Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 459 ggr
Noxoy
0

Burköp

Hej! Jag är rätt ny på de här med råttor
(har inga än, förbereder bara lite grann)…

Jag har hittat en fågelbur H160 x B80 x D60
De känns som att 2-3 råttor borde kunna trivas där.

Men nu till frågorna, de är en fågelbur och har inga hyllor,
vad gör man bäst hyllor av, och hur långt bör de vara mellan hyllorna?
Hur tätt bör gallret vara?
Måste bör man ha någon "skvätt" kan i botten,
änså länge är planen att ha toalätt i botten men de är ju bra om man slipper ha de på hela golvet…
Finns de något bra att tillverka "skvätt kanter till om man behöver en sån?
Något annat man skall tänka på när man köper och gör om en fågelbur till råttbur?

orats
0

Här har jag fått bra tips om hyllplan: http://rattor.ifokus.se/discussions/5092dac7d4ebea4f2009afea-hyllplan-till-bur

Mellan burgallret bör mellanrummet vara runt 1 cm, inte högre än 1,5 cm.

Jag tror inte det är nåt problem med skvättskydd jag har iaf inte det problemet här hemma. (men iof vet jag några som har så..)

De flesta köper fågelburar till sina råttor just för att dom är större och finns i större sortiment, och de fungerar bra :) Det är väldigt roligt att inreda själv finns allt möjligt man kan köpa från t.ex ikea så att buren är tom är inget att oroa sig för.

Och sen kan man kolla hur stora luckorna är, man måste absolut inte ha stora luckor men, det underlättar för dig som ägare.

Nomad
0

Du kan sätta upp kanter längst ner för att det inte ska skvätta ut bottenmaterial. Det finns ofta en utdragbar del längst ner på fågelburar men skulle tro att det är bäst om du kanska lägger en dörrmata där och tränar råttorna att gå på låda så behövs nästan inte någon kant eller strö alls. Sen måste du tänka på att du har väldigt många hyllplan eller hängmattor i hela buren så att en råtta inte kan trilla särskillt långt och göra sig illa.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Noxoy
0

1# Tack för hyllplanstipsen! :)
Kände att de också är trevligt att få inreda helt själv, köpet är dock inte helt i hamn än, men snart…

2# Jag skall försöka lådträna dem, men jag tänkte under tiden.
Vi får inte tvätta mattor i tvättstugan XP
Skall försöka sätta in mycket sånt då, vi vill ju inte att trillar ner…