Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 538 ggr
Fridborg
1

Disclaimer

Egentligen tycker jag inte att jag borde berätta om precis allt som händer i mitt liv för främlingar på forum, men då det har kommit till min vetskap att det tisslas och tasslas lite rykten om mig tänkte jag att det var dags för en disclaimer.

Ja, jag håller med om att det har varit mycket råttor som kommit och gått i mina dagar, inget jag gillar eller är stolt över, men jag har orsaker.

Jag är överkänslig och bor i en liten etta, så när man hur man än möblerar alltid sover och lever högst 2,5 meter från buren så blir det periodvis väldigt snuvigt och jobbigt.

Eftersom jag ändå vill ha en uppfödning för att jag brinner för det så köper jag in (oftast hanar) i hopp om att de ska bli bra avelsdjur. Ofta har det hänt att de visar sig att de inte är det, mina mått mätt. Då har de dessvärre fått flytta. Ja, jag har djur nu som inte är lämpade för avel, men det är så att man fastnar för vissa individer i varje fall.

För er som inte hängt med i svängarna så har jag alltså bara 5 hanar hemma hos mig nu. Mina honor bor hos fodervärd i samma hus där jag har nyckeln till och kan hälsa på dem när jag vill.

Den kommande kullen kommer även att födas och födas upp hos fodervärden så det kommer alltså inte vara massvis med råttor hemma hos mig.

Då förra kullen blev jobbig (jag hade bara en dag att förbereda mig på och hade otur med att deras magar pajade) så har jag nu planerat mer, för tex worst case scenario och har en person till som kommer hjälpa till med ungarna så alla kommer vara välhanterade och väl uppfödda.

Om det sticker i folk att det kommer och går råttor hos mig så får det väl vara så. Det är inget ovanligt att uppfödare köper in och säljer, det är ju endel ruljans där.

För att tillägga så är Lorian den första som flyttar in hos mig sedan i somras då jag haft ett eget satt råttstopp med undantag för detta fall och att den kommande kullen inte är hemma hos mig.

Tack för mig.

ceccie
2

Jag Tycker det enbart är bra, att du har hittat ett sätt som funkar för dig, så du kan hålla på med uppfödning. Råttor byter hem hos mig också. Om jag hittar bra hem till dem.

Fjordell
3

Man hugger snabbt, särskilt efter "nykomlingar" inom aveln. Detta gäller inte bara i råttvärlden. Det kan bli mycket snack för minsta lilla, och det får man se till att vara beredd på.

Jag fick exempelvis en massa frågor ställda och några dömande "blickar" när jag valde att omplacera en vuxen hona jag bara hann ha i lite över 3 månader som hette Penny, detta pågrund av att hon absolut inte kunde slappna av så fort en av mina hundar var i närheten. Jag köpte henne från början från Shannaras just pågrund av att hon skulle vara en lämplig hona att avla på, men sedan visade det sig att det låg lite andra tråkigheter bakåt i stammen som gjorde att jag valde att inte använda mig av henne. Då fick genast folk för sig att jag ville göra mig av med henne för att hon inte längre dög till avel.

Samtidigt var jag hemskt ledsen över att jag var tvungen att fatta beslutet om att omplacera henne då hon verkligen krafsat in sig i mitt hjärta, och jag älskar henne oerhört mycket. Det hade ingenting med aveln att göra överhuvudtaget, utan det handlade om hennes eget välmående. Jag ville inte fortsätta utsätta henne för något hon uppenbarligen var stressad över. Hon fick till slut flytta till en vän som inte bor långt ifrån mig (faktiskt bara ett par meter bort), så nu kan jag åtminstone hälsa på min lilla Penny när som helst.

Det jag vill säga med detta är att folk är snabba att döma, men du ska fortsätta göra det du personligen vet är rätt. Det är ingen annan som vet mer om dig och din situation, än du själv.

Jag har då enbart fått en positiv uppfattning av dig som person och uppfödare. (Fastän jag inte hunnit svara på ditt PM än, men det kommer! Flört)

Ioma
0

Är man uppfödare (Stort eller smått gör ingen skillnad) så KAN man faktiskt inte behålla alla djur.

Jag har just nu ca 20 möss varav det är två kullar nu. jag är allergisk och kan inte ha så mycket möss och det är först för några veckor sen jag märkte av min allergi. Då har jag beslutat mig för att sälja av de som jag inte ska avla på och så ett par favoriter förståss och sen kan jag ta en ny kull, välja ut de jag vill avla på och sälja resten, ta en ny kull osv.

På så sätt så får jag ändå jobba mig fram till de mössen jag vill ha fram men det tar självklart längre tid. Men tålamod måste man ha när man har djur. Thats it.

Sen snackar folk oftast skit för att de är avundsjuka på något eller någon.  Det finns så gott som ALLTID avundsjuka i skitsnack.

Så se det som något gott istället vettja ;-)

<3

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

ceccie
4

Man ska lyssna på sitt eget samvete, och jag tycker att du är en bra tjej. Och jag skulle gärna köpa av dig i framtiden. Du har inte gjort fel genom att omplacera. Det har jag också gjort med mina roaner. Dom fick ett kanon bra hem i ludvika.

Fridborg
2

#4 Tack det värmer :)

Nu är det ingen som direkt pratat skit om mig, men att det snackas så jag tänkte mest berätta hur det ser ut just nu så folk inte tror jag har råttor från golv till tak :P

ceccie
0

Nä det är bra och vara ärlig. Jag har oxå bott i 1or i omgångar, o jag får nog bo i en etta om jag flyttar tillbaka till stockholm. Har funderingar åt det hållet.