Borrismattor
Jag funderar på det här med borrismattor, det verkar jättesmart. Men jag bor i lägenhet och vi har ju gemensam tvättstuga och får inte tvätta mattor i dom tvättmaskinerna. Jag undrar om det går att få dem rena om man spolar av dem i duschen och skrubbar med tvål eller liknande?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Varför får du inte tvätta dem i de gemensamma tvättmaskinerna?
Om jag har kris med tvättid så slänger jag i dem i badkaret, riktigt varmt vatten och sköljer av dem. Sedan fyller jag med varmt vatten och tvättmedel & sköljmedel, låter det dra i 10-20 min och sedan kramar jag runt dem. Sköljer en sista gång efter det, sedan torkning. Funkar bra!
Edit: såg att du hade dusch. Kanske testa lägga dem i diskhon?
Jag vet inte varför, det står bara en lapp att man inte får tvätta mattor i maskinerna :( i diskhon borde det ju funka som du säger.. men dom blir rena och så i alla fall, så att det inte luktar?
Vill säga att jag har dusch och det funkar finfint. Dammsuger av dem först så det inte blir stopp i avloppet, spolar dem med varmt vatten, skrubbar båda sidor med grönsåpa, sköljer av dem ordentligt och låter de hänga på tork. Inga konstigheter,
ja tvättar dem där ändå ;)
Okej, skönt att veta att det går att få dem relativt rena utan maskin! Får införskaffa mig några från ikea nästa gång jag är där :)
Eftersom jag inte tvättar dem i maskin tvättar jag de högst 2 gånger, sen slänger jag, så jag brukar köpa en 15 st eller nåt sånt varje gång jag handlar.
#6 hur ofta behöver du byta dina mattor?
#7 När jag tycker de börjar lkta för mycket :P inte riktigt tänkt på hur ofta… en gång i månaden kanske? 2 kanske?
Oj, så dom håller alltså så pass länge? Det hade ju fått mig till att spara massor med pengar :P inte för att mitt bottenmaterial behöver bytas så ofta ändå, för dom använder toan flitigt. Men man kanske slipper allt skvättande utanför med bottenmaterialet haha :P
Förut la jag i mina mattor i badkaret fyllt med varmt vatten + tvättmedel, dock dammsög jag dom först så inget skulle fastna i avloppet. Lät de ligga högst ett halvdygn och sedan sköljde jag av riktigt ordentligt, sedan hängtorka dom. Funka fint. Dom höll ganska länge.
Nu har jag börjat tvätta mattorna i maskinen istället för jag tyckte att mattorna inte riktigt blev så rena efter två-fyra omgångar i badkaret. I tvättmaskinen blir de ganska bra rena, men dom bli lätt söndertrasade efter andra tvättomgången med 30 grader och snabbtvätt.
Tycker mattorna håller längst om man varierar mellan handtvätt och maskintvätt (: Sen är de ju egentligen inte dyrt att köpa nya, för de är sååå mycket billigare än annat material!