Sår vid introducering
Calypso och belle fick träffas för första gången nu i kväll på sängen och det gick ganska bra. Det blev såklart en del bråk och calypso fick ett sår på ryggen som blöder och skinnet har flikat sig lite. Jag har tvättat rent och jag undrar om jag ska ta med henne till veterinären, så de får titta på såret och rengöra bättre. Vad tycker ni?
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Hur stort är såret? Är det helt öppet, eller skyddas såret av hudfliken?
Såret skyddas av fliken
Håll koll på såret och rengör det ofta så ska det nog gå bra! Går hon ensam nu, eller har hon någon som eventuellt kan komma att hålla på pilla i såret?
Hon är ensam i sin stora bur och jag får skjuta på introduceringen så länge hon har såret. Då får jag tid på mig att fundera ut hur jag ska göra med introduceringen. Om inte ni kommer på bra tips :)

Honor som ryker ihop såpass vid introducering att det blir stora sår tillhör inte vanligheterna. Vart var brudarna när detta hände? Neutral plats eller på ett ställe där någon av dem redan härjat och skapat lite revir?
Ge såret ett par dagar att dra ihop sig ordentligt, sen kan du köra igång igen. Det verkar vara två fighters du ska föra samman, så skynda långsamt, så löser det sig nog. :)
De var på sängen. Belle har varit där innan och skapat revir på täcket. Ska byta ut täcket nästa gång :)
Kollade till calypsos sår nu och såg att det varar en del från såret. Ska ta ut henne i morgon(läs senare idag) och låta henne få vara ute där själv. Ska då passa på att tvätta rent. Kan de bli infektioner så att det börjar lukta surt och konstigt och kan hon komma åt att tvätta där själv?

Det kan bli infektioner och även abcesser, men det är i regel ingen fara. Bara hålla rent!
Vad är abcesser och hur ser de ut?

En abscess är en varböld som inte allt för sällan uppkommer ur infektioner i sår. I regel börjar det som en liten liten "kula" som växer och till slut öppnar sig. Storleken när dom öppnar sig varierar, men när det bildas som en svart prick/skorpa, så vet man att öppning närmar sig.
Man kan hjälpa till och badda med ljummet vatten, så "locket" lossnar, om man inte vill vänta ut det tills den öppnar sig själv. När detta är gjort så skall man noggrannt tvätta rent med koksalt, inuti bölden. Råttkroppen brukar läka abscesser fint, men när dom öppnat sig kan det se ganska läskigt ut. Varet luktar fruktansvärt illa, men det är bara att tvätta på, om du skulle hamna i den situationen. ;)

Här är bra bilder på hur en abscess i regel ser ut. Innan den bildat skorpan är det väldigt vanligt att den misstas för en tumör. Men en abscess växer i regel betydligt fortare än en tumör. På bara ett par dagar har den blivit stor.
Glömde även nämna att i vissa fall behöver man blanda in antibiotika, men i regel inte.
Men nu hoppas vi givetvis att du slipper abscessbildning. Jag har två sådana under behandling här hemma. ;)
Såg verkligen inte så bra ut :( Ska försöka ta kort på såret i morgon som Calypso har. Det kommer inte att bli lätt med en sprattlig råtta. Hon ska få komma ut på sängen ensam och förhoppningsvis lägger hon sig hos mig igen och då ska jag ha mobilen i beredskap :)

Nej dom ser fruktansvärda ut dom där bölderna, men dom är sällan något att oroa sig för. Oavsett om det blir en abscess eller ej, så har råttor ett otroligt läklött och du kan vara helt lugn, skulle jag vilja våga påstå. :)
Det var absolut inte medningen att skrämma upp dig med allt snack om abscesser, utan snarare lugna dig i att "detta är typ det värsta som kan hända och det är ändå inte speciellt farligt".
Jag hoppas bara att hennes sår läker snart. Jag vill inte se henne så ensam i buren efter nikes bortgång :( Jag skyller inte på råttorna att det var deras fel att det blev som det blev. Jag var klantig med att inte byta ut täcket innan jag släppte ihop dem. Belle hade varit på täcket ett par gånger innan och jag bytte inte innan ihopsättning, så Calypso kom in på belles revir :(
Nu måste jag fråga; har Belle suttit ensam fram tills nu? För det är ju över två månader sedan hon kom till dig och om hon suttit ensam så länge så är det ju viss risk att hennes psyke blivit lite skadat av det vilket kan göra en introduktion knepigare än den varit om du introducerat dem med en gång… Över två månader är ju en himla lång tid för en liten råtta att sitta ensam – särskilt en ganska ung sådan som fortfarande behöver formas så mycket av andra råttor för att funka så bra som möjligt med dem…
Vad kag menar är att ta verkligen den här introduktionen i små steg och låt den ta den tid råttorna behöver. Calypso är ju i sorg efter sin kompis och känslig på grund av det och Belle vet nog inte hur hon plötsligt ska hantera en ny råtta om hon varit ensam så länge.
Det är alltså väldigt viktigt att du inte hetsar på det här introt utan låter dem få den tid de behöver för att allt ska bli rätt.
Ja, belle har suttit ensam sen hon kom och jag är fullt medveten om att introduceringen får ta den tid det tar. Jag kommer inte att hetsa dem. Just nu får calypso bli bra på såret först. Sen sätter vi i gång sakta men säkert.