Makeover savic royal suite
Jag är så trött på att alla burar är så, förlåt mig, otroligt fula! Antingen har dom konstig form, fel färg, för färgglad inredning m.m. jag lyckas aldrig få den att smälta in i resten av hemmet.
Därför har jag nu bestämt mig att göra en total makeover av min savic royal suite 95 double.
Det jag ska göra är att:
- Lacka buren vit
- köpa massa ny inredning som gör att burinredningen inte består av 10 olika färger
- ljusa upp buren med hjälp av lampor
- skaffa nya bottnar av plåt med höga kanter (även dessa vitlackade)
- fixa "ljusare" bottenunderlag, har ikeas dörrmattor ljust nu men tycker dem mörkar ner buren så mycket.
- skaffa bra förvaring till alla rått-saker
tänkte uppdatera här hur det går och hur resultatet blir. Just nu ser buren ut såhär (väldigt mörk och tråkig enligt mig):
Haha, själv gillar jag mörk inredning men tänkte ändå följa ditt projekt ^^
likadant här - mörkt med mycket färger! men blev nyfiken så jag vill följa c: !
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Tassar här då dethär kan bli riktigt intressant att följa. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
vita burar kan vara riktigt fina 
Idag åkte jag till ikea och storhandlade till råttorna! Målet var att hitta inredning och förvaring som allt går i vitt.
Dessa köpte jag 4 stycken av och ska ha som toalådor, två "stora" och två "små" blev det. ska ev klippa ner kanterna lite.
förvaring Torrfoder (ikea 365+)
Dessa ska jag ha som förvaring till Torrfoder, köpte 2 stycken.
Dessa ska jag har som matskålar, köpte 2 stcken och hade 2 sedan innan.
Dessa ska jag ha som förvaring till utrymmet under buren, köpte 4 stycken (säljs 2 och 2), men dock så får bara 3 plats på bredd. Antingen använder jag bara 3 eller så får den fjärde ligga på en kortsida.
Dessa småskålar ska jag har som förvaring till råttgodis.
Detta är ett skydd man ska ha under datastolar, men jag ska klippa till det och sätta upp på burens baksida. För att inget skit från råttburen ska kunna hamna på väggen. Och dels för att kunna ha "ljus" bakom buren.
filt till hängmattor och annat (irma)
Köpte (såklart) 2 irmaplädar med mig hem. Dessa ska jag göra alla hängmattor och boa-tyg av i framtiden. väldigt ljust och väldigt billigt!
Denna burk ska helt enkelt vara som inredning i buren, ta bort locket och lägga in lite filtbitar eller liknande
Denna kruka köpte jag som inredning till buren, vet inte exakt vad den ska vara till än.
Denna lilla fotoram ska vara som inredning, tänkte sätte in två bilder på råttorna, lite som en kul grej!
denna vas/ kruka ska också vara som inredning.
dehär stenarna va så billiga och tänkte att man kunde göra nått kul med dem.
köpte 3 sånna här plastblommor. tanken är att ta vasen/ krukan rektangel och fylla med stenarna knaster och sedan stoppa ner dom här blommorna.
Denna var ett litet impulsköp, just för att den var vit haha. så vet inte vad den ska vara till än.
Sedan köpte jag såklart en vit liten mus/ råtta. får se om den blir råttornas "nallebjörn" eller om den blir söndertuggad.
Jag TROR de var allt, kan ha missat något. detta kalas gick på sammanlagt 709 kronor. Börjar inse nu att det kommer gå på en hel det att göra denna makeover. Har även skickat hem massa grejjer från zooplus som borde komma någon dag. Imorgon ska jag köpa lack till buren och börja lacka den.
Åh, ska bli intressant att se hur du går till väga!
Har också planer på att skaffa plåtlådor samt måla om min Savic Royal Suite… Eller ja, det ska jag göra när jag har köpt en till likadan bur, som också ska genomgå förvandlingen. :)

Jag har aldrig varit nåt inredningsfreak, men herrejävel vad dom olika färgerna på precis ALLT i råttburarna kan störa mig! Följer projektet med spänning!
Shit vad skoj. Själv funderat på att måla om mina rs burar till sommaren. Ska köpa massa fleace nu snart och sy upp så alla burar är i samma färger.
Kommer bli kul att se hur din bur blir.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
åh ! :) kommer nog bli super fint!
Ser fram emot att se hur det går! Jag och en vän ska börja på ett burbygge åt mig av ett gammalt skåp och redan så inser jag också kostnaderna för att renovera eller bygga, haha. Jag har förresten samma matskålar som du, de är jättebra! Har även glasburken, råttorna älskar den. Tror du gav många bra tips här till folk som ska råtthandla på Ikea!
Tassar här! :D ska bli kul att se hur det blir!
Fränt, tassar här och väntar med spänning :D
Det ska bli roligt att se resultatet! :) Jag har faktiskt själv gått i liknande tankar ett tag, dock med andra färger surrande i skallen (och mycket pga att RS-buren rostar så snabbt - hammarlack is the shit).
Åh vad mysigt det kommer bli! Tassar här :3
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
#15 Nyfiken, varför just hammarlack? :)
#16 det är tack vare rif jag köpt hammarlack. Det ska vara ofarligt för råttorna 
tass!
Absolut en tass här! 
Jag har hört att det ska vara billigare att köpa hammarlack som en målar på istället för att spraya.
Tänkte att det kanske kunde vara en idé för att få det lite billigare? :)
#21 jo det vet jag att de finns. Men de känns mycket besvärligare och tror inte resultatet blir lika bra då
följer med spänning (: gav mig lite mya idéer till mina flickors inrednig ^^ har ju aldrig några bra idéer själv när jag är på ikea 
// Stephanie och hårbollarna 

Det blir ju så mycket svinn med spray tyvärr, så där springer pengarna iväg snabbt :/
Det ska bli intressant o följa detta project.:-)
Åh den här tråden vill jag följa. :)
Men jag som har en ful furet tower så är den här buren en skönhet som den är ;P
Färgspruta med kompressor kan man ju också köra, blir ju dyrt förstås om man ska ha sjävla kompressorn som kostar från 2000 kr. Har varit med min pojkvän när han har använt färgspruta och de blir ju billigare med själva färgen i alla fall.
Finns också en sån här, mini mini variant
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Fargspruta-ES-600-17208/
Tass!
Tass
// Evelina
Det blir en ljus bur… Hoppas råttorna gillar det. Mina råttor tycker att det är bra om det inte är för ljust.
#31 Ah nice, har faktiskt mailat the Rat Warehouse och frågat om man inte kan få köpa helsvarta, men det gick visst inte :P Men om jag beställer så vet jag att jag kan byta med dig iaf :D
Men du.. Köp inte mer spray när flaskorna tar slut. Det är apdyrt och det mesta hamnar ju på golvskyddet är på gallret. Mycket svinn.
Min kompis körde hammarlack på burk och målade tunt lager, sedan målade om. Det blev bra mycket billigare och resultatet mellan delarna de sprayat innan de köpte färg är inte stor.
Igår fick jag hem de nya bottnarna till buren! 
De är gjorda i vit rostfri plåt, så behöver bara måla utsidan på dem en gång (utsidan är ljusgrå), superskönt!
jag fick dessa gratis av en vän som är plåtslagare.
I stort sätt alla burdelar är färdigmålade nu också, ska bara måla en sista gång på några av delarna sedan är de klart och buren kan sättas upp!
Nyfiken på resultatet nuu! ;o
Mvh. Sanne & Djuren
#38 snart så!
hoppas på att få upp buren imorgon/ övermorgon.
Jag har testat på dedär med plåt i skolan och det var inte min grej xD
Blev måleri-inrikning istället :)
Men vad bra det blev med bottnarna!! 
#37 Vad skönt. Skulle också vilja ha en plåtslagarkompis.
Har funderat mycket på sådana där lådor. Problemet är att det ev blir en glipa ändå där strö och annat kan falla ut. Skall det skräddarsys skall lådorna följa insidan helt på buren och det blir då lite trappstegskanter… om ni förstår…
Men vill gärna se sedan hur dina lådor passar och hur det blir med glipor…
#41 grodan, har du problem med att strö ramlar ut. Köp ikeas plexi golvskydd för arbetsstol, skär till och använd som botten. Slipper man allt skit som ramlar mellan
. Bra till oss som inte har plåtslagar vänner.
#40 nej det känns inte riktigt som min grej heller 
#41 förstod inte riktigt hur du menar, haha..
Jag är också spänd på hur bra dom passar in, mätte bara måtten på hur lådorna skulle vara lite snabbt innan jag monterade ner buren, men får hålla tummarna att det blir bra!
#42 Hm… det finns andra affärer som betalar skatt i sverige som har plexi att sälja 
#43 Näe, jag vet… jag suger på att förklara… hehe… 
Spännande, det här måste jag se! :D
Tass
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
tass:)
tass
tass
Tass (:
Vill bara säga att dom repen med ståltråd som man fäster i buren som du köpte. de finns såna vita :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Men de vita blir otroligt fula och äckliga tillslut, alldeles bruna trots att man tvättar dem, så lite färg tycker ja verkligen du ska köa på när det kommer till repen :P
#51 jasså, vart finns dom att köpa då?
Buren har tyvärr inte kommit upp än… allt ligger färdigmålat men vi håller på att renovera lägenheten så råttisarna har inte kunnat flytta hem än. Men jag hoppas på att kunna sätta upp buren vilken dag som helst!
Idag har jag blandat i ordning torrfodret till de nyinköpta matförvaringarna och är väldigt nöjd
det är Teratos blandning.
minns ni husen i inlägg #33? som jag inte gillade eftersom de va blåa?
Jag tog den sprayfärg som blev över efter att buren vart klart och sprayade utsidan på husen vitt, är så himla nöjd! 
Nu är husen snygga utifrån och så är det lite mörkare inuti dem, blir kanon med massa fleece-bitar där i sen!
Gud vad nice :D
Tassar!!!
Måste säga att du är väldigt kreativ och duktig :)
Det ser väldigt trevligt och organiserat ut! :)
Husen blev Supersnygga i vitt/blå!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag håller med, mycket finare vita med blått innuti.
#67 hihi gillar ölen som står där ^^ *Klart de ska va öl när man jobbar med att bygga ihop burar
#68 haha ja men självklart! 
Ojjj! Jag har inte råttor men vill gärna skaffa ett par senare. Jag gillar vita bur jättemycket. Kan knappt vänta att se hur den ser ut när den är färdig!
Hur många råttor har du? Kan vi se bildar på dem också?
#71 absolut det fixar jag! Nu har råttorna flyttat in och dom stortrivs! Bilder kommer imorgon, nu är det fredag och jag ska ut på äventyr:)
Ang samlaboxarna som toa lådor.
Var lite försiktig när när du klipper ner den. Jag jobbar på IKEA med just plast så jag vet att plasten som används i just dessa lådor spricker rätt lätt när man klipper i den. Det kan bli rätt otrevliga vassa kanter. Man får liksom klippa "försiktigt" eller typ "sakta" så man kan styra var klippet går annars kan den spricka lite hur som helst.
Bara ett tips! 
Gwendelis mamma
Annars kan man använda en glödritningspenna. Dom kostar sällan mycket och en del kan man köpa med tillhörande knivspets för att kunna skära i plast.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Riktigt snyggt. Hur mycket kostade det i slutändan att måla om hela buren?
riktigt bra resultat! :D Är också lite sugen på att höra det kostaste att spraya buren! :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Så snyggt! bra gjort :)
Jag gillar att du har halva rören i de genomskinliga och halva i de färgade. Blev en snygg effekt och råttorna kan ha en ostärd plats från utsidan :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hur fäste du 'stänkskyddet' på baksidan? 
Riktigt snygg bur!
Kul! och skitsnyggt! I alla fall precis nu
Hyllplanen av plast, flagar inte färgen på dem om du målar dem? Det kan ju se färskräckligt skräpigt ut i så fall 
Ta gärna en bild om en vecka så jag kan se hur buren funkar att hålla med skiten. Jag är skeptisk till vitt just för att det blir så solkigt, men jag är beredd att ändra mig om du överbevisar mig ;)
Jag tycker att vitt galler hindrar ögonen mer att se in i buren. vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre. Förr hade man vita insektsnät till barnvagnar men man såg liksom inte igenom nätet in till bebisen så i dag är alla nät svarta. jag får samma känsla av vitt galler faktiskt…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#89 men det stämmer att vitt gör så man inte ser igenom och svart gör så man ser igenom :)
Riktigt naaaaaice blev de!
Fick lite ideér på inredning förra gången, glasburken bland annat är väldigt poppis här hemma hos mina tjejer - alla fyra snuttarna tränger sig in i den å sover x) Lådan som du använder till toalätt, mycket smart när det är högre för stänket skull (:
#80 Vad är det där vita platta som ser ut som en vitmålad spegel eller något? Vad är dess funktion?
Jättefint alltsammans! Vilket jobb du har lagt ner!
Vilken fin bur och vilka underbara tåttisar du har!
Spelar det någon roll vilken sprayfärg man använder? =) Funderar på hitta gör något liknande men kanske inte riktigt lika mycket då man är en fattig student ^-^
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Ja mycket innehåller farliga ämnen. Ende jag känner till på rak arm som är okej är hammarlacken. Finns på flesta mål affärer men även rusta osv.
Jag köpte en liten burk på biltema för ca 150 tror jag. Räcker rätt länge för små saker. Och det är inte lika mycket svinn som med spray flaska om man målar om galler. Jag brukar måla om mina fågelbad lite då och då. De är helt i galler och stinker om färgen börjar ramla bort.
Gud så fint det blev! Kan inte du TS komma hem till mig och inreda min bur lite snyggt? ;)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#95 ok, det var som jag trodde. Får åka och kika efter en sån bytta =)
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Jag tycker om vit bättre än svart. Visst kommer man behöva tvätta det oftare men det ser "fresh, clean, and bright". Det är värt det. Om man vill se djuren bättre, ta de ut! :)
Vad är det för matta som används som underlag? är det sånt där gummi under som på borrismattorna? behöver nåt nytt alternativ till borris! :D
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se