Färger?
Min hamster är ganska gammal, och jag har börjat fundera på om jag ska skaffa nya hamstrar när hon avlider, eller testa något annat… Jag har läst ganska mycket om råttor, både här, på zoonen och på andra ställen och kommit fram till att de nog skulle passa mig rätt bra… Men jag har några frågor;
•Är de som hamstrar, nattaktiva eller är de vakna på dagen?
För hamsterburen har jag fått ställa i badrummet på natten.
• Jag har tittat på srs sida på färgerna, men fattar inte så mycket… Finns alla färger i alla teckningar? Typ fawn med hooded(eller hur man nu säger)?
De färger jag gillar är; Fawn, champagne, cinnamon, pearl och steel blue.
Jag gillade teckningarna capped, hooded, variegated och pointed masked. I hooded och capped kan jag även tänka mig agouti… Om det nu fungerar så?
•Vilka seriösa uppfödare finns i västra götaland? :)
•Och vad jag har läst mig till ska man inte köpa "torrfoder" foder, utan göra själv med de fyra sädesslagen, men enligt mig verkar det lite krångligt, finns det ingen mall någonstans? ;)
• Sedan läste jag något om dumbo?
Det jag har märkt när jag kollar på andra djursiter är att färger har samma namn men ser olika ut. Det du kan göra är att söka på färgens namn här på RiF, vi brukar lägga upp bildtrådar på olika färger.
Ja det finns capped och hooded agouti :)
Uppfödare hittar du också om du söker, vi har skrivit ner alla uppfödare i en tråd.
Torrfoder kan du blanda själv, många går efter Teratos blandning. Jag själv kör på helt vanlig müsli som inte innehåller så mycket socker och det går finfint, mina mår bra av det.
Dumbo är en örontyp som gör att öronen sitter längre ner och är större. Här är en bild på en av mina dumbosar :)
Så bra! Får söka dårå… ;) Hittade teratos hemsida och skrev ner det :)
Är det någon annan skillnad på dumbosar och vanliga? :)
Nix, inga skillnader förutom utseendet :)
Här ser du skillnaden på toppörad och dumbo… Måne är topp, och James är dumbo. Så örontyperna ger lite olika uttryck, men som Fridborg säger är det annars inga skillnader på råttorna i sig :) Eller ja, något man kan märka med dumbo är att de tycks ha lägre ansatt huvud, och samtidigt har de lite grövre nackmuskulatur än toppörade - vilket man också ser på bilden nedan där råttorna annars står i samma position. Lika gamla är de också (4 månader på bilden), bara det att det är en hane och en hona.
Okej :) Jag tror nog att det blir topp… Men vad säger ni, är de dag- eller nattaktiva?
De är nattaktiva så till vida att de kommer springa omkring under natten och leka/klättra/äta och hålla på så är du känslig för ljud är det ingen bra idé att ha buren där du sover. Men det betyder såklart inte att de ligger och sover hela dagarna, åtminstone mina "vaknar" och kommer fram och vill hälsa/pussas/leka dygnet runt.
Det är olika från råtta till råtta, mina är mest aktiva på kvällen men på natten är de lugna :).
I can't drown my demons, they know how to swim.
Beror också mycket på när de får middag, och när de aktiveras osv. Om jag ger mina råttor middag vid 16, och släpper ut varje flock mellan 18-22 så är de allra oftast tysta och sover hela natten :)
#6 & #7 Okej, då är det nog bäst om buren står i vardasrummet då :)
Oj, såg inte din komentar #8 Aha…
Om du är mycket med dem på dagen så kommer de nog lära sig att det är roligast att vara vakna då. Men självklart kommer de att vara ganska aktiva runt skymning/gryning så du kan göra så som #8 så kommer det att funka galant med dina råttisar! Lycka till!
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#11 Okidoki! :) Tack!