Råttan Nemo
Jagg kommer idag (eller imorgon) få hem en liten råtta här som jag ska vara "akuthem" åt tills någon kan ta honom. Jag tänkte att jag i den här tråden kan uppdatera lite om honom under tiden han bor här hos mig :)
Jag vet istortsett ingenting om honom, men kommer få reda på lite och även kontaktuppgifter till den förra ägaren när lilla Nemo kommer. Jag vet dock att han är ca 10 månader gammal, har bott ensam i hela sitt liv och behöver en ny bur :) Jag har iallafall köpt hem mat, leverpastej och korv så jag klarar mig ett tag;) Och kan muta honom lite ^_^
Har ni några tips på hur jag ska göra nu de första dagarna? :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tänk på att buren inte ska stå i drag bara :)
Nu är lilla Nemo här, han verkar vara en väldigt social kille, han fick precis lite vatten och mat :) Och en liten bit korv, som han åt upp väldigt fort.
Har dock inte tagit ut honom ur buren än, utan ska låta honom sjunka in en stund så kan jag ta ut honom senare. Otroligt söt iallafall <3 Tog bilderna genom gallret, ville inte störa honom för mycket :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Lilla gubben, hur ska jag någonsin kunna släppa dig ifrån mig?
Haha iallafall han är hur social och gullig som helst. Han har sprungit runt i min säng flera gånger idag, dock verkar han ha lätt att stressa upp sig? Jag vet inte riktigt, men när han gjort det har jag lagt in honom i buren igen.
Han äter och dricker bra. Jag gav honom en halv korv idag, det åt han in så mycket på, dock när jag delade den i mindre bitar så åt han. Han kanske inte är van vid att "gnaga" så vi börjar smått och gör bitarna större eftersom:)
Självklart glömde jag bort att ta bilder när ljuset faktiskt tillät det, så det får bli ännu mer charmiga blixtbilder :P Eller ja, 2 iallafall ^^
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Åh vad vacker han är
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
stora råttor är mysigast <3
Åhh, han är lik min Charlie! Det här ska bli kul att följa! 

Aaaah, jag skulle aldrig våga vara akuthem åt någon råttis - jag skulle helt enkelt aldrig släppa ifrån mig pälsklingen sedan. =) Hi hi!
Vilken myspojk! <3
Ååh vad kul att jag hittade den här tråden!
(För er övriga som inte känner till historien var det jag som fick förfrågan att ta över Nemo, då hans förra ägare behövde lämna bort honom så fort som möjligt. Dock kan jag inget om råttor och hade tur som kunde lämna honom till snälla Swadika.)
Visst är han go, gullegubben. Hann ju bara umgås med honom i ca 1½ dag och hann ändå fästa mig vid honom! Så nog är han en riktig charmör. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Om gospojken skulle få, jag lovar att han skulle sitta och mysa i knäet en hel dag. Gospelle har precis fått gå in i buren efter att ha varit och myst med mig i mitt knä en hel timme, eller nej han har också suttit i min bh, men det kan vi lämna utanför. Det enda han har gjort är att gå runt lite på mig, från tex knät till axeln.
Plutten, alltså jag älskar den där charmören ;) Varjegång man råkar gå nära buren så springer han fram mot luckan och ska komma ut, och det går inte att inte göra det.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Ljuset räcker inte riktigt till för att ta bilder.
Slängde in lite toapapper till honom, det var roligt. Han går runt i buren med pappret i munnen ^^ Myysråttan ^^ Han är så speciell.
Som varje gång man ger honom något gott, förutom maten. tex om jag lägger i några korvbitar i matskålen, ja då tar han alla bitarna i munnen på en gång och springer in i sitt lilla hus och äter dem ^^
Vi lär känna varandra mer och mer, och om jag tex släpper honom på golvet så uforskar han lite och springer sedan in under tröjan och myser ^^ Pussas älskar han att göra, sitta på axeln och pussas i örat :P
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Åh vad söt :)
Hej,
jag blev väldigt nyfiken på Nemo, hur har det gått, är han kvar hos dig?
Jag är själv på jakt efter råttor, hade två underbara råttpojkar i tonåren och har längtat länge efter att kunna skaffa några igen.
Hör gärna av dig och berätta hur det går, eventuellt kunde jag ge honom ett hem :-)
Mail: apomaria@hotmail.com
Hälsningar,
Maria
Okej, då vet jag. Annars tycker jag om tanken på att ta hand om en liten rådis som blivit ensam :-) Jag söker förstås också kompis/ar till honom.
Följer den här tråden så jag får se hur det går :-)
/Maria
Jag blir så ledsen :C Jag kan knappt umgås med honom längre pga allergin. Jag har haft både honor och hanar tidigare och aldrig känt något. Men med Nemo gör jag det. Trots att både bur och råtta är ren. Mycket konstigt.
Just nu käkar killen på en korvbit i min säng ^^
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
är du så allergisk ska du nog verkligen inte ha honom i sängen :/
tråkigt du inte hittar hem, jag har rätt fullt nu tyvärr annars hade jag kidnappar honom för länge sen
aha, annars lät de lite riskabelt :D
Nu börjar det bli akut. Då jag tack vare en förskylning är ännu mer känslig mot honom än innan. Fick problem med andningen igår, men efter en burstädningen blev det bättre, men kan inte riktigt ha det såhär.
Så om någon i Östergötland iallafall vill ge honom ett tillfälligt boende skulle det vara perfekt. Jag kan ta mig till i allafall Linköping och lämna honom (dock utan bur för det får jag inte med mig på bussen)
om man hämtar honom följer självklart bur med :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hade jag haft plats, inte råttstop, och bott närmare hade jag gärna tagit honom.
Men hoppas han får ett nytt bra hem snart.

Lillpojken kommer få komma hit inom en snar framtid. :)
Hej! Har läst igenom dessa trådar om din hane. Jag är verkligen intresserad! Har haft råttor ett par år nu, och har uppfödning under (Fizzy's) går provår hos Svenska råttsällskapet, blir färdig uppfödare 25:e januari 2013. Jag har länge funderat på att skaffa hanar också (just nu har jag 7 underbara avelshonor) eftersom det underlättar när man har uppfödning :-) Är du nyfiken på mig och mina råttor så kika in under www.fizzysrattor.com
Hoppas denne vackre hane fortfarande söker nytt hem, lovar att han hade fått bo som en kung hos oss! I så fall hade jag så snart som möjligt skaffat en yngre hane så han hade fått sällskap.
Det ser ut som att han är en irish (teckning) och det är just min inriktning …. Hur ser han ut under magen? Finns där något vitt i form av en triangel på bröstet? Men jag vill såklart ha honom även om han inte är en irish :-) Hans svärta är verkligen imponerande!
Jag bor i Skåne, men tror inte det är några som helst problem att hitta transport från norrköping ner hit. Annars kan jag nog köra och hämta honom :)
Mvh Theres
0730-546964

Hej Theres!
Killen finns hemma hos mig sedan ett par veckor tillbaka. Han är helt underbar med människor och väldigt aktiv. Han verkar dock vara väldigt dominant och i början var han riktigt grinig över att det luktade annan råtta här hemma. Han har ju antagligen bott ensam hela sitt liv så det är inte så konstigt.
Han är en undertecknad eubk. Tror inte han är lämpad för avel då man inte alls kan utvärdera eventuell flocksmarthet etc. :(