Sjukling :(
Hej!
Jag har en hanråtta som i på väldigt kort tid förändrats till det sämre, från att ha varit jättepigg med klara ögon, till seg, halvt förvirrad, halvöppna ögon och mycket sämre balans. Han äter och så som vanligt men lystrar inte till ljud på samma sätt som förut. Förstår inte vad det är för han nyser och rosslar inte. Dock piper han om man tar i honom och ska lyfta. Han klättrar inte runt i buren heller, utan är bara på bottenvåningen. Denna förändring kan ha skett på ca en v, men är inte hundra på om det kommit smygande.
Råttan fyller 2 år om några veckor, och har inte varit sjuk på ett bra tag. Jag har tid hos vet. imorgon men ville ändå höra med er om vad ni tro att det kan vara!? Enda jag kan komma på är någon sorts infektion som han behöver antibiotika för?
Hoppas inte det är allvarligt, vill att han ska vara som vanligt :(!!
Sen undrar jag om det är någon som har tips på hur man på bästa sätt sköter om en råtta som börjar bli gammal, är det nåt särskilt man ska tänka på?
Tacksam för era svar :)
Läst nästan 50 ggr och inte ett enda svar :/. Ingen som känner igen sig eller kan ge tips?
Det kan ju vara en tumör eller något som klämmer på något inuti…? Han är trots allt gammal… Kanske är hans tid snart kommen då han får resa vidare och leva loppan med våra andra bortgångna vänner.
Det man kan tänka på är att inreda buren lite mer så att det inte blir så stora fallhöjder.. Sen ska man inte pensionärsinreda mer än nödvändigt! ;) Dom brukar må bra av att klättra och hålla igång kroppen. Om en råtta som ex börjar bli muskelsvag inte behöver kämpa alls för att komma upp till favoritsovplasten högst upp i buren kommer det troligen gå ännu fortare utför än om han fick kämpa lite och hålla igång.
Sen är alltid näringsrik kost kanske lite extra viktigt, fast det är alltid lika viktigt egentligen :)
Och mys och gos och kärlek i massor
Lycka till och hoppas att allt går vägen hos veterinären och framöver :)
Låter tyvär som ålderdom :\ Precis som #2 skrev så kan dessutom ha fått någon tumör som gör ont dessutom.
Eftersom han har fått sämre balans, har han kanske ramlat ner någonstans när du inte sett och gjort sig illa i fallet?
Hoppas verkligen att han kryar på sig!
Hoppas det är något som går att behandla, så han kan bli piggare& du får ha kvar din gubbe ett tag till.
Skriv gärna och berätta hur det gick hos veterinären.
Tack så mycket för era svar! Han var dock mycket sämre idag och veterinären kunde inget göra. Han låg och bara andades när jag kom hem ifrån skolan, orkade inget annat. Förstår inte att det kunde gå så snabbt, han var pigg och ute och sprang för 3 dagar sedan. Mitt hjärta är helt söndertrasat nu. Han var min lilla älskling, men han fick i alla fall somna in i min famn, tror inte ens att han förstod vart han var… Kommer sakna honom något enormt.
Tråkigt att höra han är borta. :-(
Beklagar.
Beklagar sorgen :(
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Beklagar😢
Det var nog "bara" åldern som hann ifatt honom med tanke på att han blev nästan 2 år. Och det är alltid en tröst.
Hur förskräckligt jobbigt det än känns nu, så tänk på att han ändå fick den oerhörda lyxen av ett fullbordat råttliv och dessutom få somna in hos sin älskade matte.
Han kunde inte ha haft det bättre, och nu sitter han säkert hos dig i smyg när du inte ser ^^
Tack så mycket allihopa!
#9 Ja jag börjar med tro att det till största del var åldern.
Jaa jag vill gärna med tro att han finns här hos mig och att har det bra nu ^^. Försökte ju alltid ge honom det bästa. <3
beklagar… <3
# 11 tack <3