Metacam
Hej!
Jag har nyss haft min råtta på operation då hon tagit bort 2 tumörer.
Veterinären skrev ut smärtlindring Metacam (för katt) och satte dosen på 1ml per dag i 3-5 dagar, utblandat med mat.
Han på apoteket tyckte det lät galet mycket. Men veterinären sa att "det kan verka mycket men det är så det ska vara"
Är det galet mycket? Vill verkligen inte överdosera. Vad tror ni?
// Fawo (;
Hmm. Jag har bara erfarenhet av Metacam när det gäller gerbiler… Min fick en droppe Metacam per dag, eller om det var två gånger per dag, då det inte gick att dosera mindre än så. Jag tror de räknar dosering efter vikt, och hon vägde då inte mer än ett hekto i alla fall.
De gånger jag fått Metacam har dosen legat på 0.15 (0.5mg/ml) och 0.25 ml (okänd styrka). Varför det varierat så pass mycket kan jag inte svara på, tror till och med att den större dosen gick till en mindre hona.
Möjligen berodde det på användningsområdet, 0.25 ml ordinerades efter operation och 0.15 ml tror jag var för blod i urinen som inflammationsdämpande eller liknande.
Oavsett låter 1 ml galet mycket, är du säker på att veterinären inte menade 0.1?

Jag har metacam för hund här hemma. 1,5mg/ml. Hur många mg/ml är din på?
"För djur 0.35 ml 1 gång dagligen i 2-4 dagar mot smärta hos råttan" fick jag sist av en väldigt kompetent veterinär.
600 gr råtta, skall tilläggas.
#3 den är på 0,5 mg/ml
"För djur 1 ml 1 gång dagligen i 3-5 dagar mot inflammation"
// Fawo (;
#3: Tror den för katt ligger på 0.5 mg/ml så i så fall kan det ju mycket väl stämma utifrån dina uppgifter. Verkligen konstigt att det varierar så mycket.
Tillägg: Enligt Fass varierar tydligen ordinationen mellan 0.05-0.2 mg/kg kroppsvikt. Nu gäller det visserligen katt och inte råtta men tycker ändå att 0.5 mg låter mycket. Om råttan väger 500 gram är det ju 1.0mg/kg vilket är 5 ggr högre än den högre ordinerade dosen för katt.
#2 det står 1 ml på lappen 
// Fawo (;

Om man jämför med dosen jag fick så är 1ml nödvändigtvis inte allt för mycket. Jag skulle alltså ge 0.35ml med 1.5mg/ml, vilket i 0.5mg/ml skulle bli 1.05ml. Jag tänker väl rätt va?
Vad väger råttan?
#7 Hmm ja då låter det vettigare :)
Hon väger 550g
// Fawo (;

Ja, 0.1 ml är det definitivt inte. :)
Om inte annat så ge henne hälften och kolla av hur hon reagerar på det. Råttor blir rätt dåsiga på metacam i höga doser, men att överdosera tror jag inte du behöver oroa dig för.
1.0 ml stämmer nog.
Ännu fler tillägg: I denna tråd rekommenderas dock också en dosering kring 1.0 mg/ml: http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=8&t=9533&p=136785&hilit=Metacam+Dosering#p136785
Som sagt, konstigt att det varierar så mycket mellan olika kunniga veterinärer.
Jag tycker aldrig att man ska leka hobby-veterinär, utan om det är någon man undrar över eller vill byta bör man göra det i samråd med sin/alternativt en annan vet. De har en utbildning och legitimering av en anledning :)
Inser att jag missade själva poängen: Mitt/mina råd är att 1. Lita på din veterinär och dosera enligt receptet 2. Ring och rådfråga en annan veterinär på måndag för att vara på den säkra sidan och dosera din råtta enligt recept fram tills dess. :)
Det stämmer nog.
Vet när jag gav metacam till min ena lilla papegoja (väger 120g) så gav jag 1ml en gång om dagen i några dagar
Medarbetare på Burfåglar och Undulater