ja, det ska man.. fast de tvättar sig själva så behöver dom ett bad lite då och då! Min rumskompis badar sina råttor en gång varannan vecka eller ngt sånt! du märker på råttan, om hon/han börjar lukta lite illa om den behöver badas.. det finns ett speciellt smådjursschampoo som man kan använda.. finns i djuraffären där du köpt dina råttor (om du nu har köpt din(a) råtta/or i en djuraffär).. men dom behöver iaf badas.. hoppas att jag har hjälpt dig lite på traven!

Ska och ska, jag tror inte att det är något som egentligen behövs för deras skull. Men om de blir smutsiga eller luktar illa av någon anlednng så kan man bada dem. Men man ska inte bada för ofta heller, det torkar ut huden på dem.
Varannan vecka låter alldeles för ofta.
Deras hud kommer bli jättetorr om det fortsätter tror jag. Fettet i pälsen försvinner när man badar, så det ska man absolut inte göra för ofta.
Och när man badar så tycker jag det är bäst att använda ett milt babyschampo. Jag använder Natusan babyschampo och efter badet smörjer jag in tassar och svans med Natusan Baby Oil. Svansen är viktigt att man smörjer in för den kan bli väldigt torr annars.
Man ska väl egentligen inte bada råttor.
Råttorna håller sig själv rena, och bara man städar buren tillräckligt ofta så kommer råttorna inte lukta illa. Undantag sker väl om dom råkar bli väldigt smutsiga på annat vis.
Råttorna skall absolut inte bada så pass ofta som en gång i veckan! Möjligtvis om de får någon slags lusbehandligen med dermocanschampoo, men ja.. Vill man bada sin råtta med schampoo ska man göra det högst en gång per 6e månad, eller om råttan tycker det är kul attbada kan man bada oftare i bara vatten. Risken annars är att de torkar ut och pälsen kan bli väldigt dålig..
Säger som zimzon oxh Yrstyre. Man måste inte bada sina råttor, det är upp till var och en hur man gör. Jag badar mina råttor väldigt sällan, dom har ingen av mina råttor har badat än i år och jag tycker dom luktar jättegott! Dom är hanar dessutom, och dom luktar ju generellt sett mer än honor.
Vill du bada dina råttor så skulle jag inte rekommendera mer än en gång i månaden. Bad torkar ut hud och päls, så badar man för ofta kan råttorna få bestående problem med torr och kliande hud.
Dessutom, har man en gång badat råttor vill man ofta inte göra det igen.. De allra flesta råttor hatar bad, och dom visar det med vilda protester. :P
Det enklaste man kan göra för att undvika lukt från råttorna och buren är att göra rent buren ofta, byta hängmatta och göra rent sovställena. Jag har märkt att det vanligaste upphovet till illaluktande råttor är att dom gärna kissar där dom sover vilket gör att dom luktar. Men byter man ofta så slipper man det. :)

#2 jag har inte så stor koll på när hon badar dom i.o.m att d e min rumskompis råtta (har varit råttor, den ena dog för ca en månad sen)..

Okej, men om hon badar dem så ofta så tycker jag att du borde iaf berätta för henne vilka problem de kan få.
Okej :O Min vän som har råttor badar dom varje vecka. Jag kanske ska säga att dom kan få problem.
& mina råttor luktar mest råtta om man sätter ner näsan i deras päls, annars är dom nästintill luktfria.
Jag har läst att råttor ska badas före utställning. Är det nåt som alla gör eller bara en rekommendation?
Jag har tre hanar o de har badat en gång. Men jag har aldrig känt att de luktar. Däremot får de lite smutsiga svansar.
Ska och ska.. Man bör ju se till så att råttorna är välvårdade och snygga när dom ska ställas, och då brukar de flesta bada dom. :) Men då tror jag nästan att domarna tycker det är viktigare med välvårdade och fina klor så länge pälsen inte är alldeles äcklig och lortig.

Mina ungar brukar då och då ta med sig råttorna in i duschen. Två av dem gillar det jättemycket, den tredje vill helst inte… Vi använder inget schampo alls. Det viktiga är att råttorna blir väl torkade efteråt, så att de inte blir förkylda.

I och med att det kan lukta något fruktansvärt och om inte värt hanar , så det kan faktiskt vara vettigt att bada dom ifall det behövs , mina råttor tog ALDRIG skada av att jag badade dom , det beror ju på hur du gör , du behöver ju inte alltid använda shampoo ?!
Men iallfall , det finns råttor dom bokstavligt talat ÄLSKAR att bada !!
#13: Jag har hanar och har haft det i flera år… Jag badar dom nästan aldrig men besväras ändå inte av någon lukt. :)
Samma här, mina luktade sin speciella bebislukt :) Utan tvätt
Använde INTE schampo…det kan väl inte vara bra?
Jag använde lite utspädd oparfymerad Lactasyd emellanåt däremot.
Mina hannar är nu ca 10 veckor…. dom har aldrig badat. Borde jag prova?Dom luktar inte illa eller så men dom kanske skulle tycka att det är kul?
Några tips på hur jag ska göra vid första badet?Så det blir en trevlig upplevelse för dom?

Klart att du kan prova. :)
Jag vet inte om man kan göra något särkilt för att de ska gilla det bättre. Men jag tror att det är ganska viktigt att vattnet har en bra temperatur. Är det för kallt eller för varm så blir det ju obehagligt. För djupt kan nog också vara läskigt.
Du kan ju testa att ha bara lite vatten och se om råttorna vill gå i själva. Om man tvingar i dem i vattnet (som jag gör :P) så blir det ju läskigt.
Veterinären jag var hos menade på att råttor inte har samma ph värde som vi djur utan att de mer liknade hundens hud och att de därför tex tålde diskmedel på ett sätt som vi människor inte gör. Fick även tipset här att man skulle använda gall tvål. Lustigt att det finns så många olika bud och råd. Samtidigt som det är bra för då kan man ju prova och välja det som passar ens råtta bäst.

Många veterinärer vet inte så mkt om råttor, så jag litar inte alltför mkt på dem. Men det viktigaste tycker jag är att man inte badar för ofta och ser till att huden inte blir torr.
Nu har vi badat våra små killar ca 11 veckor gamla för första gången. I handfatat med ljummet vatten. dom var väl inte störtförtjusta direkt men gick med på det utan att skrika, sprattla, rivas och bråka
så om vi gör det nån gång då och då så kanske dom lär sig uppskatta det och förhoppningsvis tycka att det är ganska kul,
Och även om badet inte var jättekul så uppskattade dom verkligen att ligga i handduken och bli smekt torra och varma efteråt

Jag tycker om djurens lukter.
Mina katter luktar katt. Min karl luktar karl. Mina råttor luktar råtta.
Hundlukten tycker jag också väldigt mycket om. Det känns mysigt på något sätt att komma in i ett hem som luktar djur.
Ibland är nog vi människor lite överdrivna med att inget ska lukta.
Älskar mina stora små vänner..

#23 Jag kan inte annat än att hålla med. Djur ska lukta djur. :)

Har badat mina lite då och då, lite blandade känslor ang. just badandet, men att bli torkad är nog det skönaste dom vet :)

Jag har tänkt på det här med att bada råttor.
Ska man duscha av dem som man gör med en hund eller ska man hälla upp lite vatten i badkaret och låta dem simma? Ungefär hur mycket vatten ska det vara och hur varmt?

#27 Jag badar mina i handfatet, men ett badkar funkar nog också bra. Jag har inte så mycket vatten, de nåt botten iaf. Men man kan ju ha djupare så de får simma om man vill. Ha ljummet vatten så det inte känns så obehagligt för dem. Se också till så de inte får vatten i öronen.

Okej, tack så mycket! :)

har man en albinorätta så borde den iaf bada när den inte är vit längre, om man säger så!

Då jag hade råttor så satte jag in ett fågelbad i buren med ljummet vatten och nån droppe baby badolja i vattnet då fick dom bada då dom ville och dom blev inte uttorkade i huden. Dom älskade detta fågelbad och badade själva dagligen så jag bytte vatten minst 2 ggr/dag
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har ni någonson sett en vild råtta schamponera sig? Klart man kan vilja göra det nån gång ibland om man har hanar som luktar mkt. Vi har ju bara honor, men de badar aldrig i princip. De har fått bada två gånger på ett helt år, och det ena gången var det pga ohyra. Den andra gången helt omotiverad.
Katt luktar katt. Hund luktar hund. Marsvin luktar marsvin. Hamster luktar hamster. Kanin luktar kanin. Häst luktar häst. Råtta…
Om "problemet" bara är att de luktar sådär parfymaktigt råtta, som råttor gör. Skaffa nåt annat djur, vars lukt du gillar.
Däremot, att lära råttorna att tycka det är kul att plaska omkring i ljummet vatten för skojs skull, det gör väl inget. Det gör de ju i naturen också. Men det kanske är lite onödigt att göra det om man gör det för sällan för att de ska känna sig trygga med det, bara för att man själv tycker det är kul.
När det är en riktigt varm sommardag kan man ställa en liten balja med vatten, s k rått-svimming-pool, på råttornas rastningsplats (eller i buren om det fungerar praktiskt!) så att råttorna kan leka och plaska bäst de vill (eller inte vill!). Då får de bestämma själva.
Baljan bör vara tippningssäker och inte djupare än 15 cm - då kan de som vill dyka och simma göra det, men även de som vill ha tassarna i botten kan ha det - till vuxna råttor. Vill man göra det roligare för dem kan man slänga ner lite färska ärtor och majs och annat som de kan fånga och som inte blir "guckigt" i vattnet…
När jag badar mina råttor så gör jag det inte bara för renlighetens skull - utan också för att det är väldigt bra motion för dom :)
jag har läst att många råttor gillar att bada. så man ska bada dem ibland e det sant? ska man bada gamla råttor om de börjar lukta?