Dogman burspån?
Hej, jag har en undring ang mitt bottenmaterial.
Jag har i halva buren en borris matta och i andra halvan "Dogman Burspån för smådjur"
Det jag undrar är om någon vet något om detta burspån. Det står på förpackningen att det är dammfritt och obehandlat spån.
Direkt från baksidan av förpackningen;
"Dogmans dammfria Burspån är ett både skönt och hygieniskt bottenmaterial i buren hos kaniner, marsvin och smågnagare. Det är tillverkat av obehandlat spill från träindustrin och är helt utan tillsatsämnen. Strö några centimeter spån i botten på buren och byt ut ett par gånger i veckan."
Så frågan är, är det ett bra bottenmaterial eller ska jag byta?
Mina råttor har bara varit hos mig i några dagar så har ännu inte börjat lära dom toalådan, därför jag har ena halvan med spån. Vill vänja dom vid deras nya hem innan jag lär dom något annat.
Tacksam för svar :)
(ursäkta för långt inlägg)
Jag är inge vidare förtjust i dogman, det stod att det inte dammade men dammade något illa så mina flickor nös som galna.
Råttor ska inte ha spån.
#2 Al- och aspspån går bra :)
Spån innehåller terpentin vilket är cancer framkallande. Men det dammar och flyger upp små partiklar i råttnos.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2 Viktigt att tänka på är att det inte är spån i allmänhet man inte får ha, eftersom det är ett väldigt brett begrepp med tanke på att det finns olika sorter. Det är kutterspån, alltså spån från barrträd man inte ska använda.
#3 och #5 Tänkte inte på det.. Hehe ;) Men menar ju kutterspån :)
Kutterspån behöver inte vara gjort av barrträ, men det är ofta fallet. Kutterspån oavsett trädslag brukar dock vara alldeles för dammigt för att vara bra underlag. Ditt burspån är med stor sannolikhet gjort av barrträ, annars brukar det uttryckligen stå på påsen.
Tack för svar :)
Var kan man få tag på al och aspspån? Får bli att inhandla det när pengarna kommer igen.
Alspån är dyrt. Brukar finnas att köpa på djuraffären, fråga efter Nickos Alspån. Aspspån vet jag inte, har aldrig sett det på någon affär. Men jag kan tipsa om att köpa lättströ gjort av hampa på Granngården. Kostar bara 119kr för 15 kilo! Jag gav 350 spänn för nästan samma mängd alspån, och då fick jag ändå rabatt. 
Annars kan man köpa bokspån (bøgeflis) från zooplus.dk. Kostar 129 danska kronor för 15 kilo (+frakt på ynka 29kr, såvida man inte beställer för mer än 299kr då frakten är gratis.) och då får man det hemkört till dörren.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?