Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1927 ggr
skolkarinemilia
0

Blöder från underlivet

Kom hem från skolan runt 13.00, min kompis lyfte upp min råtta (tjej) och fick blod på händerna. Det kommer från underlivet. Läst runt lite och jag vet inte riktigt hur allvarligt det är, ha fått en tid hos veterinären i morgon klockan ett, bör jag åka in akut istället ? Orolig efter det jag läst på internet, om det är så att det kan leda till att hon dör.

Tacksam för svar!

Ratzo
0

Läste om en kanin på kanin iFokus som dog av att den blödde i underlivet så du ska kanske åka in akut.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Falurven
0

En hona som blöder från underlivet kan ha livmoderinflammation. Åk till veterinär för att få antibiotika utskrivet!

Det finns två typer av inflammationer en råtta kan få i livmodern - pyometra och endometrit. Pyometra innebär att livmodern är varfylld, och endometrit är orsakad av att livmoderns slemhinna blivit inflammerad. Obehandlad endometrit kan leda till pyometra.

Mvh Nathalie

skolkarinemilia
0

ska jag alltså åka akut istället för att vänta på min tid i morgon kl 13.00 ?

mieeow
0

Hur har det gått?

AnnaRamnemark
0

Min hona kissar blod.

Har varit inne med henne hos veterinär några ggr och fått henne röngtad och allt men dem hittar inga fel. Hon har fått medicin då vi misstänkt olika saker men inget har hjälpt. Hon är fullt frisk annars vacker päls, äter bra, springer runt och busar, bajsar och allt annat som en råtta ska. Fast hon kissar blod…

Hoppas din råtta är något sånt med, så att de inte är något allvarligt.

mieeow
0

#5 det låter allvarligt, har du testat att gå till någon annan veterinär? kanske om det finns någon som är mer kunnig på råttor? nu vet jag inte hur mkt din veterinär kan, men det finns ju en möjlighet att det är kunskapsbrist som gör att ni inte hittar felet.

Cecilia trädgårdh är ju bra, bor du långt ifrån kan du kanske mejla?

lycka till :)

AnnaRamnemark
0

#6 Jag gick till den mest råttkunniga jag hört och blivit tipsad om. Han är väldigt duktig när de kommer till råttor och andra små djur. Daniel Fant heter han. Jobbar på Slöinge djursjukhus i Halland.

Dem såg inget i henne eller på henne, som kunde vara fel. Vi testade det vi kunde testa och hon verkar må bra och alla tester visar att hon mår bra. Förutom att hon kissar blod, även de tog dem tester på så att vi skulle veta att de var blod. Veterinären tyckte att de var synd att de inte var urinvägsinflammation för då kunde man medicinera henne, men nu vet vi inget. Lagt ut ganska mkt pengar på denna lilla tös.

Men jag skulle/ska hålla uppsikt över henne, i fall jag märker något litet annorlunda så skulle jag komma tillbaka.

Jätte skum råtta ^^

Men de jag märkt efter alla tester och kämm, så har vi fått ett starkare band mellan oss. Så jag hoppas hon lever länge, för hon är skylldig mig en massa kärlek för dem 2200kr jag lagt ut på henne, hehe =P

mieeow
0

#7 ja, då finns det ju knappast något mer du kunnat göra :P

Ja, det märkte jag också med min ena råtta som gav upphov till flera rundor hos veterinären, han levde dock inte särskilt länge… :/

Hoppas din flicka lever läääängee! :)

skolkarinemilia
1

min råttflicka har livmoderinflammation, fått antibiotika som hon ska äta 2 gg/ dag i 10 dagar om det inte hjälper är det operation som gäller. Men hoppas på att det ska bli bra!

AnnaRamnemark
2

Hoppas de hjälper med antibiotikan. Så hon slipper opereras