Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1302 ggr
regskylt
2

Blodet sprutade..

Idag så har mina stackars fingrar blivit misshandlade av min lilla tjej Eddie (från Katoz X-kull).
Hade precis varit och tvättat händerna med en mumsig tvål (tydligen) och skulle klappa råttorna.

Min man brukar alltid ge råttorna en matbit i handen så när det luktar gott så är de snabba att hugga till för att ta maten. Denna gången så var det dock mitt stackars långfinger som Eddie högg tag i lite väl hårt.. Blodet sprutade så rusade till badrummet och sköljde, på med plåster..

Skulle göra mig sams med Eddie så maken skulle hjälpa mig att få fram henne (högst upp i en hylla i FT:n på några kompisar) men då blev hon trängd och där kom hugget i mitt vänstra pekfinger. Fy satan vad omt det gjorde.. mera blod..

Känner mig så otroligt dum att jag trängde stackars Eddie efter att hon hade misstagit mig för mat första gången..

Jo anledningen till att jag vet varför det inte var ett aggresivt hugg första gången var att hon samtidigt tog tag i fingret med tassarna som att det vore mat..

Inte lätt att vara råttägare ibland.. Tycker synd om Eddie och hoppas att det var första och sista gången hon högg sin matte sådär. Rynkar på näsan

fiiiyah
0

uscha, man blir så chockad och ledsen när man får ett hugg! skönt att det inte är aggressivitet iallafall. har en herre från x-kullen och han är helt underbar, om än lite spattig och galen ;)

har du tagit ut henne ur buren sen det hände?

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

[Emma--]
0

Ajaj. Kan tänka mig att det gjorde ont. Mina katozråttor har inte bitits i alla fall, även om ena varit/är  lite dominant och den andra osäker av sig i buren och rest ragg nån gång. Dock inte samma kull som din :) 

Hoppas det inte händer någon fler gång :)

Itchy
0

av mina 3 katozråttor har jag "bara" haft ett mardrömsfall som dödade en annan råtta :(

You can't spell Bitchy without Itchy

regskylt
0

#1 Jo hon var ute en snabbis hos husse. Jag var lite skärrad och stressad så jag villte inte hålla henne. Vi skulle iväg precis när det hände.
Får jag fråga hur stor din x-kullråtta är? Eddie är JÄTTELITEN :P

#2 Man får hoppas på det bästa. Sen så får husse sluta ge henne matbitar från händerna så hon möjligen avvänjer sig vid att "smaka först och lukta sen". Hon var på väg att göra samma sak mot honom när han skulle klappa henne. Hon verkar ha lite dålig syn (som mina rödögda, fast eddie är svartögd och scannar)

#3 aj aj vad tråkigt att höra :( Min första råtta bet ihjäl sitt syskon första natten hos mig så hon levde som ensamråtta. Många år sedan nu dock.

dyoxide
0

Nej usch så tråkigt! Har två råttor som kommer från Katoz, och tre från Katoz syster. Bara en från Katoz har bitit mig, och det är Hallonpaj (en omplaceringsråtta, är rätt så 100 på att hon är från Katoz från början men kan ha fel). Det har hon gjort 2 gånger totalt och har annars varit underbar, precis som Vladimir! <3 Dock så är en av dom från Katoz syster rätt så bitsk och skygg och har varit det sen vi fick honom :/ fast det är ju inget jag klandrar henne för så det inte missförstås av någon, kan ju vara individen.

Fick ju också ett rejält hugg i handen av Frank förra veckan, handen domnade bort i nån timme, lite svårt att böja pekfingret fortfarande dock o.O Nej usch, sånt är inte kul!

diddiman
0

fy va tråkigt :( Skönt att du inte uppfattar honom som aggressiv iaf…!

OT hur går det med Eddie annars? Scannar han fortfarande mycket? Jag har ju två töser från x kullen här hemma också. Dom är också helt underbara, speciellt ena är alldeles knasig och toksocial! :)

#1 Scannar din tåttis från x kullen?

mikeiko
0

#6 Jag hade en svartögd scannare från I-kullen, har de något släktskap månne?

regskylt
0

#6 Eddie är en hona FlörtEddie var tillbakadragen i början och inte mysig eller något. Men senaste månaden så har hon blivit mer mysig och social. Har fått jobba lite med henne så det var ett rejält bakslag när dessa bett hände..

Sarakechi
0

Jag väntar på ungar från Katoz också.. Man blir ju lite rädd när man läser, "förhoppningsvis har ni bara haft otur"..Missförstå mig rätt!

Twisted_T
0

#9 Har tre ungar från Katoz :) 2st från Z-kullen och en från Grekiska mytologi kullen. Tyfos från gregiska mytologikullen är världens goaste i personligheten. De andra är lite rädda men det går framåt hela tiden. De har aldrig bitit mig, inte hittils i alla fall. Den ena naffsar ganska hårt, men han är ju bebis. Det är bara att säga ifrån och visa att det inte är ok. Så blir det bättre. Men som sagt, inga bett än ;)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

diddiman
0

#7 Ja det kanske dom har?? När vi fick hem våra töser efter en låång dags resande var det lite knasigt.. Speciellt ena "scannade" så mycket att hon välte omkull…. Liksom la sig på sidan.. Det är ett mysterium för mig vad som hände egentligen.. om det bara var scanning och stress eller om det var nått annat…

#8 Jaha just det x) Det känner jag igen när du säger det…… Du får hälsa ursäkta till damen… ;)

Hmm tråkigt när det blir sådär… :(  Hoppas det går bra i fortsättningen iallafall! Du får uppdatera hur det utvecklar sig för er :) Ena tösen här hemma är inte alls lika framåt som den andra, kan vara lite ängslig stundvis och hänger gärna med tanten mest, men hon är väldigt snäll och har sina stunder och rusar runt och busar med syrran :) inte lika mycket längre dock.. Den andra är helt underbar. Det är fullt ös hela tiden och ska vara med vart man än går och ska busa :D

#9 jag tycker inte att du ska oroa dig :) Men om du har möjlighet se till att träffa dina vänner innan du tar hem dom är det ju alltid bra :)

regskylt
0

#9 som jag beskrev så hände olyckan pga att Eddie misstog min hand för mat då hennes husse jämt ger dem gobitar när de ligger på diverse ställen i buren med händer och ibland även genom gallret. Jag luktade ju tvål också och då var det inte konstigt att hon trodde att den goda luktande handen var en mumsbit.
Eddie är annars en jättetrevlig liten råtta :)

fiiiyah
0

jodå han är rätt stor faktiskt! han är lika stor som mina 7 månaders. Dock ser han fortfarande ut som en bebis, nästan som en hamster. Han är så söööt! Har du nån bild på din?

fiiiyah
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kastar in en bild på xander bredvid sin kompis som är runt 7 månader :-D

Wamrat
0

#9 Jag har för inte länge sedan köpt två underbart sociala tjejer från Katoz som jag gav min bonusdotter i present. Min dotter har också en Katoz råttis som är världens goding.

Nu i helgen ska vi hämta två jättefina pojkar från Katoz berg på venus-kull.

Jag tror inte du har ngn anledning att oroa dig :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

regskylt
0

#12 kan fixa sen när jag kommer hem :) Eddie och min fuzz Karin är små. Ser ut som bebisar i jämförelse med alla tjockisar jag har :P

regskylt
2

Liten Eddie och ett omplåstrat finger.

regskylt
1

En inte allt för stor Alex och mini-Eddie. Alex ligger på ca 350 gram. har tyvärr ingen våg hemma så jag kan inte väga Eddie Obestämd