AKUT
Hej, jag vaknade precis och fick höra ett jätte konstigt ljud.
Min tamråtta Mini andas JÄTTETUNGT och flåsar med öppen mun.
Är detta farligt?? Kommer hon dö av det?
Hon är:
1 år ungefär
Tjock
Rädd av sig
Snälla hjälp mig!!!
Du bör fara till en veterinär så fort som möjligt men om hon andas med öppen mun så ska du nog bereda dig på det värsta.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vi har ringt veterinär och är påväg. Dem sa något om luftvägarna, man aptiten är kvar.
Det låter som mycoplasma :( Då behöver hon medicin och kanske en spruta. Håller tummarna att det går bra!
Tack :)
Vi var tidigare hos veterinären och jag tror det hette mycoplasma el liknande. Tydligen var hennes kompis också sjuk, så bägge medicineras. Om det inte blir bättre så får dem somna in.
Min första råtta Ralf fick mycoplasma, och han blev riktigt illa i ilfart. Han fick en spruta och medicin.
Symptomen försvann helt men återkom cirka ett år senare.
Symtomen kan stanna kvar till viss del om man har otur, men råttan kan leva ett värdigt liv ändå trots sina läten och ljud. Så länge de bara är pigga och rör på sig och äter normalt och inte behöver kämpa för varje andetag.