt i burarna & ha hängmattor & hyllor på samma plats

Itchy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är den enda bilden på Blondie jag har efter att hon blev blind, och man kan iaf se lite grann att ögat inte ser riktigt rätt ut

Ratlings
0

Fisens öga började också sådär. Pupillen försvann och det vart grått typ. Enligt vetten hade hon gråstarr på ena ögat, som hon sedan vart blind på.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
0

#5 Ja precis sådär ser det ut! Förvånad

//Lamina

Ratlings
0

#6 Ja, som sagt hade hon gråstarr. Det Ögat vart värre efter ett tag, svullnade upp och såg hemskt ut (se bild), jag vart typ panikslagen… Men det lugnade ner sig, ögat vart helt grått, men hon hade inte ont och var förövrigt frisk. Glad

Det hela hände ganska snabbt, det dök upp plötsligt, det vart värre helt plötsligt och det vart bra helt plötsligt. Ja förutom att hon vart blid på ena ögat då. Tungan ute

// Lise

Lamina
0

Men uhh vad hemskt! Men jag har iaf fått tips på ett medel jag ska pröva. Och så kommer jag ringa vet och höra vad dom tycker. Tror inte det finns så mycket mer att göra än att konstatera honom blind/halvblind på det ögat, men det är alltid bäst att kolla för säkerhets skull.

Tack för hjälpen iaf. Skrattande

//Lamina

Ratlings
0

#8 Japp hemskt var det.. Ingra problem Glad

// Lise

hus-musen
0

Ögoninflammation brukar se ut så, kan vara gråstarr eller att hornhinnan skadats. Är det ögoninflammation kan det gå tillbaka med medicinering.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Och nu ser ögat normalt ut igen, efter nästan en vecka med sporadisk medicinering med noviform. Konstigt..? Obestämd

//Lamina

Ratlings
0

#11 Kanske var en infektion eller något då. Glad

// Lise

hus-musen
0

#11 Nee ögoninflammation kan drabba råttor precis som människor, en del är allvarliga andra mindre allvarliga. Våra vanliga ögoninflammationer hos människor behöver man medicinera med antibiotika, men det kan ta 7-14 dagar innan de läker ut.

Qui dormit, non peccat

Lamina
2

Ja men det såg ju faktiskt ut som att linsen hade försvunnit, och nu är den tillbaka. Helmysko, men glad att han verkar ha blivit bra igen. Fortsätter medicinera ett tag till för säkerhets skull.

//Lamina

diddiman
0

Jag har en farbror här hemma med en grå fläck på ögat… Min lilla plutt som är två år, väldans bakbenssvag och det känns som att han börjar tyna bort lite från oss.. Men viljan är det minsann inget fel på ännu som tur är! :)

Till saken. Ni menar att det kan vara ögoninflammation bara? Jag förväntade mig som valigt det värsta och antog att det var gråstarr och ojade mig över att han kommer bli blind till råga på allt…

Lamina du använde novifrom och det gick bra för er? Det är ju skönt om man kan pröva iaf med vad som finns receptfritt så man slipper ännu ett veterinärbesök. Det känns som att jag fått nog av dom det sista……

Lamina
2

Jag hade en råttflicka som fick gråstarr på ena ögat. Hon klarade sig bra ändå och levde nästan ett helt år utan problem. Så det behöver du inte oroa dig över, såvitt jag vet gör det inte ont. En ögoninflamation är däremot inte alls särskilt skönt och något man nog borde söka veterinär för.

Men din kille är gammal, och gråstarr låter rätt så troligt. Råttor ser ändå rätt dåligt, så det är inget större problem. Men med tanke på hans andra problem bör du handikapsanpassa buren så han får lättare att klättra upp och ner på hyllor, att hitta, och att han inte kan falla så långt om han råkar ramla.

//Lamina

Zakaraa
0

Sådär såg en av mina första råttors öga ut och hon hade gråstarr sas det, hon blev blind på ena ögat i slutändan

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

diddiman
0

Ser gråstarr och ögoninflammation ut på samma sätt? Kan man skilja dem åt?

Buren är handikapsanpassad så han är nöjd :) Han brukar klättra uppåt fortfarande, men bakbenen hjälper honom inte ett dyft. han har fortfarande stark i överkroppen. Men så fort han funderar på att klättra nedåt på utsidan buren, där det inte finns någon inredning som fångar honom- så blir det krashlandning. Jag står som en hök över honom när han är ute och motionerar den lilla galningen. Fast hans favoritsysselsättning är numera att ligga på skrivbordskanten bredvid flickornas bur, och bara ligga där och titta och sniffa på dom och prata med dom… Helst ska man stå och klia honom mellan öronen också… Min lilla korv.

Men jag kan pröva med novifrom först och se om det blir nå bättre? Hur utvecklar sig ögoninflammation på en tått om man inte tar itu med det direkt med antibiotika eller något?, finns det något annat sätt att se än den grå fläcken?

Lamina
0

Jag kan i ärlighetens namn ingenting om ögoninflammation och sånt. Men instintkivt skulle jag säga att om ögat ser irriterat ut på något vis är det nog bäst att kolla upp det. Noviform är bra mot lättare besvär, men om du är orolig så kan du ju ringa och rådfråga en veterinär.

(Fast man bör tänka på att en del veterinärer gärna säger åt en att åka in oavsett situation. Dom tjänar ju trots allt pengar på det.)

//Lamina

diddiman
0

Okej.. Nä ögat ser inte alls irriterat ut, bara denna gråa fläck som tycks bli tydligare.. Jag kan inte se att han verkar ha ont av den. 

Jo det är ju det.. i det flesta fall konstaterar dom bara något man redan vet, ex skabb, utan att göra några tester eller något. För att dom inte vill skriva ut medicin utan att ha tittat på det. Trots att vi är stammisar där och att dom känner råttan i fråga…. blir lite småtrött på dom ibland..

Jag ringer och hör med dom endå sen. Om novifrom är snällt och mot lättare besvär skadar det ju inte att prova iaf innan vi åker in om det verkar behövas. :)

Tack för hjälpen!

emarlum
0

Du skriver att bakbenen inte hjälper honom… Kan det vara en hjärnblödning/stroke (av tex en propp)?

Jag har haft två råttor dom fått det. Hjärnblödning alltså. Den ena fick ett grått öga (tror kanske att det beror på trycket mot ögat innefrån eller ett kärl till ögat som gick sönder… Hon var blue.

Jo, när jag tänker efter så är det nog fler av mina råttor som ev fått stroke. Dom har då varit roan. Roan löper större risk för det….

diddiman
0

#21 Nää… det kan jag inte tro… :S Han har blivit gradvis svagare och svagare, ändå har det gått så fort. Han började bli skruttig efter en hemsk varböld han fick. Den tog väldigt styggt på honom.

Nu är det nästan så han släpar bakdelen lite grand. Han bär inte upp bakdelen när han går, han liksom paddlar fram med bakbenen lite.. men han har inga skav eller ont av det ännu vad jag kan se iaf. "muskelfästena", ljumskar i bakbenen har börjat tyna bort han är spinkig över nedre delen av ryggen.. Jag tror bara att det är av ålder och muskelsvaghet.

Välmåendet och viljan är det inget fel alls på ännu. Han vill mycket och är glad :) Så länge han är det är jag också glad för varje dag han vill hänga med oss och sina kompisar :)

Hur påverkas de annars när de får hjärnblödning? Min lille skrutt är också roan.

Lamina
0

Bakbenssvaghet är vanligt hos äldre råttor. Men man får inte låta det gå för långt. Hellre låta dom somna in för tidigt än att ångra att man väntade för länge.

//Lamina

diddiman
0

#23 Jag tror vi känner när det är dags. Så länge han är lycklig och har viljan och livsglädjen kvar, och inte skadar sig eller blir för påverkad av det får han hänga med oss :) Jag förstår din tanke ändå. Vi hade en skrutt (Bosses bror) med kroniskt rossel som jag inte kunde med att låta somna in försän jag hade väntat för länge. En morgon öppnade han burlyckan själv, skuttade upp på fönsterbrädet, bäddade in sig i gardinen och andades med öppen mun och fick knappt någon luft. Det var vår första vän som fick somna in. Man känner sig så skyldig och hemsk. Samtidigt har jag väldigt svårt att ge med mig om att det är dags försän… man har väntat för länge. Det är ett så svårt beslut när man inte är helt säker på att tiden är inne. Ännu svårare när man känner såväl att dom vill så mycket….