S.O.S!
Hej!
Jag har en kull på drygt en vecka…. Där mamman blivit dålig. Eller hon blev det isamband med förlossningen.
Jag försöker nu hitte en ev sorugatmamma till ungarna.
Bor i Eskilstuna.
Ojdå, hoppas du hittar en surrogatmamma snabbt! Kan vara bra om du köper mjölkersättning för hundar redan nu, om mamman är sjuk så kanske hennes mjölk inte är lika näringsrik tänker jag… Lycka till!

Om du kan ta dig ner mot norrköping har jag en hona med 4 tvåveckorsbebisar. Jag flyttar inte på honan men kan erbjuda barnen att växa upp här tills dom är leveransklara.
Kan nog inte det, tyvärr.
Får se hur det går.
Än så länge är ungarna pigga och utveckals normalt. Ska införskaffa någon form av ersättning imorgon.

Bara hojta om jag kan hjälpa till med något.
Än så länge går det rätt bra!
Mamman är svag, kommer inte att överleva, tyvärr. Det är ett faktum. Försöker hålla henne vid liv så länge det går (och hon vill själv om ni förstår vad jag menar… )
Det är ju sånt här som är så svårt, tar vi bort henne så dör bebisarna, och låter vi henne fortsätta leva så har ungarna en chans… Men hon har inget drägligt liv längre, och ungarnas liv blir då på bekostnad av hennes… Men jag har tagit det beslutet nu, att så länge mamman kämpar på, så gör jag också det… (Hon går alltså inte längre till matskålen och äter, utan jag matar henne…)
Men som sagt, det går ändå rätt bra. Mamman äter dock inte så mycket längra (blir mindre och mindre), men får sockervatten/lösning regelbundet.
Bebisarna ligger hos henne hela tiden, och tuttar. Jag har nu börjat ge ungarna lite grädde vid sidan om…
Har gjort så med en unge tidigare från en annan kull, som inte var stark nog att slåss om en tutte. Den ungen var i samma ålder som mina ungar är nu, dvs en vecka.
Ger jag dom lite grädde vid sidan av så har dom vant sig att få mat förutom mammans tutte. (Japp, det går… Dom slickar i sig det, från flaskan.. Man får typ mjölka ut en droppe i taget).
Ungarna ser förövrigt pigga och friska ut och utvecklas normalt, men är något tuna (därför jag ger lite grädde).
Nu syns klorna tydligt och dom börjar få päls…
Hoppas ni inte missförstår mig… Vet att det vore bäst att låta mamman få somna in, men då dör ju bebisarna också… För varje dag så ökar ju deras chanser att överleva.
Tror inte mamman lider så mycket heller… Hon försöker ta hand om sina barn, trots att hon är så svag… Men skulle inte jag mata och ge henne sockervatten, då skulle hon nog varit död för läånge sedan….
Ser jag på henne att hon har gett upp, då låter jag henne självklart få somna in… Men det känns inte så.

Gå på apoteket och köp mjölkersättning för hundar/katter istället, det är mycket nyttigare och bättre för ungarna.
Om inte mamman får i sig rätt näring så får inte ungarna det heller.
Qui dormit, non peccat
Grädde är inte fullvärdig näring, nej. De behöver mjölkersättning.
Har du varit till veterinär med mamman? Ifall det är något med livmodern, att det finns rester kvar som infekterar, kan något livmodersammandragande stöta ut det samt antibiotika för att behandla infektionen.
Nu är det väl kanske för sent om det fått pågå för länge, hon hade ju behövt behandling omedelbart när något gick fel för att hon skulle ha någon chans.
hoppas allt går bra för ungarna och mamman. stackars er. kram
Nu är det så här, att det här är inte min första kull med bebisar.
Hon fick en hjärnblödning i samband med förlossningen,eftersom hon blev halvsidesförlamad och ena ögat stod ut (pga trycket i huvudet…)
Ja, hon hade en livmoderkaka kvar som kom ut då jag maserade och tryckte på hennes mage. Hon orkade inte själv! Sedan har det inte varit några problem där ifrån om man säger så, hade det varit något kvar i livmodern så hade hon haft flytningar eller blödit.
Ungarna växer och utvecklas normalt. Och jo, man kan ge en droppe grädde om man vill, även om mjälkersättning är att föredra. Har som sagt gjort så tidigare… (Det är en helt annan sak om mamman inte har någon mjölk alls, men det har min än så länge…)

Man rekommenderar alltid mjölkersättningen som finns på apoteket just eftersom mammans mjölk inte innehåller tillräckligt med näring om hon är sjuk, även om hon fortfarande har mjölk kvar.
Grädde är inte en fullvärdig ersättning och om de är något tunna som du skriver i inlägget tidigare så hade jag iaf köpt riktig ersättning.
Qui dormit, non peccat
Håller med hus-musen angående ersättning, mamman kan ju få vara kvar med bebisarna bara det att dem stödmatas med esbilac också :)
I morse dog Fiona, råttmamman.
Ungarna får nu mjölkersättning för katter och ligger på värmedyna.
Har någon av er erfarenhet av det?
Ungarna är iallafall 1 vecka, så jag hoppas för allt i världen att det ska gå bra.
Eftersom de inte kissar och bajsar själva riktigt än så behöver du hjälpa dem med en fuktigt trasa.
Sen är det bra om du kanske har hjälp av någon i närheten, eftersom de behöver mat ofta.. blir inte mycket nattsömn eller vila ö h t för dig annars. :/

Ja ungarna behöver mat en gång i timmen, och du måste hjälpa dem att kissa och bajsa med en fuktig trasa eller liknande som Ninja skriver.
Känner inte många som lyckats mata upp en kull råttungar, det är väldigt svårt och krävande. Oftast överlever bara ett par stycken.
Men det är värt att prova!
Eller så försöker du få tag i en adoptivmamma, mycket lättare och då får råttungarna även uppfostran av henne.
Qui dormit, non peccat
Jag vet att dom ska torkas i rumpan… Det har jag gjort och det kommer MASSVIS utav bajs.
Jag har gett dom mat mellan varje till varannan timma. I natt blir det nog varannan eller var tredje. Jag har barn, och måste orka ta hand om dom…
Har rådfrågat med andra uppfödare som säger varannan timma.
Ger jag en gång i timmen så äter dom så gott som inget…
Har försökt hitta adoptivmamma, men inte lyckats.
Sedan undrar jag lite, varför kan inte folk vara mer uppmuntrande??
Jag vet massor om råttor, har haft råttor i 18 år!
Det här är inte min första kull! Jag föder nämligen upp råttor.
Räknar inte med att alla ska överleva… Men jag gör det här för att överhuvud taget ge dom en chans!
Oj, knivig situation! :/ Men jag hoppas att det kommer gå bra, och att du hittar en adoptivmamma till de små liven. Jag önskar all lycka till dig och bebisarna!

Eftersom jag inte känner dig, hur ska jag då veta hur mycket du kan och hur många kullar du haft?
Har du ett uppfödarnamn? Känner till rätt många
Du får naturligtvis sålla bort råden om de inte passar dig.
Visst hoppas jag att ungarna överlever, men vad ska man säga, det är svårt att få dem att överleva och bli friska och starka. Många duktiga uppfödare har misslyckats, så det är bättre att vara realistisk än ge onödigt höga förhoppningar.
Så lycka till med matandet och att alla överlever!
Qui dormit, non peccat
Pappan till denna kull är Werras (Veronica Kristiansson). Har mycket kontakt med henne.
Jag vet att adoptivmamma vore det bästa, det var därför jag la ut denna tråd.
Jag gör nu så gott jag kan! Det här är min 4:e kull, fick den första förra hösten. Annars har jag haft råttor sedan jag var liten, och nu är jag 32.
Har en gång haft en unge som blev utstött, men som jag stödmatade (tror han var drygt en vecka då jag började)och han klarade sig.
Jag hoppas så klart att alla ska överleva, men vet att chanserna är små!
Vi får se hur det går, och jag kommer att uppdatera tråden, hur det går osv.
Lämnar ett litet tassavtryck för att se hur det går för de små!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Erbjudander står fortfarande kvar.
# 20 Ett jättetack, men jag vet inte hur jag ska kunna ta mig dit. Men det här tycks gå bra!
En bebis var död, en av gångerna när jag var uppe och matade i natt… Men den var jäätklen och mager redan igår.
Dom andra äter på och ser relativt pigga ut.
Det kommer massvis av bajs, inte bara när jag topsar bak, utan dom bajsar även självmant om man säger så, måste vara ett gott tecken, då det visar att dom haft något i magen… Kissar gör dom ocskså.
Tycker dom ätit ngt mindre varje gång idag, dom är mer sugna på att försöka kravla sig ur mitt grepp när jag håller dom. Men det blir en del fixande och trixande, så äter gör dom. Svårt att veta exakt hur mycket, då mycket hamnar utanför…
Är det någon som har erfarenhet av flaskmatning? Är liksom nyfiken på hur det gått för andra…
Vad jobbigt det låter. 
Håller tummarna för att de klarar sig!! Hur många levande ungar är det?
Tack! 
5 är i livet nu. Fiona (mamman) fick 12 ungar, varav dom 6 första som kom ut klarade sig. Och en somnade in i natt. Den som dog i natt har varit minst hela tiden….
Vad sorgligt! ..men vilken hjältemamma Fiona verkar varit som kämpade för sina små när hon var döende! Ingen lätt uppgift att ta över, så du gör det bra som orkar& klarar av det! Hoppas du hittar en surogatmamma snart. Tänker på er& hejar på småkorvarna! :-)
Att det livliga är ju i alla fall ett bra tecken.. även om det är besvärligt när de kravlar järnet. 
Om jag inte hittar någon sorugatmamma så fortsätter jag med flaskmatandet.
Har ju andra råttor oxå, och har tänkt att så fort dessa småttingar bara utvecklats lite mer, så ska två av mina honor få bo med dom.
Eftersom ungarna fortfarande är så outvecklade, och inte kan hålla värmen själva, så får dom självklart fortsätta bo i en plastlåda på en värmefilt, med handdukar.
Matandet går bra, men jag känner mer och mer att det kommer bli jävligt tufft! Har svårt att hinna med andra saker här hemma, men skam den som ger sig!
Kram på er alla!
Om jag inte hittar någon sorugatmamma så fortsätter jag med flaskmatandet.
Har ju andra råttor oxå, och har tänkt att så fort dessa småttingar bara utvecklats lite mer, så ska två av mina honor få bo med dom.
Eftersom ungarna fortfarande är så outvecklade, och inte kan hålla värmen själva, så får dom självklart fortsätta bo i en plastlåda på en värmefilt, med handdukar.
Matandet går bra, men jag känner mer och mer att det kommer bli jävligt tufft! Har svårt att hinna med andra saker här hemma, men skam den som ger sig!
Kram på er alla!
Dom 5 bebisarna är fortafarande i livet!
Härligt! Kämpa på och lycka till! :D
Det är inte lätt kan jag lova! (Sover knappt något! Får hjälp av min 14 åriga dotter, så jag kan sova en stund på dagarna).
Grät när jag tog vikterna igår (8,8,9,9,10 gram…och dom var då 8 dygn! Borde ligga på det dubbla). Ändå matar jag typ hela tiden… Dom låg iför sig under den normala vikten redan i förra veckan (då dom fick mat av sin mamma).
Vuxit har dom dock gjort!
Har blandat ersättning med potatis och majspure (barnmat), fick tipa av en annnan uppfödare att göra så, se om dom går upp mer då.
Bara att fortsätta kämpa! Blir ingen jul (med bak o pyssel osv)här, utan bebisarna tar all tid.
Men jag har gett mig fan på det här! Gör allt vad jag kan…
Det positiva: Dom växer… Har hår, klor och allt sånt… Och så livliga, kan inte vara stilla!

Oj vilka småttingar.. Hur mycket vägde de när de föddes?
Köp Nan barnersättning på ica, brukar vara bra både för små och vuxna råttor som är klena. 
Det blir lättare bara de öppnar ögonen och börjar bli intresserade av att äta själva, till jul kan du nog slappna av lite 
Qui dormit, non peccat
Kör med KMR från apoteket.
Blandade det med lite majs o potatis pure som dom fick smaka på. Dom behöver få mer "riktig" mat egentligen, men deras magar är ju inte redo för det.
Jag har facebook, lagt upp mycket bilder där. Adda mig om ni vill, så kan ni följa ungarna där.
(Har inte lyckats lägga upp några bilder eller film här)
/ Maria Lumme (profolbilden är på mig, jag är blond och bor som sagt i Eskilstuna)
Kämpa på! vi håller alla tummar här hemma. Även om endast en skulle överleva i slutet (vilket vi inte får hoppas att det blir så illa) så kommer det vara värt det.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

#32 addar dig
Qui dormit, non peccat
Man brukar rekomendera Esbilac (finns på apoteket) till råttbebisar.
De första 2 veckorna går bebisarna upp ca 1 gram/dygn om man matar dem varannan timme med Esbilac.
De ska endast ha mjölkersättning (ej annan mat) nu när de är så unga.
När de är mellan 2-3 veckor då kan man t.ex. blanda Esbilac och osockrad mild havre gröt (ca hälften av varje i samma konsistens som Esbilac) så de får i sig tillräckligt med vätska var 3-4:e timme.
När de är ca 2½-3 veckor gamla kan man även ge puré.
Lycka till!
Fanns bara KMR, och då var jag runt på olika apotek…
Några av dom har gått upp ca. 1 gram sedan igår.
*tass*
Jättebra! :)
Fortfarande är dom 5 bebisarna i livet.
Dom växer och utvecklas, men är väldigt tunna…
Ska bli intressant när jag tar nya vikter idag…
är nyfiken på de små.. så jag addade dig på facebook jasg med, hoppas det var ok. 
Hoppas på det bästa <3
Ååååååååååå vad jag är GLAD!
Bebisarna har ökat ca ett gram sedan igår.
Där i mot ser det inte så bra ut för en av ungarna, som har ätit jättedåligt dom senaste målen…den är jätteliten och klen.
Dom andra 4 vräker i sig, och det syns att dom har vuxit!
#42 härligt att höra! Ge den lilla bebisen mat oftare kanske? och lite fetare på något sätt..? 
Addade jag med, det är jag som har en råtta på axeln.
Skönt att det går bra med det flesta i alla fall!
*Tass* Vill gärna följa hur det går för dom små. 
# 36 En del veterinärpraktiker säljer Espilac och djuraffärer kan också göra det.
Har nyss vägt dom tre råttorna som finns kvar i livet. Nu väger dom 11, 12 och 13 gram. Dom har med andra ord gått upp 2 gram sedan igår… LYCKA!
Tyvärr dog en igår em, den har varit liten och klen hela tiden, och knappt velat äta.
Inatt när jag gick upp för att mata hittade jag en till död… Det kändes lite skumt, då alla fyra hade ätit bra och verkade pigga på¨kvällen.
2 av dom som finns kvar i livet är stora, har vuxit rejält. 1 är där i mot lite klenare…och har inte ätit så bra idag. Försöker mata den extra.
2 av ungarna håller på att börja öppna ena ögat…
Härligt att höra att det går framåt! I alla fall för de kvarvarande :) de som ännu är starka verkar ha en ljus framtid, hoppas den tredje också har det! Kämpa på :) *kram*
*tass*
Hoppas att allt går bra för kvarvarande bebisar :)
Det kan vara bra att känna till att man kan mata för mycket så att de dör.
Det är viktigt att mata med små portioner och ofta så att kroppen inte får i sig för mycket på en gång för det kan kroppen inte hantera.
#50 hur mycket äter bebisar då? vid olika åldrar ungefär? typ vid 1v. 2v. osv
Det är iofs ganska självklart, men själv tänkte jag inte på det.. (tur att det inte är jag som stödmatar!
)
#51 Svårt att säga, vet inte om någon vet exakt mängd på det.
Man får se att det finns lite mjölk i magen, men att magen inte blir för stor när man matar.
Det är svårare att se mjölkbandet när de får päls på magen, men i bra ljus går det att se.
Nu finns endast två bebisar kvar i livet… 
Är medveten om att man inte ska ge för mkt mat, då det kan ta tvärstopp… Det är skitsvårt! Men man märker ju om dom bajsar och så, om det kommer ut.
Vi håller tummar och toassar här hemma för att resterande två klarar sig! :')
Jättesöt! Hoppas allt går vägen med den.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ja verkligen en sötnos, starkt av dig att få den lille att överleva!
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Hej ALLA !
Vill bara berätta att Toxic, den ungen som överlevde lever och mår relativt bra.
hon är ju ett år nu.
Hon lider dock av lite exem på halsen till och från (jag är övertygad om att det är för att hon är flaskuppfödd). Har också märkt att hon har ett annat betende än mina andra råttor i vissa situationer, men annars mår hon bra.
Dom senaste 3 månaderna har hon lagt på sig massor, innan var hon väldigt liten och nästan lite klen klen. Nu ser hon ut som vilken annan råtta som helst.
Hon har inget problem med sina burkompisar och trivs i sin flock. Där emot htar hon verkligen mina hanar (dom har träffats men med galler imellan). Hon blir mer eller mindre tokig
när killarna klättrar på tjejernas bur. Ingen annan av mina råttor reagerar så, och hon gör det jämt. Det är det som är lite konstigt med hennes betende, men även andra småsaker. Men jag antar att det inte är så konstigt, då hon är uppfödd av människor.