Min stackars Oliver
Tänkte jag ska starta en tråd för hur det går med en av mina älsklingar, som dessvärre nyligen har börjat rossla.
Oliver, 9 månader gammal
Det började med att jag märkte att Oliver började nysa lite väl ofta, men jag tänkte inte mer på det, utan slängde ihop en liten hemmakur mot förkylning, ja ni vet, rooibos och hela köret… Men bara någon dag senare hörde jag att han rosslade till när han låg ihopkurad och sov i buren. Jag hade honom i toaletten lite kortare stunder, där jag "ångade upp" det lite för att öppna hans luftvägar. Vissa dagar lät han inget alls, och jag trodde att det var påväg att försvinna. Men inte det. När jag hört honom rossla till lite i sömnen, två nätter i rad, ringde jag och bokade tid hos veterinären, där jag fick tid 4 dagar senare.
Väl under undersökningen så rosslade han ju givetvis ingenting, eftersom jag bara hört honom göra det när han ligger och sover. Hon lyssnade på hans andning och kollade upp hans fysiska hälsa lite närmare. Hon rabblar upp olika tänkbara scenarion, men att hon själv inte kan märka några fel på honom, ingen ansträngd andning el liknande, och vill inte skriva ut antibiotika i onödan, men säger att jag ska ringa om läget försämras, så fixar hon ett recept på en gång.
Dagarna gick, och det blev varken sämre, eller bättre för den delen. Men till slut så… Natten mot lördag hörde jag att han rosslade till lite i vaket tillstånd, och det har sakta blivit lite sämre under dagarna som gått sedan dess, så nu i morse ringde jag dit så fort de öppnat. Jag bad om antibiotika, så nu ska jag åka iväg och hämta ut det för att påbörja medicineringen…
Jag är så ledsen över att det är just min Oliver som gått och blivit dålig, men jag hoppas innerligt att behandlingen tar, och att det finns hopp för honom att fortsätta leva utan besvär. Än så länge mår han bra i övrigt, då han äter, dricker och bajsar precis som han ska. Han är fortfarande lika pigg och nyfiken som alltid, så han tycks ju inte lida av det, än.
Att jag gör en "stor grej" av det hela med det här inlägget är för att jag tänker uppdatera allt eftersom, oavsett om han blir bättre, eller sämre. Kan vara nyttigt att ha till hands i framtiden.
#1 Det är vad jag hoppas på! Det finns vissa fördelar med att vara hönsmamma och göra hälsokontroller på pälsklingarna flera gånger om dagen, haha…
Nä, men… har jag turen på min sida så lägger det sig. Men sanningen är att jag sällan har turen på min sida, så vi får väl se hur det blir med den saken 
Tråkigt att han börjat rossla.
Men att veterinären inte hörde något på undersökningen talar ju i alla fall för att det inte sitter i lungorna känns det som.
#3 Verkligen… Ja, det kändes väldigt bra. Det verkar som att det sitter ganska högt upp i luftvägarna, nästan uti nosen… Låter mer ytligt än vad jag exempelvis har hört på några äldre råttor som lidit av kroniskt rossel, som absolut låter mer dovt.