Tugga tuggummi?
Hej! Lite konstig rubrik, men det är precis vad det ser ut som om Max gör många gånger om dagen, i långa stunder.
Han öppnar och stänger munnen snabbt och sträcker samtidigt ut tungan en liten bit, och det låter "kletigt", precis som om han tuggar … på tuggummi.
Han har gjort så länge, och har i övrigt varit kärnfrisk hela livet till skillnad från brorsorna som blivit förkylda från och till.
Är det någon som vet vad det beror på? Jag tror verkligen inte att han är sjuk, för som sagt, han har gjort så länge och mår hur bra som helst.
Jag har sökt men inte hittat någon info om detta beteende, hoppas någon kan upplysa mig 
Typ smaskar?
Ja, ungefär så! Det låter ganska mycket, och han öppnar verkligen munnen en hel del del, men han tuggar inte på något.
Om han välgör så slutar han inte heller för att man bär upp honom eller klappar honom, så det går liksom inte att "avbryta". Inte för att det stör såklart, haha, men jag tycker det är väldigt underligt.
Har för mig några av mina gör det med… du e säker på att det inte är knaster? :P
Mest brukar mina smaska efter en gäspning när de är nöjda typ.
Hmm…När du säger det, det ser precis ut som smasket efter en belåten gäspning =O
Men dem andra fem knastarar så det verkligen knastrar, men detta kanske är hans sätt? Det låter aldrig något från tänderna när han gör så.
Men om det är så, så måste det betyda att han är en verkligt glad gosse, så ofta som han gör det 
Ja min erfarenhet av smaskande munnar är när de är belåtna :) Och som sagt, direkt efter en gäspning :)
Han gör det inte efter gäspningar som dem andra dock. Han sitter eller ligger ner och gör så rätt långa stunder. Mellan 1-3 minuter flera gånger om dagen. Hmm … Kan han vara "slemmig" i halsen eller något? Men han visar inga som helst andra förkylningssymptom.
Överanalysera inte, han är en myspropp helt enkelt! :)
Hehe okej! Eftersom han mår bra så finns det nog inget annat alternativ. Tack för hjälpen att reda ut det, nu känns det jättebra! 
Är du osäker på sjukdomssymptom kan du alltid gå in i artiklarna om du är osäker :) Svårt för folk på internet att höra hur de låter, beter sig, osv. Men har råttan inga sjukdomssymptom är det i allra flesta fall inget fel på den ;)
kanske smaskar på papper?
( hört om råtor som gör så för att sedan spotta ut det, tydligen har rent av vissa byggt bon. men har aldrig varit med om det sj )
http://rattor.ifokus.se/discussions/4fc34dd588f472714b00e172-smaskar
Här va en liten tråd om smaskande tåttisar för inte så länge sen, även en smaskfilm :D Vi hade också en plutt som smaskade när hon var nöjd :D
Ooooh hehehe! Men dåså, då är han bara väldigt glad då, han gör precis som råttan på videon :D Vad lycklig jag blir!